Apoteket kan bli det stora sveket

Inlägg #1: Postat: 2008-01-11 07:32:00
Janne B
Då bliur nog stora delar av Norrland och Bergslagen utan apotek för där vill ingen konkurrera.
Det finns flera följder av privatisering.
Inlägg #2: Postat: 2008-01-11 08:58:00
Janne B
Nuvarande apotek har kravet på sig att ha fullt sortiment på receptbelagda varor. Det är en fantastisk service vi har på det sättet. Det kravet kan aldrig ställas på privata apotek. / Tänk lite på utbildningsfrågan som lätt löses i en stor organisation men inte i en liten osv.
Inlägg #3: Postat: 2008-01-11 17:36:00
Janne B
NU kostar medicinen lika mycket över hela landet. Med 5-10 fristående bolag blir det högst varierande prisnivå beroende på hur de räknar sina kostnader, vinbstbehov mm. Detta resonemang gåller både värktabletter och receptmedicin. /Kan vi lita på att Stina i Vilhelmina kan räkna rätt på högkostnadsskydd och andra förmåner?
Inlägg #4: Postat: 2008-01-11 17:52:00
CMO
Jag bor på en liten ort ca 2000 inv, här finns två stora privata apotek som har öppet 7 dar i veckan och även kvällstid. Vilket pris man betalar för receptbelagd medicin beror på vilken försäkring man har. Det finns ingen anledning till att man inte skulle kunna ha ett liknande system i Sverige. Priset på receptfri medicin kan variera något men inte så mycket.
Inlägg #5: Postat: 2008-01-11 17:55:00
CMO
Billigast är att beställa medicin via postorder/internet. Då kommer den ajtomajtiskt i brevlådan även om man bor i Knäckebröhult.
Inlägg #6: Postat: 2008-01-11 21:34:00
Janne B
CMO Tack för USArapporten. Jag tog upp detta ämne för det är mkt i media här om det. Jag hade för lite på fötterna för att skriva en riktigt bra artikel. Men med kompletteringar från olika håll kan en viss nytta ha uppnåtts. Nu börjar det bli rätt många läsare...
Inlägg #7: Postat: 2008-01-11 21:36:00
Janne B
Men det som stått att läsa har mest varit lösa konturer. Ingen vet vilka intressenter som finns eller vilka intentioner sådana kan ha. Det talas om att vareje ICAbutik skulle ha ett grundsortiment. Men ska de få lämna ut receptvaror över charkdisken?? ;-
Inlägg #8: Postat: 2008-01-12 17:35:00
Janne B
Datorhaveri på Apoteken fredag lördag ger ytterligare tankar om små och stora system. Senaste dygnet har personalen fått skriva räkningar för hand - de har inte ens kunna ta emot kontanter över disk osv.
Laddar...