Marknaden avgör vilken kultur vi ska ha

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2008-01-23 09:19:00
Inger Olsson
desamma, men om det var tvärt om, att kulturen inspirerade till ekonomisk framgång, då hade man kulturen att tacka för de ekonomiska höjdpunkterna."
Du för ett märkligt resonemang! Det är inte mecenater/kapitalister som historiskt, i första hand, har utvecklat samhället.
Du ska ytterst tacka Filosoferna!
Inlägg #2: Postat: 2008-01-23 09:20:00
Inger Olsson
Här har konstnärer hämtat sin näring, nyttig mat. Därpå följer naturvetenskapliga framgångar samt utveckling av kommunikation. M a o är det i n n o v a t ö r e r n a som stått för utvecklingen! Tror du att dessa i första hand har pengar i huvudet när de skapar? Du har helt fel. Således hade heller inte Nobel pengar i huvudet...
Inlägg #3: Postat: 2008-01-23 09:21:00
Inger Olsson
förutom en o annan "Ramona Fransson" som visst inte kunde skriva om hon inte tjänade pengar... Du anammar Adam Smiths teori, om att efterfrågan styr utbudet. Den är förkastad för längesen. Notera att det var inte sossar som insåg dens orimlighet.
Inlägg #4: Postat: 2008-01-23 09:30:00
Inger Olsson
I varje artikel hoppar du speciellt på poeter - utöver "sossar" såklart. En slump? Tror jag inte. Litterärt har poeterna en gång i Sverige varit mycket stora. De är fortfarande mycket upphöjda i stora delar av världen.
Du för eg. inte fram nya idéer. Om du vill t ex införa lånemöjligheter för konstnärer hos Kulturrådet, varför inte skriva det då?
Inlägg #5: Postat: 2008-01-23 09:37:00
Inger Olsson
Under många år har klimatet för konstnärer o andra innovatörer varit dålig i Sverige. Och det beror redan ytterst på att: "marknaden avgör vilken kultur vi ska ha", som du åberopar i titeln!
Och fortfarande förefaller du dåligt insatt i konstnärens villkor, men i mina ögon har du gott om fördomar.
Inlägg #6: Postat: 2008-01-23 09:37:00
Inger Olsson
Mellan raderna pratar du om företagsverksamhet, som att det går att jmf cykelreparatören o bilförsäljaren, vilka har kontinuerlig verksamhet, med konstnärens. Du gör ett fatalt misstag. Men det är min åsikt.
Inlägg #7: Postat: 2008-01-23 16:38:00
Inger Olsson
Förtydligande 3 D v s att balansen mellan utbud och efterfrågan sköter sig själv, utan inblandning från andra aktörer. Det var "frihet" för Adam Smith...
vi har ett s k ekonomiskt välstånd i Sverige och det har vi haft i några år. Ändå blomstrar inte kulturen. Alltså går det direkt i nutid att bevisa att kapitalismen är inte a och o för kulturens del.
Inlägg #8: Postat: 2008-01-23 16:44:00
Inger Olsson
Sen nämner du Piratförlaget. Det intressanta är ju att det startades som en protest mot bokförlagens styrning och deras ekonomiska v i n s t e r på författarnas bekostnad.
Är det då inte fullt med "sossar" i Piratförlaget? ;- Sen kan man kanske undra om sammansättningen på Piratförlaget o hur det har utvecklats. Men det är en annan diskussion.
Inlägg #9: Postat: 2008-01-23 18:51:00
Johan SvH
Absolut tacka filosoferna, finansierade av mecenater.
Din beskrivning av innovatörerna är identisk med min. Du måste missförstått min text.
Utbuds och efterfrågeteorier är INTE förkastade. Vem har lurat i dig det???
Inlägg #10: Postat: 2008-01-23 18:54:00
Johan SvH
Jag hoppar inte på poeter, om det uppfattas så är det fel. Jag vill inte låna ut pengar.
Det är en lögn att det skulle var dåliga förutsättningar för konstnärer och om det vore så, så har det varit det TROTS alla bidrag...
Inlägg #11: Postat: 2008-01-23 18:57:00
Johan SvH
Du har HELT fel. Det är DU som underskattar den kreativitet som krävs fr att skapa nya produkter, säljstrategier och ledarskapsmetoder.
