Varför är det fel att kunna leva på sin konst?

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2008-01-09 17:36:00
AlfVerner
Däremot tycker jag att man kan diskutera läkarlöner och sänka dom betydligt. Det finns ingen som helst anledning att betala 60.000:- i månaden, som ofta används både till kortare arbetsvecka och tidigarelagd pensionering, i SYNNERHET inom den privata vården. Gå till en privat läkarmottagning en fredag och minst halva gänget är på golfbanan. MINST.
Inlägg #22: Postat: 2008-01-09 17:41:00
AlfVerner
Förstatliga all sjukvård, även tandläkeri och dra ihop lönerna mellan vårdanställda. Kostnaden och effektiviteten är en sak, hur det finansieras och kontrolleras är en annan. Du vill byta ut skatter mot avgifter vilket fördyrar dubbelt, samtidigt som en stor del av befolkningen utestängs. Jag vill skattefinansiera och landstingskontrollera - stenhårt och hänsynsfullt.
Inlägg #23: Postat: 2008-01-09 17:45:00
AlfVerner
Jag anser att en privatisering av medborgarnas basbehov segregerar, splittrar samhället och leder till polarisering, extremism och ohämmat våld. För att slutligen leda till sammanbrott av det urartade ditt privilegiesamhälle.
Inlägg #24: Postat: 2008-01-09 17:48:00
AlfVerner
OM du är samhällsbyggare måste besluten om sjukvården stanna inom ramen för demokratin, både vad gäller rimliga nivåer och RÄTTEN att bruka den. Men du FÖRDYRAR och du UTESTÄNGER en stor grupp av samhällets medlemmar. DET är den IDEOLOGISKA skillnaden.
Inlägg #25: Postat: 2008-01-09 17:53:00
AlfVerner
"Vi har den minsta och fattigaste medelklassen i Europa". Men räknar du då in utfallet av en fantastisk infrastruktur, skola, sjukvård etc. eller räknar du bara privatekonomi rakt av? Sen är frågan VAD vi är fattiga på? utöver intelligens, solidaritet, gemenskap, sammanhållning etc. för någon större materiell nöd upplever jag inte i denna stackars inskränkta medelklass.
Inlägg #26: Postat: 2008-01-09 17:53:00
AlfVerner
Det är direkt vulgärt att jämföra med Albanien och oerhört förraktfullt mot tredje världens folk som producerar lejonparten av vår välfärd.
Inlägg #27: Postat: 2008-01-09 18:01:00
AlfVerner
Länk: sv.wikipedia.org 57,5 i Sverige, 55,5 i Danmark, 35,6 i USA - Men vad kostar en bil i Danmark? Lyxkonsumtionen är mycket hårdare beskattad där. Tittar vi på årsarbetstid, så ligger Sverig också i botten: Länk: ekonomifakta.se ...d v s vår RIKEDOM är i mycket högre grad inväxlad i fritid, än vad den är i USA.
Inlägg #28: Postat: 2008-01-09 18:02:00
AlfVerner
Vill vi sen verkligen ta itu med skatten, så kan vi nog halvera den bara genom det faktum att alla betalar vad man ska.
Inlägg #29: Postat: 2008-01-09 18:05:00
AlfVerner
Den svenska medelklassen är rik både materiellt och i fritid, dessutom finns mörkertal, odeklarerade och obeskattade förmögenheter som om dom hanterades skulle dubblera statens medlemsintäkt.
Inlägg #30: Postat: 2008-01-09 18:11:00
AlfVerner
6>Det samhälle du pratar om fanns i slutet av 50-talet och framåt ....I SVERIGE. Vi t o m arbetskraftsrekryterade, bl a från Jugoslavien och Portugal. Industrin gick för högvarv, samhällsbygget gick för högvarv vi hade t o m råd med kriminalvårdsexperiment. Böckerna i skolan var fria, maten gratis, sjukvård gratis, sjukvårdsprogram som svepte genom det svenska folkhemmet och blåste rent från löss och TBC.
Inlägg #31: Postat: 2008-01-09 18:13:00
AlfVerner
Var vi RIKARE då än vad vi är idag? Nej, nej och åter nej...vi var bara bättre fördelade, vilket i sin tur skapade stabilitet på arbetsmarknaden, vilket i sin tur genererade både kommunal musikskola och fördelaktiga studielån som rekryterade talangerna ur HELA befolkningen.
