Statsfeminismen skadar jämställdheten

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2008-01-09 13:25:00
Inger Olsson
Svar 13 Peter: Jag utgår från att du menar Sverige i nutid i påståendet: "Om det fanns ett patriarkat och könsmaktsordning som påstås så vore det annorlunda, men det måste man ju först påvisa."...
Inlägg #22: Postat: 2008-01-09 13:29:00
peter_
21. Ja, idag. Jag kan tillägga att jag är allergisk mot politiker som inte kan dra gränsen för sitt mandat. Det verkar nästan mer regel än undantag att de ser sig som våra förmyndare, inte representanter.
Inlägg #23: Postat: 2008-01-09 13:30:00
Jocke S
Jag tror inte att det går att komma ifrån könsroller helt, eller är ens önskvärt. Om man ser 1700-talets överklass i Frankrike, eller kanske tonåringarna i 50-talets USA, så kan de nog betecknas som rätt extrema könsrollsamhällen. De är vi på väg ifrån, förvisso. Men har det gått för långt, eller rent av helt snett? Håller vi på att delvis byta könsroller? Se högskolans könsfördelning t.ex.
Inlägg #24: Postat: 2008-01-09 13:31:00
Inger Olsson
20 På båda könens villkor, ja. men då måste man införa kunskaper OM människan på schemat. Inte som gjorts de sista decennierna - då man tog bort dem för att propagera likhet!
Inlägg #25: Postat: 2008-01-09 13:39:00
Franklin
Jag förstår din argumentation Peter, men jag håller inte med dig! ;- Självklart vill man helst se sig själv som en individ och bli bedömd utefter det. Men som samhället ser ut kan vi inte blunda för att vi även präglas kollektivt och att vi även bär på rena instinkter som formar oss. Jag tror tex inte att det är en slump att pojkar överallt på jorden, i alla samhällen, leker krig på olika sätt. Det finns något i oss som triggar detta beteende, en gemensam nämnare med andra pojkar/män.
Inlägg #26: Postat: 2008-01-09 13:40:00
Franklin
Samtidigt visar forskning att pojkar och flickor uppfostras olika på ett sätt som ”spär på” våra medfödda skillnader. En uppfostran som till stor del kvinnor står bakom. Feministerna hävdar att detta är till pojkars fördel, jag hävdar motsatsen. Varför skulle det annars vara så att klassikt manlig beteende ofta är destruktivt och leder till att mångdubbelt fler män än kvinnor råkar illa ut? Jag kan inte se fördelarna med det.
Inlägg #27: Postat: 2008-01-09 13:40:00
Jocke S
För de som gärna vill ändå ha kvar den feministiska definieringen av "patriarkat", så vill jag hänvisa till nedanstående länk. Om man hävdar ett generellt obs! "kvinnoförtryckande patriarkat". då måste man dels förklara mannen som delvis ond, och dels kvinnan som delvis svag. Eller hur? Men saker är inte så enkla som vissa vill få oss att tro... "Patriarkatet - kvinnors samhälle."

Länk: wnutveckling.se
Inlägg #28: Postat: 2008-01-09 13:46:00
Inger Olsson
Jocke S: Man använder än idag Sigmund Freuds teorier om mannen - och kvinnan - och barnet....
Inlägg #29: Postat: 2008-01-09 13:49:00
Inger Olsson
26 Franklin: du säger en intressant sak: jag tror också det är till pojkars nackdel, men vi ska komma ihåg att VEM är denna moder bakom denna son, som utvecklar alltför destruktiva beteenden?
Inlägg #30: Postat: 2008-01-09 13:52:00
Inger-Sofia
Det är INTE enkelt.Men jag tror Att vi måste fatta ett beslut.Hur vi vill tänka.Vilken moral och inställning vi vill ha och sätta upp en En inre handlingsplan.Målsättning.Sen kämpa för den.För kämpa får vi göra.Det är så lätt att falla tillbaka, till samma invanda mönster.Särskilt-De som gett oss fördelar.Men om vi stannar i GNÄLLANDET och hackandet på varandra.Händer det ju ingenting.Ja Inger.Humorn och respekten Är viktiga.Vägen blir lättare att gå,Med dom ,som sällskap.
Inlägg #31: Postat: 2008-01-09 14:11:00
peter_
Franklin, jag tror på att de biologiska skillnaderna mellan pojkar och flickor påverkar deras intressen så att man ser genomsnittliga skillnader. Dock vet man inte så mycket om det idag, särskilt som det varär? politiskt anbefallt att det inte finns sådana skillnader. Men, de individuella variantionerna är stora.
Inlägg #32: Postat: 2008-01-09 14:11:00
peter_
Så inga pedagoger, politiker osv ska ta sig rätten att forma baren som växer upp utifrån uppfattningen att miljön är allt. Vi ska ge barnen bästa möjligheter att utveckla sin potential och göra vårt bästa för att se den uppväxande individen och bekräfta våra barn på bästa sätt..
Inlägg #33: Postat: 2008-01-09 14:23:00
peter_
Jag kan tänka mig att personer som vuxit upp i medelklassfamiljer, säg fram till 70-talet, känner igen sig mer i patriarkatteorierna. Medelklassmännen hade nog stora privilegier. De flesta män var dock bönder och arbetare. Min far var bondeson från finska Lappland och kom till Sverige som 20-årig krigsveteran. Han gifte sig med en min mor som kom från en småländsk bonde-och soldatsläkt. Han försörjde sig hela livet som industriarbetare.
Inlägg #34: Postat: 2008-01-09 14:23:00
peter_
Jag vet att beskrivningen av relationen mellan man och kvinna, som feministerna gör, är helt absurd generellt sätt. Men jag kan tänka mig att den inte är helt fel när det gällde äldre tiders privilegierade medelklassfamiljer.
Inlägg #35: Postat: 2008-01-09 14:23:00
Inger-Sofia
24.Mm-människo-kunskap i skolan.Där detta blir inbakat.Sett ur nutid.Men med koll i backspegeln för/till en förståelse.Över hur det sett ut.Varit. I/ur utvecklingshänseende.Det finns inget som är så givande,lärorikt.Som att diskutera med det uppväxande släktet om livet, könsroller och kärlek.Varje människa har bidragit och bidrar till utvecklingen.Vi kan/hinner inte, ta mer än ett steg i taget-Det viktiga ÄR att det steget leder oss/utvecklingen framåt.
Inlägg #36: Postat: 2008-01-09 18:20:00
Jocke S
34 Hmm, jag lutar nog åt, att om det var någon som var priviligierad, så var det kvinnan i medel- för att inte nämna överklassen. I medel var ju mannen dessutom tvingad att åstadkomma något helt själv. Kvinnan i arbetarkklassen arbetade ju ibland inte alltid även utanför hemmet.
Inlägg #37: Postat: 2008-01-09 18:24:00
Jocke S
Sitter på bibban, krångel med bredband hemma. Dröjer kanske någon dag, så mycket mer blir det inte från mig idag.
Men artikeln om Dench rekommenderas. Länk ovan Kan vara mer uppmuntrande för kvinnor även. I stället för det ständiga tjatet om förtryck. OK eller?
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...