Om människans dårskap del 2

Inlägg #1: Postat: 2008-01-08 14:40:00
Unto S
Nu hoppas jag att Sourzeläsare upptäcker Yngves artikel och tar lärdom och kunskap ur den. – Jag skulle vilja korrigera Paul Johnson i Moderna tider. När det gäller Koreakriget så var det, enligt Nationalencyklopedin: ”Antalet dödsoffer i samband med kriget har beräknats till 5 miljoner.”
Inlägg #2: Postat: 2008-01-08 16:27:00
Janne B
Sourze är sannerligen ingen undangömd plats sedan Google kopplats på här.Varje artikel som har något bra Sökord i rubriken får snabbt massor av läsare. Jag får telefon och mail från hela Sverige då jag skrivit.....// Känner Unto till ngt politisk system som är bättre än den liberala demokartin vad gäller möjligheten att uttrycka åsikter???
Inlägg #3: Postat: 2008-01-08 17:02:00
Yngve K
Janne/ Det där med den liberala demokratin gällde inte under det kalla kriget. Det är gamla surdegar från den tiden som man är helt ointresserad att på nytt behandla som man nu gör i fallet Ruanda.I Indonesien mördades flera människor 1965 än i Ruanda 40 år senare. Ändå är det en icke-händelse i media. Inte heller har man behandlat koncentrationslägren i Indonesien där det fanns hundratusentals fångar. Jag har läst någon notis att någon blivit frigiven efter 25 år ett läger.
Inlägg #4: Postat: 2008-01-08 17:11:00
Janne B
Yngve / Givetvis har du rätt med dina exempel, jag minns ju Indonesien mm.På olika håll i Sydamerika finns det pol fångar kvar i fängelserna trots de bytt regim. I Baltikum har de bytt regimer, men hur ser fängelserna och vårdanstalterna ut. Jag såg nyss bilder från Rumänen från anstaletr där. Inte hade inlåsta märkt mkt av regimbytet inte!. Är verkligen hela GULAG nedlagt??? jag undrar!
Inlägg #5: Postat: 2008-01-08 17:27:00
Jocke S
Yngve, du har återkommit flera gånger till Indonesien och massakrerna. Men inte var det tyst om dessa i väst? Det var ju ett tag sedan, och i konkurrens med allt annat elände. Allt var säkert inte känt här i väst förstås, av olika skäl, som stort och splittat land, kulurellt och geografiskt bl.a.
Inlägg #6: Postat: 2008-01-08 17:33:00
Jocke S
När jag och min sambo reste runt i centrala Indonesien -89 under två månader märktes inget på ytan. Indonesier är bland de mest öppna människor man kan tänka sig, många vill tala med främlingar. Ingen vi träffade även kineser som dock var mer slutna nämnde något om dessa händelser. Som väl mest drabbade kineser och/eller kommunister? En sak lärde vi oss/märkte vi. Det fanns inga kinesiska bokstäver på affärskyltar, som det fanns i Malaysia de är närbesläktade folk.
Inlägg #7: Postat: 2008-01-08 17:35:00
CMO
Det är endast i den "liberala borgerliga demokratin" som "den här typen av artiklar av artiklar" över huvud taget kommer fram, utan att passera nån liten "Unto" som sitter och censurerar.
Inlägg #8: Postat: 2008-01-08 17:38:00
Jocke S
Så vilka som drabbades, och framför allt hur många, är det egentligen klarlagt? Och vad som utlöste det hela. Klart är förstås att de lidit inte bara under kolonialism, utan under ett antal korrupta regimer, möjligen understödda av någon annan makt...
Laddar...