Du har HELT fel igen! Vi har inget ekonomiskt välstånd! Vi har på 30 år fallit från att vara världens näst rikaste land till att vara nr 22-25
Inlägg #12: Postat: 2008-01-23 19:02:00
Johan SvH
eller i andra siffror från att ha varit bland de 15 miljoner rikaste de andra länderna var Schweiz och Luxemburg Sedan dess har 500 miljoner personer passerat oss och det finns bara 80 miljoner mellan oss och 3:dje världen.
Inlägg #13: Postat: 2008-01-23 19:06:00
Johan SvH
Jag och Jan G har bråkat i 10 år. Jag försvarade inte personerna. Min liknelse med piratförlaget var att de rörde om i grytan och fick kultur eliten att spy och idag funkar branschen mycket bättre. Kultur eliten vet inte sitt eget bästa var det jag försökte få fram.
Inlägg #14: Postat: 2008-01-23 19:58:00
Jocke S
12 Än sen då? Det blir ekonomisk och kulturell stagnation när allt skall förbli som det var. Det behövs lite turbulens i världsekonomin, och det är ofrånkomnligt! Du låter som en sportjournalist, när landslaget misslyckats. Och visst var det tråkigt när Sovjet alltid var suveräna i ishockey?
Inlägg #15: Postat: 2008-01-23 21:04:00
Johan SvH
Du är fan i mig inte sann! Sverige är inget, och har aldrig varit som sovjets hockey lag. Turbulensen kommer av anpassning till kapitalism.
Inlägg #16: Postat: 2008-01-23 22:07:00
Jocke S
15 Jag är lika sann som du! Det var bara en metafor med hockey förstås! "What goes upp, must come down." Hur skulle det se ut om ett enda land var ensamt suveränt i århundraden? Sverige var nästan bäst ekonomiskt, nu har vi halkat ner lite grann. Eller så har de andra har kommit ifatt av olika skäl, som Norge t.ex. Men å andra sidan så är vi nu mycket bättre i t.ex. idrott och musikexport än för 20 år sedan. Omväxlande, demokratiskt, och vi reder oss!
Inlägg #17: Postat: 2008-01-23 22:13:00
Jocke S
Hela det här köret/drömmen med att Sverige skall "exportera sig ur krisen", vi skall bli bäst på forskning i hela världen, som väl Leijonborg drömmer om? och hela det chauvinistiska nationalstatstänkandet är helt out of date, eller kommer att bli. EU är en bit på vägen mot överdriven nationalism, även om den finns gemensamt mellan oss, som en balans och konkurrens mot USA, vilket är bra.
Inlägg #18: Postat: 2008-01-23 23:01:00
Johan SvH
Jocke Jocke...
Vi har inte fallit efter lite gran, Vi utsätts inte för lite hot här och var, et handlat inte om nationalism, det handlar inte om rättvisa eller att det är andras tur... Det handlar inte om hur mycket musik vi exporterar.
Min gissning är att du aldrig bott utomlands och att när du reser bara reser till turistorter med charter. Jag gissar att du aldrig rest runt i China och jag gissar att du inte har några barn, eller också gillar du dem inte.
Inlägg #19: Postat: 2008-01-24 09:15:00
Inger Olsson
9 Var vänlig läs på Filosofi- o kulturhistoria. Sen kan man möjligtvis föra en dialog med dig på sakliga grunder.
Innan dess är det relativt meningslöst.
En mycket allvarlig fråga du bör ställa är: var har du filosoferna idag? Hur ser det ut inom naturvetenskapen? Varför har forskning snarare bedrivits inom stängda dörrar i 30 års tid?
Inlägg #20: Postat: 2008-01-24 09:29:00
Inger Olsson
910 Nej, allt har inte med pengar att göra, eller "bidrag" som du kallar det för i kultursammanhang. Utbud och efterfrågan fungerar inte friktionsfritt. Studera även ekonomisk historia när du ändå är igång. M e t o d e r n a för dessa fenomen är dessutom intressantast att studera! Vi ser dem inom kulturområdet också. F ö var f d näringsledare mycket bevandrade, vilket inte är oviktigt OM man vill "röra om i grytan" på kulturområdet.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...