Jag är poet

Inlägg #1: Postat: 2008-01-09 08:22:00
Inger Olsson
Men å andra sidan är poeten oftast ödmjuk, har inte så stort behov att hävda sig o s v. De lever i sin "värld" med att rytmiskt bygga ord för känslor, tankar o idéer - smaka på dem... De är dessutom duktiga på att stryka vartenda överflödigt ord ;-
Inlägg #2: Postat: 2008-01-09 10:51:00
Pia K
Ja, just det Inger! det är precis vad jag menar, att det alltid hoppar fram folk som har synpunkter, när man pratar om poesi. Det är fråga om tekniker, stryka, jämförelser i det oändliga!
Det är ju väldigt sällan jag säger att jag är poet, om det kan vara nån tröst för dig. För mig är det så, att det är stort att ha förståelse för andras misstag och tillkommanden.
Inlägg #3: Postat: 2008-01-09 10:53:00
Pia K
Det här med att man alltid tar egna omdömen som skryt och ettt sätt att framhäva sig själv, är nog mycket en svensk företeelse.Jantelagen, tror jag den kallas.
Sen finns det så klart tröttsamma människor som kallar sig poeter och tär på andras tålamod. jag är ingen sån. jag är för blygsam för det, även om jag har rosa slingor i håret.
Inlägg #4: Postat: 2008-01-09 10:55:00
Pia K
rättning:...och ett sätt att framhäva sig självjag kan stava....
Sen känner jag väl till att stryka. det får man lära sig på alla skrivarkurser.
Inlägg #5: Postat: 2008-01-09 10:56:00
Pia K
tillkortakommanden, ska det naturligtvis vara! man har bråttom ibland på jobbet!.:-
Inlägg #6: Postat: 2008-01-09 11:03:00
Inger Olsson
Jag ser skrivandet som ett hantverk också. Teknik är därför inte oviktigt. Liksom det finns olika genren inom t ex journalistik så finns det inom skönlitteratur.
Förr kunde det heta att bara man hanterade språket kunde man skriva. Andra, oftast kvinnor, kontrade då med: "Man kan skriva vad som helst bara man k ä n n e r för det."
För mig är det mer komplext. Det ena uteslutet inte det andra.
Inlägg #7: Postat: 2008-01-09 17:08:00
Pia K
Men det var ändå som jag sa: Man kan inte säga att man är poet, för då blir det ett himla liv. Som du sa, det ena utesluter inte det andra, men jag tycker inte att man ska underskatta de som vill uttrycka sig fritt. Tillvaron blir väldigt snäv då.
Sen tycker jag att för mycket kritik hämmar.
En lagoma dos av humor och överseende skadar inte ibland. Det finns tillräckligt många poeter för alla smakriktningar.
Laddar...