Inlägg #32: Postat: 2008-01-09 18:19:00
AlfVerner
Sverige som ett hållbart framgångsland utöver ett utbombat Europa som behövde allt vi tillverkade var just HELA BEFOLKNINGEN SOM REKRYTERINGSGRUND. Det höll hyfsat fram till Göran Perssons vanstyre och vi är definitivt ännu mer på väg åt helvete med hjälp av idioter som Otto Littorin. Mats Odell, Maud Olofsson, etc.
Inlägg #33: Postat: 2008-01-09 18:21:00
AlfVerner
Regeringen bygger inte ett land, en nation. Man tar in medlemsavgifterna och slänger tillbaka den som fågelmat och hoppas att de starkaste ska äta sig mätta och försörja dom andra. Man säljer kon och köpper tillbaka mjölken för dubbla príset - Man har dessutom mage att kalla det "nytt", ett system som står inför sin ruin i "världens främsta demokrati" USA.
Inlägg #34: Postat: 2008-01-09 18:25:00
AlfVerner
Och det är skandalöst politiskt och intellektuellt ohederligt att sätta Sovjetstaten, öststater, Albanien etc. som motbilden till det haveri som Reinfeldt just nu genomdriver. För det är just så han missbrukar den parlamentariska demokratin, att trots rasande opinionssiffror, så huggs så mycket som möjligt av vår 100-åriga skog ner och lämnar kalhyggen efter sig.
Inlägg #35: Postat: 2008-01-09 18:31:00
AlfVerner
13>Världen har hela tiden gjort tekniska landvinningar menar du...för inte kan jag väl tänka mig att uteliggare, slavar, trafficingtjejer eller de fattiga som demonterar våra uttjänta datorer etc. skriver under på din sanning.
Inlägg #36: Postat: 2008-01-09 18:34:00
AlfVerner
9>Nej, det kan du inte. Hur många program som än visas, så är det frågan om ett urval och det komiska är att den enda kanal som står fri och obunden är den statliga kanalen, den demokratiskt styrda kanalen. DET tycker jag är komiskt. Dina andra val är en chimär och handlar egentligen bara om valet att stänga av TV:n, en möjlighet som även fanns under monopoloet.
Inlägg #37: Postat: 2008-01-09 18:38:00
AlfVerner
12>Mitt arv till mina barn är ett förskott på framtiden och ett växande berg av atomsopor. Vad är det för simpelt konstaterande att lämna ungdomarna ifred med sin hiphop och förlita sig på att "man fixar det". Dessutom är ytlighet och kortsiktighet under acceleration. Man ska leva NU och inte bry sig"...mer än om sig själv och sitt eget liv. Det ä
r det alldeles överskuggande budskapet.
Inlägg #38: Postat: 2008-01-09 18:48:00
AlfVerner
8> "Skall vem bestämma?" Ja, VEM BESTÄMMER IDAG? Vem bestämmer den svenska politiken utan någon som helst hänsyn till vikande siffror? Vilka beslut fattas i styrelserum, långt utanför den demoktratiska ramen? Och vem bestämmer att jag har behov av 100 kg reklam istället för 100kg läroböcker till ungarna? ...och nu sitter du själv i statens kulturråd och ska bestämma!?
Inlägg #39: Postat: 2008-01-09 18:52:00
AlfVerner
Du sitter där på ett demokratiskt mandat. På mandat ska någon bestämma över konsumtionen, man kan t ex bestämma att leksaker inte får säljas därför att de konstgjorda ögonen kan kväva barnen. De vi ger ett demokratiskt uppdrag ska bestämma och skapa de bästa förutsättningarna för mänskiligt liv, inte för det enskilda bolagets vinst, utan för människornas bästa. DET är den ideologiska skillnaden mellan oss.
Inlägg #40: Postat: 2008-01-09 19:01:00
AlfVerner
13,14>...och till skillnad från Janne B kan jag säga att det är verkligen en lövtunn betraktelse som bakat kakan till din egentligen opolitiska illusion. För det som regeringen gör. är att demontera det demokratiska samhället och flytta över besluten till de odemokratiska styrelserummen med någon slags naiv uppfattning att här finns goda människor som vill väl.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...