Frispel för de invandrarfientliga

Inlägg #1: Postat: 2008-01-13 00:18:00
Uno Hansson
Det som rimligen alltid är hållbart i längden är nog i alla fall, att alltid tala sanning. Och att publicera så många relevanta fakta som det går att bekräfta med säkerhet.
Inlägg #2: Postat: 2008-01-13 12:34:00
Unto S
Sedd från mitt köksfönster, 6 meter snett till höger finns elbolagets elskåp. Där har någon skrivit med svarta stora bokstäver BSS bevara Sverige svenskt. Det är väl snart 20 år sedan dessa bokstäver klottrades på elskåpet. Ränderna på Sverigedemokraterna går aldrig bort hur demokratiska de än försöker vara. Syftet med SD:s undersökning är inget annat än ytterligare försök att smutskasta flyktingar och invandrare. Lars Nilsson likställer jag med SD även om han tar avstånd rent partipolitiskt.
Inlägg #3: Postat: 2008-01-13 12:36:00
Unto S
När alla kostnader och utgifter räknas ihop så går invandringen på plus. Ta mig t.ex. som aldrig har kostat ett öre för Svenska staten och ändå har jag betalat skatt i Sverige i snart 50 år. Jämför man invandrare som grupp och sverigedemokrater som grupp så visar det sig att aktiva sverigedemokrater och deras väljare kostar oerhört mycket mer för skattebetalarna än invandrarna. Sverigedemokrater är inget annat än ondskans fä som profiterar sig på rasism. Därför bör de inte livnäras.
Inlägg #4: Postat: 2008-01-13 13:07:00
Janne B
Olika grupper av flyktingar/invandrare kostar olika mycket, ja på en del grupper har vi vunnit på hela tiden. Varje inflyttad nordbo har säkert gått med vinst för de har haft utbildning som gett artbete direkt. De har som regel varit friska och utan psyksiska krigsskador. Tack att Ni kom hit Unto o Co.
Inlägg #5: Postat: 2008-01-13 13:13:00
Janne B
Det är för mig lika självklart att folk som kommer från avlägsna kulturer, med svag utbildning, svältskador och krigsskador, tortyr mm KOSTAT stora summor. Det har tagit lång tid för dem in på en svår arbetsmarknad, men det gick att räkna ut i förväg.
Inlägg #6: Postat: 2008-01-13 13:16:00
Janne B
Så när regeringarna haft en mkt öppen flyktingpolitik så hade också vetat att detta kommer att kosta. Ingen av oss vanliga medborgare kan ha varit ovetande heller om dessa enkla sanningar. Ju ovanligare bakgrund ngn invandrare har ju dyrare riskerar han att bli i vart fall under fem år. /
Inlägg #7: Postat: 2008-01-13 13:18:00
Janne B
Men jag har en kompis från Kamerun som kom hit med påbörjad ekonomutbildning - som han fullföljt under ett drygt år i Sverige. Han har kostat staten lite studiebidrag men i år kommer han säkert skattevägen att betala dubbelt tillbaka. På tisdag tar han nog sitt svenska körkort...
Inlägg #8: Postat: 2008-01-13 15:00:00
Lars Nilsson
3/ Man kan undra vilken människosyn som ligger bakom Untos skrävlande om att han inte kostat det svenska samhället ett öre. Kanske extremhöger och extremvänster, när allt kommer omkring, bor under samma tak hemma hos Unto? Trots frasradikalismen.
Inlägg #9: Postat: 2008-01-13 15:20:00
Ramona Fransson
Alla människor har rätt att söka asyl, men alla kan inte få asyl. Det är verkligheten. Alla människor kan inte vara arbetsföra. Allt kan hända! En 20 åring kan bli överkörd och invalidiserad för resten av sitt liv. I ett samhälle finns alla unika människor med unika behov. Alla kan aldrig få alla behov tillgodoseda. Men intentionen är att försöka göra sitt bästa. Så tycker inte heller alla! Men som sagt världen är en stor och orättvis plats där inte alla med självklarhet har en plats!
Inlägg #10: Postat: 2008-01-13 16:03:00
Unto S
Kloka ord Ramona!
Inlägg #11: Postat: 2008-01-13 20:35:00
Janne B
Jag läser ofta rapporter om hur men försöker hindra afrikaner att ta sig över Medelhavet. Man vill inte ha hit dem ens för att arbeta. Samtidigt så vill man ha fler invandrare österfrån för att sköta sjukvård och all slags service i hela Västeruropa. ELLER har jag läst fel.
Inlägg #12: Postat: 2008-01-15 14:13:00
Janne B
Det var ett radioprogram nyss om kommunal åldringsvård. Hur de på vissa håll försöker samla finsktalade i ett hörn och engelsktalande i ett annat. Danskar som lärt sig svenska i unga år återgår till ren danska då de fyllt 75 år.Det blir likadant med jugoslaver etc som försvenskats - de börjar prata serbiska igen.
Inlägg #13: Postat: 2008-01-15 14:16:00
Janne B
Ska vi ha 50 språkig åldringsvård framöver i vissa kommuner och motsvarande service på våra Vårdcentraler. / Jag har alltid varit för en rätt liberal invandring men inte i vilka mängder som helst. Vi lär få problem av många slag...men givetvis också stor glädje och nytta av våra invandrare/flyktingar.
Inlägg #14: Postat: 2008-01-15 18:28:00
arga gubben
Man kan med en liknande logik att invandring inte kostar något säga att skolväsendet kostar ingenting ty eleverna kommer senare i livet få arbete och betala skatt.
Ändå går en stor del av budgeten till undervisning. Konstigt va?
Inlägg #15: Postat: 2008-01-15 18:44:00
Janne B
Inget konstigt alls. Det är mycket enkelt att se vad skola undervisning kostar i varje kommun, ja varje skola Allt ligger på budget. Men kommunens långsiktiga vinst på väl utbildade medborgare är mkt svår att räkna ut. Man vet dock att i kommunerna med mkt hög utbildningsnovå så blir också folks inkomster höga, de blir bra skattebetalare mm. De har bättre hälsa mm.// Det är exakt lika med flyktingar....
Inlägg #16: Postat: 2008-02-27 12:16:00
Truto
YngveK: Socialdemokraterna är de som styrt landet i många decennier.
Orginalet har visat sig oförmöget att lösa problemen. De har istället förvärrats.
Nu är det dags för kopian som du kallar det - Sverigedemokraterna... DE är den nya arbetarrörelsen.
Laddar...