Inlägg #1: Postat: 2008-01-14 09:21:00
|
peter_ |
Jag tror att det är ett beteende som går igen när det gäller kränkningar i allmänhet. Finns det i vår kulturella kod ett element av förakt för svaghet? Jag misstänker det. Det är viktigt. Filosofiprofessorn Harald Ofstad gjorde en analys av "Mein Kampf" och fann att det grudläggande värderingen i nazismen var just förakt för svaghet. Han varnade för att vi skulle tro att vi är immuna mot nazism bara för att vi känner avsky mot koncentrationslägren.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-01-14 09:23:00
|
peter_ |
Jag tror att förakt för svaghet finns i djupet av vår kultur. Kanske en viktig överlevnadsmekanism, vad vet jag.
Det torde vara en viktig komponent som förbises nästan helt och hållet. En värdering som bärs av man som kvinna i lika hög grad. I synnerhet en man föraktas om han är svag. Att tiga om ett övergrepp är nog inte en speciellt kvinnlig företeelse, tvärtom jag tror att det är värre för män.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-01-14 09:24:00
|
peter_ |
Även om övergreppet våldtäkt helt klart drabbar kvinnor mycket oftare.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-01-14 09:45:00
|
peter_ |
Givet ett samhälle som föraktar svaghet, så kanske det inte är så dumt att hämnas iallafall. Det kan vara bättre att vara en förövare än ett offer i ett sådant samhälle. Hämnden gör offret till förövare. Hur är vårt samhälle egentligen?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-01-14 09:50:00
|
peter_ |
Socialdemokratin har nog fört Sverige en lång sträcka mot ett mer civiliserat samhälle i det mycket viktiga avseendet, men Göran Persson bröt den utvecklingen.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-01-14 10:06:00
|
Jocke S |
4 Det där är ett intressant fenomen, som inte upphörde med tredje rikets fall! Det är "bättre" att vara förtryckare än förtryckt. Och det är "större status". Män kan till, skillnad från kvinnor, svårligen hävda att de är fötryckta, eller t.ex misshandlade av sin kvinna. Det tas inte på allvar, således ett ickeproblem i den svenska debatten.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2008-01-14 10:11:00
|
Jocke S |
Jag har funderat över om svenska manliga feminister helt enkelt tycker det känns bättre att tillhöra "det förtyckande könet". "Tryggare, starkare", särskilt om man sedan fjäskar för feminismen. Faktum är att flera av dessa feminissar. däribland Johan Ehrenberg, har gått ut i pressen och koketterat med sitt tidigare förtryck. Och fått ÄNNU mer applåder från feminister!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2008-01-14 10:15:00
|
Jocke S |
Ett angränsande praktexemplar är Percy Barnevik, som i dagarna skall få pris som "Årets förändrare" av tidskriften Neo. PB körde som bekant ABB i botten genom dåliga USA-affärer. För detta ville han ha 3/4 miljarder i ersättning, men blev avslöjad som den girigbuk han var!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2008-01-14 10:16:00
|
peter_ |
Den dsär Ehrenberg har jag inte mycket respekt för. Minns ni när han gick ut med att han skulle byta kön? Folk trdde att an menade det bokstavligen. ETCs upplaga gck nog upp reält av det utspelet och han fickvara med i TV och allt. Han motiveras nog av att vara sina fans till lags som en avantgardist och ledande radikal. Man undrar om han någonsin reflekterar över om det är sant det han påstår.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2008-01-14 10:21:00
|
Jocke S |
Han har nu "kommit tillbaka" genom att hjälpa indiska kvinnor med lån, enligt tidigare modeller i Bangla Desh, ej hans egen ide således. Säkert en bra grej men könssegregerat. Och han sitter i STV:s Agenda Adaktusson förstås och kör feministschabloner om att " indiska män inte kan handha pengar" ! bla bla! Sådan omvändelse ger garanterat credit i feministSverige. Upprättelse och pris för PB!
|
|
Inlägg #11: Postat: 2008-01-14 10:29:00
|
Jocke S |
9 Ehrenberg utsågs till "Årets Tokfeminist" för ett par år sedan genom AFS. Han fick överlämnat ett diplom med en nidteckning av honom som gatflicka, samt en hyllningsdikt författad av undertecknad. Han blev sur!
|
|
Inlägg #12: Postat: 2008-01-14 10:33:00
|
peter_ |
Rätt åt honom! Finns dikten på någon länk?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2008-01-14 10:40:00
|
Jocke S |
"Årets feminist" 2003 finns här. "Tok" fanns ännu inte med Schyman plus tio i topp omröstning Med mina motiveringar. Men den här som blev den sista med tio i topp-dikt har dom inte satt in. Jag har den förstås här, med diplomet. Funkar din e-mail enligt din sida på sourze så kan jag skicka dikten åtminstone.
Länk: antifeminist.nu
|
|
Inlägg #14: Postat: 2008-01-14 12:32:00
|
Jan E |
Ramona ställer en helt relevant fråga om varför kvinnor drar sig för att berätta om sexuella övergrepp och det dröjer förstås inte länge innan Jocke i vanlig ordning totalt spårar ur och istället drar igång det tröttsamma antifeministtjattret. Men för i h-e, ägna dig i stället åt att försöka besvara Ramonas fråga!
|
|
Inlägg #15: Postat: 2008-01-14 12:32:00
|
Jan E |
Det kan inte vara roligt att behöva återuppväcka ett övergrepp man utsatts för och bl a få frågor om sitt sexliv. Och mot bakgrund av hur kvinnor bemöts i sexualbrottsmål – en viss förändring är som tur är på gång – så har åtminstone inte jag svårt att förstå varför många kvinnor väljer att inte anmäla.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2008-01-14 12:32:00
|
Jan E |
Om den skam som kvinnor som våldtagits i krig känner har Jens Orback skrivit en bok efter samtal med sin mor som blev våldtagen av ryska soldater under kriget.
Länk: svd.se
|
|
Inlägg #17: Postat: 2008-01-14 14:10:00
|
Jocke S |
Jan E: Är du dum eller? Håll ditt enögda feministtjafs för dig själv! Jag hade en i sammanhanget helt relevant genusdiskussion med Peter: Man, kvinna, synen på svaghet. Men du vill i vanlig ordning att bara en grupp skall få ha monopolet i ämnet, nämligen dina feministgunstlingar.
Det lyckas inte längre Jan E, inte så länge jag är på sourze!
|
|
Inlägg #18: Postat: 2008-01-14 14:42:00
|
CMO |
Och varför skulle bara kvinnor vara "funtade" på det sättet. Tror Jan E eller Ramona att det är lättare för män och pojkar att erkänna att de blivit utsatta för sexuella överrgrepp? Fast sånt finns väl inte i Jan Es värld....
|
|
Inlägg #19: Postat: 2008-01-14 16:16:00
|
Jan E |
17/ Du kallar svammel om Johan Ehrenberg och Percy Barnevik för ”relevant genusdiskussion” i ett sammanhang som gäller den skam och skuld som kvinnor känner efter sexuella övergrepp. Man tar sig för pannan.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2008-01-14 16:17:00
|
Jan E |
18/ Har jag inte med ett ord antytt. Det är t o m säkert värre för män att berätta om kränkningar man utsatts för. Men det råkar nu vara så att kvinnor så oändligt mycket oftare råkar ut för sexuella övergrepp.
|
|