|
Inlägg #1: Postat: 2008-01-15 19:15:00
|
|
PerJ |
Rangordna dom sedan, låt säga från 1-10. Gå igenom listan och se vilka tillfällen som lyckan kommit ifrån en extern källa eller ifrån en intern dig. Kolla sedan var t.ex. pengar hamnar på listan.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2008-01-15 19:15:00
|
|
PerJ |
Finns det bara externa objekt personer, saker, etc. på listan är det bara att börja jaga efter dom, runt om i världen, och hoppas på att du får behålla dom så länge som möjligt innan dom försvinner. Om den sanna lyckan istället kommer ifrån dig – på något sätt – då har du all lycka i världen där du redan står!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2008-01-15 19:16:00
|
|
PerJ |
Vore inte det underbart? Då är du inte beroende av någon förutom dig själv för hitta den kontinuerliga lyckan utan sorg. Om du själv kan skapa lyckan borde du kunna du ta den hur långt som helst, eller hur?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2008-01-15 19:25:00
|
|
Leif-Arne |
Gör ett experiment, läs ett större antal kontaktannonser. Bedöm sedan vem som har störst möjlighet hitta en partner att bli lycklig med, den som är förtidspensionär/ arbetslös eller den som är "ekonomiskt" oberoende.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2008-01-15 19:28:00
|
|
PerJ |
Behöver man en partner för att "bli lycklig" ;
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2008-01-15 19:30:00
|
|
Leif-Arne |
5 Inte nödvändigtvis, men relationer brukar hamna högst på vad som betyder mest för människor. Jag tror inte man är mer lycklig av tokmycket pengar än "tillräckligt" med pengar.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2008-01-15 19:32:00
|
|
Leif-Arne |
Med "tillräckligt" med pengar menar jag för mig så pass att jag kan betala mina räkningar utan att få nattsömnen störd, så att jag kan stötta mina barn som studerar, kan kosta på mig några faskor Staropramen och färsk fisk till helgen, lite böcker och CD skivor.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2008-01-15 19:33:00
|
|
CMO |
The Micawber Principle
"Annual income twenty pounds, annual expenditure nineteen nineteen six, result happiness. Annual income twenty pounds, annual expenditure twenty pounds ought and six, result misery."
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2008-01-15 19:34:00
|
|
Leif-Arne |
Att ha 10 millar på banken gör ingen lycklig däremot blir många olyckliga av att ligga vaken på nätterna och grubbla på hur hyran skall betalas.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2008-01-15 19:37:00
|
|
Leif-Arne |
8 Samma hävdas vad gäller lön, dvs lön fungerar bara som motivator negativt, den som känner sig underbetald blir sur och omotiverad, den som känner att lönen är rimlig och relevant glad och nöjd. Tror ingen känner sig överbetald, fastän det objektivt måste finnas en del som är det.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2008-01-15 19:41:00
|
|
PerJ |
Håller med. Att ha en relation och känna sig älskad är det bland det härligaste som finns. Att själv älska är kanske minst lika härligt?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2008-01-15 19:42:00
|
|
Leif-Arne |
Brist på pengar kan åxå upplevas olika beroende på graden av upplevd maktlöshet. Når jag pluggade så hade jag ont om pengr som nästan alla studenter, men hade ändå en förhoppning om att jag med tiden skulle få det bättre ställt, vilket jag fick. Då känns inte bristen på pengar så deprimerande som om du var fattig och inte så någon möjlighet att förbättra din situation.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2008-01-15 19:42:00
|
|
PerJ |
Oj, kom en massa svar, skulle vara till svar 6.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2008-01-15 19:47:00
|
|
Leif-Arne |
13 Det blir så ibland när man kommer i gång. Med två ungdommar som skall vällja utbildning, karriär och så, så disskuterar vi sådant en del. Jag har försökt förklara att nog ingen älskar sitt arbete alla dager, kan man göra det lite då och då får man vara nöjd därmed.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2008-01-15 19:50:00
|
|
Leif-Arne |
Att man alltid har ett val, att alla val har en serie konsekvenser, dem får man vara beredd att leva med i enlighet med sitt val. Ingen tvingar mig att gå till jobbet varje morgon, jag kan låta bli, i.e. jag kan välja att ha lön eller inte. Valet är mitt, konsekvenserna är åxå mina.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2008-01-15 20:08:00
|
|
PerJ |
Diskussioner om såna här ämnen brukar ofta bli givande och djupgående. Jag borde egentligen haft en sådan diskussion med min pappa som du haft med dina barn. Jag valde utbildning efter hans tycke, men kom fram till att det inte var något jag var lämpad för. Nu gör jag det jag vill, men en längre diskussion med honom kanske hade besparat mig två år.
|
| |