Jante i sjukvården

Inlägg #1: Postat: 2008-01-17 23:45:00
Sunny
-Doktor A har ingen tel tid.
jag vet. Kan du ge ett besked?
-om vad? -Att han ringer upp mig. Nej
Inte
Nej han skulle inte ringa ändå.
Men det brukar han.
Hm..jag kan ju skriva en liten lapp.. När doktor A ringde berättade jag:han lät generad.
Det var i dag doktor A ringde-
Inlägg #2: Postat: 2008-01-17 23:54:00
Sunny
Före jul var mitt ex 2 väldigt sjuk.Dels har han kollapsat i höst o utreds o så fick han influensa. Han ringde husläkaren:
-Kan jag få ett sjukintyg?
-Omöjligt: dr X är på semester.
-Men han har väl vikarie?
-Jo men de törs inte göra någonting åt dr x:s patienter:Dr x är chefen här.
- Menjag förlorar ju sjukersättning?
-Ja det kan vi inte hjälpa!
Bang o luren på.Räddnigen blev min psykiater som trots sina snart 80 år orkar rycka i
Inlägg #3: Postat: 2008-01-17 23:57:00
Sunny
I morgom måste jag fortsätta jakten på en husläkare til mig o Den Käre.
De jag ringde i början av veckan gav mig tel tid tisd eft: där fick jag ny tel tid i morgon 8-10.De skulle ringa tillbaka men trots 2 dagar vid tel har de inte gjort det.Formellt får man nu välja fritt.Men ingen vill lista en man med ett personnummer som börjar på 24. De får lika mycket i anslag för en frisk 20 åring.
Inlägg #4: Postat: 2008-01-18 00:02:00
Sunny
Men jag är tacksam över att mitt gamla yrke som strippa var högavlönat: vi har skaffat privat hjärtklinik,privat lungcenter för honomhan har Kol o jag o dottern har privat gynekolog.Jag har privat psykiater.Annars skulle ingenting fungera.O de är anslutna till försäkringskassan med ett undantag så det blir en rimlig merkostnad. Men att bli gammal o sjuk o därtill ha svårt med ekonomin skulle jag inte orka.
Heller inte behöva välja bort tandläkaren eller teater med barnbarne
Inlägg #5: Postat: 2008-01-18 00:03:00
Uno Hansson
Jag kommer ihåg när jag under en långhelg hur jag än försökte inte på något sätt kunde få tala med en sjukskötera eller någon annan då jag misstänkte att ögats näthinna höll på att lossna. Jag hade ju fått order om att ringa med detsamma om det började blixtra för ögonen. Till sist ringde jag en tidning och undrade om de inte kunde skriva något om att det var omöjligt att komma fram trots att läkarna sagt att jag måste beställa tid på bums...
Inlägg #6: Postat: 2008-01-18 00:04:00
Uno Hansson
... Till sist så fick jag ett telefon nummer direkt till sjourhavande sjuksköterka på kliniken av journalisten, hur han nu kunde veta just hennes telefonnr. Genast som jag kom fram och började tala med sjuksköterskan så undrade hon hur jag på något sätt hade kunnat få tag i telefonnummret. När jag sade en jornalist på GT, så blev det tyst en stund, och sen sa hon "Hur kunde han veta detta?" Jag fick i alla fall tid så att jag kunde få komma direkt!
Inlägg #7: Postat: 2008-01-18 00:18:00
Sunny
UNO: DE är rädda för journalister! När min gamle fosterfar låg o dog på Skövde Kärnsjukhus skulle man fortfarande inte använda morfin!
Åren var 77/78. Mannen hade vid obduktionen 8 ! separata canserformen o ohyggliga smärtor. De tog till o med magnecylen ifrån honom.Jag hotade till sist att ta med en vännina från Expressen på besök: då kom morfinen snabbt. Kanske den påskyndade hans död några dagar men med de smärtorna:han var ju i sitt 87: e levnadsår.
Inlägg #8: Postat: 2008-01-18 19:09:00
Telluselle
Sunny och Uno: Tack för att ni delar med er av era öden, så att de ser att vi är många. Ja, mina problem började ju när de märkte att jag skriver här och bloggar... ; Idag har jag bara sovit hela dagen - man orkar ju inte. Nästa vecka är det dags att kriga igen...
Laddar...