Inlägg #1: Postat: 2008-01-16 16:28:00
|
Inger Olsson |
den blev tom, och publiken fick fnurren...
Varför skrev du inte denna artikel först, vilken är betydligt tydligare?
Jag gör det inte, men kan förstå om vissa läsare betraktar dig som snobb därför du "svävar på målet".
Om nu JSvH v i l l e diskutera, varför tog du inte emot en utsträckt hand? Varför så mycket personangrepp från er båda när ni kunde diskuterat sak istället?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-01-16 16:29:00
|
Inger Olsson |
På 2 punkter har eg. inget förändrats:
1
Det ligger ett intresse - kopplat till själva s k a p a n d e t - att för konstnären vara misstänksam, noga kritiskt, till alla auktoriteter som vill hindra. Då som nu.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-01-16 16:30:00
|
Inger Olsson |
2 Konstnären kan i n t e tänka på läsaren/betraktaren/lyssnaren i första hand. Då är det inte konst längre!
Jag har läst JSvH: s senare inlägg o finner honom alldeles för paradoxal. Hur vi än vänder o vrider på steken kan inte konstnären bedriva ett företag på samma villkor som cykelhandlaren. Det är omöjligt. Finns för många flaskhalsar.
Ser vi på konstnären som produkt är vi alltså illa.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-01-16 16:36:00
|
Inger Olsson |
Jag tycker det är synd att JSvH har ett sådant soosehat så han också förblindas. I ett inlägg talar han positivt om kommunala musikskolor, men vill inte se att dåv. Högern aldrig skulle ha kommit med ett sådant förslag.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-01-16 16:55:00
|
peter_ |
1. Jag har ju skrivit något åt det hållet, men det var inte MK jag direkt syftade på. jag ogillar hur många använder sig av fundamentala kunskapsteoretiska problem för att kunna hävda lite vad som helst utan att behöva besvara kritik, för att nonchalera argument man inte gillar.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-01-17 09:32:00
|
Inger Olsson |
2 Hade visst för bråttom. Viss rättelse vad gäller "auktoriteter". Jag syftar på direkt s t y r n i n g av konsten.
Alla barn behöver auktoritet när det gäller ledarskap, vilket är en annan sak
|
|
Inlägg #7: Postat: 2008-01-17 09:39:00
|
Inger Olsson |
5 Jag tog ett postmodernistiskt konstexempel i nollan ettan ;-
Idag finns den omedelbara konsten som är borta i nästa ögonblick. Själv tycker jag det är roligt men det kräver fantasi...
Jag tror snarare Maria K har känt sig "tvingad" att svara på JSvH inlägg på Sourze. Hon skriver ju inte annars här! Är hon då per automatik skyldig att svara på alla komm. som följer?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2008-01-17 09:39:00
|
Inger Olsson |
Peter: fann du svar på mitt matematiska problem?
|
|