Jag vill leva på mitt författarskap

Inlägg #1: Postat: 2008-01-10 16:25:00
Unto S
I min kommentar använde jag hennes barnlöshet som vapen och då kom någon av Sourzes religiösa och anmälde mig till redaktionen och så blev jag avstängt. – Jag har inte läst Ramonas deckare av den anledning att i den branschen går det inte att vara ensidigt borgerlig. Man förlorar förtroendet. Borgerliga pamfletter går helt enkelt inte in hos litterärt kunniga. Därav dåliga recensioner. I sanningens namn får jag säga att jag har läst bara 2 deckare de senaste 15 åren.
Inlägg #2: Postat: 2008-01-10 16:26:00
Unto S
Däremot kommer jag att läsa hennes bok om barnlöshet. Jag tror att där kan hennes litterära kvaliteter komma till sin rätt. Hon kan behandla orden och skriver man från hjärtat så kan det inte bli annat än bra. Ett annat ämne som säkert skulle göra rättvisa för hennes litterära kvaliteter är en roman om hennes släktklenoder, tavlor, som hänger i Louvren i Paris. Först stal nazisterna tavlorna från Ramonas judiska släktingar sedan tog fransmännen de och nu hänger de i Louvren.
Inlägg #3: Postat: 2008-01-10 16:29:00
Ramona Fransson
Jag blir förvånad när du påstår att jaghar ultrarektionära åsikter. Att jag stod på Bush sida i Irakkriget var för mig självklart, dels för att min mamma tyska räddades av amerikarna över till deras zon och därmed slapp den omänskliga kommunism ,som hennes vänner, som blev kvar, utsattes för i DDR. Dels för att amerikarna, tillsammans med Stalin som tack för hjälpen fick roffa åt sig östeuropa och Churhill slet Europa ur Hitlers grepp!
Inlägg #4: Postat: 2008-01-10 16:33:00
Ramona Fransson
Men jag vet att världen inte kan kläs i svart eller vitt, rött eller blått utan står sig tråkigt nog i grått.
Du har dina åsikter Uno och du ska vara glad att du bor i ett land där du inte blir ihjälslagen av regeringen för att du har dem. Precis som jag står för mina åsikter. Jag påstår inte att mina åsikter är de enda rätta, men de definitivt de rätta för mig, tills att mina erfarenheter av kommunism och diktarur blir annorlunda!
Inlägg #5: Postat: 2008-01-10 17:20:00
Ramona Fransson
Har faktiskt påbörjat min självbiografi i det ämnet och arbetsnamnet på boken är "Ändhållplats Sverige" Jag pratar och frågar mamma en hel del, dessvärre är det jobbiga minnen för henne och hon gråter en hel del, vilket jag försöker att undvika, göra henne ledsen alltså. Om min pappas levnadsöde är SÄPO:s papper till stor hjälp plus en del andra dokument, som redan har fyllt en pärm.
Inlägg #6: Postat: 2008-01-10 17:21:00
Ramona Fransson
Det är en svår berättelse att skriva och parallet med den skriver jag på min fjärde deckare. Vilket är rena avkopplingen i jämförelse.
Inlägg #7: Postat: 2008-01-10 17:29:00
Unto S
Nu blev det politik igen! ”Att jag stod på Bush sida i Irakkriget var för mig självklart, för att min mamma räddades av amerikanerna över till deras zon.” Orsaken som har gjort dig reaktionär? Är det därför du tyckte att amerikanerna hade rätt att bomba och orsaka över 1 milj irakiers död? – Jag föddes när ryska bombplan bombade mitt hemkvarter. Min far fick order att bränna sitt barndomshem i samband med evakueringen av 400 000 finländare 12 av Finlands befolkning från finska Karelen.
Inlägg #8: Postat: 2008-01-10 17:30:00
Unto S
Jag är inte antikommunist för det. Jag blev istället intresserad av varför allting har fått hända. Nu finns det inga ”kommuniststater” längre som ”hotar” världsfreden. Nu finns det bara en supermakt med ett militärkomplex som är det verkliga hotet. Därför är jag kritisk mot USA. Det är fakta och inte några åsikter. Dessutom är USA en förebild för den växande medelklassen i u-länderna. 2 miljarder kineser och indier vill ha samma standard som USA och Västeuropa.
