Al Gore utövar positiv makt

Inlägg #1: Postat: 2008-01-23 10:50:00
Uno Hansson
PStilbs, Jag förstår egentligen inte vad det är som du är rädd för? Är det ruttet att han vill försöka tjäna pengar på det som han själv tror på? Och det är väl bara bra att alla människor påminns om att logistiken och gränssnitten för de sociotekniska system som industriepoken har byggt upp bevisligen inte är ekologiskt hållbara! Men det var ju egentligen inte detta som Alexandras artikel handlade om.
Inlägg #2: Postat: 2008-01-23 12:28:00
Jan E
Stilbs kallar Gore cynisk lögnare. Men det är inte cyniskt med en hållning som innebär att vi ska skita i varningssignaler? Eller att påstå att klimatforskare med anknytning till IPCC ägnar sig åt ”pseudovetenskap”, medan man själv omger sig med blufforskare med kopplingar till oljeindustrin och USAs yttersta höger? ;-
Inlägg #3: Postat: 2008-01-23 13:58:00
Telluselle
Jag tar upp Al Gore som ett exempel för maktutövning, sen kan man vara för eller emot hans verksamhet - det spelar mig ingen roll. Jag ville poängtera skillnaden mellan INRE och YTTRE makt. Har ni några andra exempel på detta?
Inlägg #4: Postat: 2008-01-23 18:43:00
PStilbs
Uno och Jan - jo, detta är lite utanför det egentliga inlägget av skribenten, Jag är bara frustrerad av att folk accepterar att Gore ljuger folk rätt upp i ansiktet, och att dom sväljer allt detta. Ganska ofattbart. Ändamålet helgar inte medlen. Om våra politiker talade om att spara på energi eller råvaror kunde man ju också stödja dom - men nu pratar alla som idioter om "klimatförändringar", "klimatansvar" .... Jag är så beklämd av de vetenskapare som inte vågar eller vill säga något.
Inlägg #5: Postat: 2008-01-24 23:01:00
Uno Hansson
4/ Vad du än skriver så kan du inte bortse ifrån att hela personen Al Gore ger ett vederhäftigt intryck på de allra flesta. Att det slinker med några grodor och obekrftäftde påståenden i en film av den här typen är väl knappast så underligt. Al Gore är ju en f.d. politiker och han gör väl inga anspråk på att vara någon forskare. Jag är förvånad och förstår inte alls den hittillsvarande kritiken. Vem gissar rätt när det gäller vädret?
Inlägg #6: Postat: 2008-01-24 23:01:00
Uno Hansson
f/... Vad jag förstår om vad som menas med klimat, så är väl vädret något av derivatan dt av klimatet, och tvärtom så är väl klimatet integralen av vädret. Eller anses klimatet vara något ett histogram över vädret, alltså en övergång från tids till frekvensplanet. Hur gör IPCC?
Inlägg #7: Postat: 2008-01-24 23:14:00
Uno Hansson
Jordaxeln lutar, banan runt solen är väl ingen cirkelbana, jorden snurrar runt sin axel, solfläckar, eneri och rörelser i jordens inre, biosfärens och havens absorbation av växhusgaser, oxidation och radikaler osv. det verkar vara många parametrar och frihetsgrader utan att vara särsklt påläst.
Inlägg #8: Postat: 2008-01-24 23:17:00
Uno Hansson
När det gäller temperatur så är det kanske - 0,6 grader av 300 osv. det verkar inte vara särskilt enkelt att beräkna eller simulera, så det är ju ganska frestande att gissa lite hit och dit.
Inlägg #9: Postat: 2008-01-24 23:28:00
Uno Hansson
Att kvalitetssäkrat mäta - 0,1 grader i sjukhusmiljö inuti människokroppen för att vid ca 41 grader döda canserceller utan att skada normala celler, var ända fram till mitten av 80-talet minns inte så noga när ganska vanskligt problem. Att hitta kommersiell utrustning inom forkningsanslagens ramar gick inte, och att utveckla själv fanns det inte tid till.
Inlägg #10: Postat: 2008-01-24 23:35:00
Uno Hansson
Våra egna kontrollinstrument åkte fram och tillbaka för verifiering hos godkända mätplatser titt som tätt.
Laddar...