Inlägg #1: Postat: 2008-01-19 12:11:00
|
Unto S |
Idag är kulturen överkommersialiserad. Den borgerliga regeringen vill öka kommersialismgraden ytterligare och göra kulturen helt inriktad på affärer. Därför har man valt t.ex. kapitalisten och den antikulturella von Holstein till Kulturrådet. Det bådar inte gått för mångfald.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-01-19 12:12:00
|
Unto S |
På 70-talet blomstrade den ickeerkända månfaldskulturen. Man behövde inga statliga pengar. Men den tiden var också helt annorlunda jämfört med idag. Då gällde gemenskap och solidaritet. Jag själv var aktiv som konstnär på den tiden. Vi var ett 50-tal konstnärer som hyrde nuvarande restaurang Hipps lokaler vid Hipp/Malmö dramatiska teater. Sedan krossades gemenskapen och solidariteten av högern och arbetsgivarna. Individualismen skulle gälla, punkt och slut.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-01-19 12:13:00
|
Unto S |
Det finns gått om konstgallerier i storstäderna. Men kvalitén på konsten är undermålig. Det var länge sedan jag besökte ett konstgalleri. När musikskolorna var gratis föddes också många bra musiker som kulturen lever fortfarande på. Men vad händer om några år nu när bara övre medelklassungar får lära sig spela musikinstrument som blivande hobby?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-01-19 12:15:00
|
Unto S |
Litteraturen blomstrar, dvs. skräplitteraturen som alstrar profit. Jag låter Svenska Akademin rå över mina bokköp. Dom brukar träffa rätt. Jag var skeptisk mot Doris Lessing men har omvärderat henne senare. Mellan skönlitterära verk läser jag historiska böcker fakta och har upptäckt SVT:s Kulturkanalen och Discoverys 4 olika kanaler. Det är underbart att kunna få svar på frågor som annars hålls undan av kommersialisterna. Grattis till fil lic
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-01-19 12:55:00
|
Leif-Arne |
4 Man bör vara försiktig med att benämna viss litteratur för "skräplitteratur" var individ har sin helt unika läsupplevelse av litteratur. Därmed nedvärderar man de som har behållning av att läsa t.ex deckare mm.
Själv önskar jag att alla kunde få den undervisning i litteratur som jag fick av Brita Hedroos i gymnasiet.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-01-19 12:59:00
|
Leif-Arne |
Brita var otroligt beläst, en duktig pedagog samt en sann eldsjäl. Vilket gav oss ohängda tonåringar en lust till läsande av allt från Södergran till Homeros. Ett exempel ändå på "skräplitteraturens" betydelse, det finns många vittnesmål på hur "Harry Potter" fått annars läsovilliga ungdommar ta sig tid till läsning, ett intresse som sedan överförts på annan litteratur.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2008-01-19 13:09:00
|
Janne B |
Det är nog synd om mig som aldrig gått gymnasium och träffat någon Brita Hedroos.Jag gick i stället folkhögskola där vi halvvuxna elever fick söka oss till läsupplevelserna själva. Det var inte en bra metod, jag missade för mycket...
|
|
Inlägg #8: Postat: 2008-01-19 13:17:00
|
Leif-Arne |
7 Hm, det finns nog alltid sådant man missat. Men kanske hellre fokusera på allt det ni hannmed. En viktigt insats tror jag är just diskussioner. Mitt intryck är ändå att du är väldigt beläst Janne så ni missade nog inte så mycket ändå.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2008-01-19 13:20:00
|
Leif-Arne |
Hur man än bär sig åt kommer det att finnas oceaner som man inte känner till. Nyligen fick jag en liten glimt bara av den enorma kinesiska litteraturen, där, finns även persisk, indisk etc som vi aldrig hört talas om, men som helt säkert är ypperlig.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2008-01-19 22:23:00
|
CMO |
Jaha, Unto är i rövslickartagen ser jag. JPA är säkert en dam efter hans tycke och smak. Länk: harinne.se
|
|
Inlägg #11: Postat: 2008-01-19 23:02:00
|
GunnarL |
5-6/ Leif-Arne, Det är så roligt att läsa Din hyllning till din gamla svensklärare Brita Hedroos! I mitt gymnasium hette motsvarigheten Åke Willenheimer. Och innan dess hade jag god hjälp av en idéellt arbetande biblotikarie, min gamla folkskolefröken som lånade ut sina pojkars böcker till mit när skolbiblioteket inte räckte till, osv.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2008-01-19 23:04:00
|
GunnarL |
f/ Min svensklärarinna på realskolan i Emmaboda som var stenhård och lärde oss all svensk grammatik skönlitteratur. Varje elev skulle exempelvis lära sig en dikt ur "Fritjofs saga" utantill och läsa upp den inför klassen. Jag fick "Fritjofs frieri" och jag tror jag kan den än.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2008-01-19 23:09:00
|
GunnarL |
f/ Åke W läste alltid Kvällsposten och kom alltid indimpande i klassrummet med någon notis som han fäst sig vid. Och som skulle diskuteras. Och vi diskuterade allt från politik till religion, allt från sex till klosterverksamhet. Hans favoritförfattare var Bo Bergman. "Jag älskar dimman som släpar våt, över kajer och torg i natten. Och bilarnas lyktor, röda av gråt...osv. Ja, det var en tjusig tid!
|
|
Inlägg #14: Postat: 2008-01-20 01:01:00
|
trebarnsmorsan |
Det som blir förvirrande i kulturdebatten är att man talar ibland om konst och säger kultur, och ibland om kultur men menar konst. Skiljelinjen är inte glasklar men finns. Ponera: Statens konstråd
|
|
Inlägg #15: Postat: 2008-01-20 01:04:00
|
trebarnsmorsan |
OME - Electric Sheep och några andra har förtalat mig nu i sex månader på felaktiga grunder. Visa originalhotet - som inte finns - eller sluta förtala. Kvinnan som som drog igång drevet mot mig har ångrat sig, och offentligt förklarat det på sin webb. Kan inte du också sluta nu? www.reclaimthekids.blogspot.com
|
|
Inlägg #16: Postat: 2008-01-20 22:16:00
|
CMO |
Det är inte förtal att skriva ut en länk. Vad jag läste på Isabellas blog var att ni grävt ner stridsyxan, och det var ju skönt. Jag har inte för avsikt att diskutera saken ytterligare.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2008-01-20 22:48:00
|
Janne B |
Min första universitetslärare hade jag redan i sjundeklass. Han kallades KåGe och var framstående kyrkomusiker. När Tidningen kommit med brevbäraren mitt på dagen, så lade han upp den över hela katedern och läste högt. Sedan kunde han resten av lektionen föra en slags hög monolog med sig själv om olika aktuella rubriker. Han sysslade med samhällskritik kan man säga och drog in oss elever i talet ibland.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2008-01-20 22:54:00
|
Janne B |
Jag kallar honom universitetslärare för han drog verkligen med oss i tankar kring det mesta långt ute i världen. Han var inte så noga med vad som stod på schemat men han fick med allting genom tidningsläsningen. Han ansågs nog som lite underlig men för mig var han lysande - han gav mig Lyftet över byns horisonter. När jag sedan skulle gå i realen mötte jag en trång värld, som jag lämnade fort….
|
|