Inlägg #9: Postat: 2008-01-10 17:31:00
Unto S
Någon måste ge efter annars är det slut med oss människor. USA kommer aldrig att ge sig. Ett bevis är kriget mot Irak för att säkra oljetillgångarna till den västerländska medelklassens konsumtionssamhälle. Näst i tur står Iran med sina oljetillgångar. Då kommer väl Ramona att stödja USA-invasionen för att amerikanerna räddade hennes mamma från kommunisterna. Sådana åsikter bådar inte gott för ett framgångsrikt författarskap.
Inlägg #10: Postat: 2008-01-10 19:41:00
Ramona Fransson
Ibland vet jag inte hur du tänker Unto, jag föreslår att du köper Ulf Nilsons senaste bok, What happened to Sweden-while America became the only superpower. En utmärkt historisk berättelse om Sveriges historia kontra resten av världen från 1400 talet och framåt. Det lustiga är att ingen lär sig av historien. INGEN! Allt återupprepas som ett eko!
Inlägg #11: Postat: 2008-01-10 19:44:00
Ramona Fransson
En del människor hurrar för Saddams regim, andra saknar Pol pot, en del kysser Castros händer, älskar Fraqgerillan osv. Har de rätt? Vet inte! Men jag gör det inte jag stöttar USA men säger inte att jag VET att de alltid gör rätt. Men de är "TROTS ALLT" EN DEMOKRATI!
Inlägg #12: Postat: 2008-01-10 19:44:00
Ramona Fransson
Skall naturligtvis vara "Farq Gerillan"
Inlägg #13: Postat: 2008-01-10 20:38:00
Janne B
Ramona/ Framförallt så tror jag att USA har mycket bra demokrati på lokalplanet, för att staten inte lägger sig i detaljer. Lokalt sitter folk som vet att de måste bygga det goda samhället själva, utan hjälp från Regeringen.
Inlägg #14: Postat: 2008-01-10 20:46:00
Unto S
”En del människor hurrar för Saddams regim, andra saknar Pol Pot, en del kysser Castros händer, älskar Farq Gerillan osv”. Dina kunskaper är bristfälliga Ramona. De enda som hurrade för Saddams regim var högerkrafterna när Saddam Hussein anföll Iran. Under kalla kriget stöddes den Kambodjanska exilregeringen med röda khmererna Pol Pot, Sihanouk och Son Sann av västmakterna, FN och Kina Nationalencyklopedin.
Inlägg #15: Postat: 2008-01-10 20:47:00
Unto S
Under Batistadiktaturen ägdes Kubas tillgångar av amerikanerna. När kubanerna ville ha självständighet tog de hjälp av Castros trupper. Nästa år är det 50 år sedan kubanerna slängde ut Batista och amerikanerna. Visst ger det en viss gloria åt Castro. Vad jag förstår så är Farqgerillan en s.k. gammaldags gerilla, typ gerillor som gav frihet för länder som var undertryckta av kolonialmakter.
Inlägg #16: Postat: 2008-01-10 20:51:00
Unto S
Du, Ramona, tycks ”hata” alla som inte går i USA:s ledband. Sägas bör också att västmakterna stödde röda khmerernas exilregering efter det att de hade orsakat 1,7 – 3 milj kambodjaners död. Röda khmererna representerade även Kambodja i FN trots att dom hade blivit utslängda från Kambodjas ledning. Och sedan det där sista: ”Men USA är ’TROTS ALLT’ EN DEMOKRATI!” Jag är tveksam om framtidens historiker kommer att ha samma uppfattning.
Inlägg #17: Postat: 2008-01-10 21:14:00
kjellekborg
Oj, vad vi kom ifrån ämnet!
Inlägg #18: Postat: 2008-01-10 21:19:00
Ramona Fransson
Kjellekborg: Ja, eller hur? Fan vet hur det gick till men så fort Unto S kommer in i kommentarerna hamnar man i Kuba eller USA
Laddar...