Så manipulerade eliten fram första världskriget

Inlägg #1: Postat: 2008-01-23 09:24:00
Yngve K
Läs mina artiklar på Yngve Karlsson:" Första världskriget - en härdsmälta" sidan 1, "Första världskriget - en enda dårskap."sidan 3, "Om människans dårskap I" sidan 9 och II sidan 1.
Inlägg #2: Postat: 2008-01-24 21:19:00
GunnarL
Yngve, Var verkligen kejsardömena Tyskland och Österrike/Ungern demokratiska? Jag ids inte kolla just nu, men jag tror Du har fel! Turkiet var ju också inblandat och var väl heller inte demokratiskt. För övrigt tror jag inte för ett ögonblick på Delavantes konspirationsteorier. Jag förmodar att han förläst sig på dåliga thrillers jag läser gärna sådana själv men har förhoppningsvis förmågan att skilja på dikt och verklighet.
Inlägg #3: Postat: 2008-01-24 21:59:00
Janne B
2/ Gunnar o Yngve. Jag funderade på samma sak men var för lat att kommentera då. De hade nog parlament och en viss tryckfrihet etc - men i övrigt ???
Inlägg #4: Postat: 2008-01-25 10:35:00
Yngve K
Det fanns allmän rösträtt för män liksom i Sverige. Socialdemokraterna var största parti i Tyskland och riksdagen sammanträdde under kriget. Det var dock en sträng censur och det gick nog inte att propagera mot kriget. I Storbritannien leddes regeringen av liberalen Lloyd George. Så nog fanns det en viss demokrati i de krigförande länderna. Det var tidsandan som var barbarisk.
Laddar...