Är homosex verkligen synd?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2008-01-06 16:23:00
Sunny
4. Kärleken är tålig och mild. Kärleken avundas inte, kärleken förhäver sig inte, den uppblåses inte.
5. Den uppför sig inte opassande, den söker inte sitt, den förbittras inte, den tänker inte något ont.
6. Den gläder sig inte över orättfärdigheten, men den gläder sig med sanningen.
7. Den fördrar allting, den tror allting, den hoppas allting, den uthärdar allting.
8. Kärleken upphör aldrig, men profetiorna skall försvinna och tungomålen skall ta slut och kunskapen skall försvinna.
Inlägg #2: Postat: 2008-01-06 16:24:00
Sunny
9. Ty vi förstår till en del och profeterar till en del.

10. Men då det fullkomliga kommer, skall det försvinna som är till en del.

11. Då jag var ett barn, talade jag som ett barn, hade sinne som ett barn och hade barnsliga tankar, men sedan jag blev man har jag lagt bort det barnsliga.

12. Ty nu ser vi såsom i en spegel på ett dunkelt sätt, men då skall vi se ansikte mot ansikte. Nu känner jag endast till en del, men då skall jag känna såsom också jag har blivit känd.
Inlägg #3: Postat: 2008-01-06 16:29:00
Sunny
13. Men nu förblir tron, hoppet och kärleken, dessa tre, men störst bland.

Jag borde inte behöva tala om ur vilken skrift jag hämtat detta för er som alla är så fromma. Du Ky som är präst o du Janne som är missionsdiakon har kanske hört de här orden förut?
Den enda synd jag känner är kärlekslösheten!
Inlägg #4: Postat: 2008-01-06 18:06:00
Janne B
3 Missionsdiakon betyder i mitt sammanhang att jag blivit invigd i ämbetet ungefär som en pastor. Men det har aldrig varit ett yrke med lön osv. Utan mer som att bli invald i styrelsen för en förening. Så länge jag var hyfsat frisk gjorde jag mycket hembesök hos ensamma och sjuka. Sedan hade jag en period då jag ringde mycket till folk som ville det osv. NU är det i stället så att jag får hälsningar av olika slag från många kända och okända. Det känns helt underbart!
Inlägg #5: Postat: 2008-01-06 18:17:00
Janne B
Ja detta är ju
1 Kor. 13:e kapitel. Den kristliga kärleken, har 16 sidor. De är dessa sammanfattningsvis:
1. Tålig, 2. Mild, 3. Avundas inte, 4. Förhäver sig inte, 5. Uppblåses inte, 6. Skickar sig inte ohöviskt, 7. Söker inte sitt, 8. Förtörnas inte, 9. Hyser inte agg för en oförrätts skull, 10. Gläder sig inte över orättfärdigheten, 11. Har sin glädje i sanningen, 12. Fördrar allting, 13. Tror allting, 14. Hoppas allting, 15. Uthärdar allting, 16. Förgår aldrig.//
Inlägg #6: Postat: 2008-01-06 18:17:00
Janne B
Detta är ju underbara ledstjärnor som dock ingen enskild kan nå upp till. Men varför inte memorera in dessa korta ledord...nog påverkar det sinnet...
Inlägg #7: Postat: 2008-01-07 13:51:00
Sunny
Janne. Vad jag menade är att ni 2 vet att detta kommer ur bibeln det vet inte alla självklart i dago jag tycker att Paulus här sagt allt i ämnet med ord som jag inte kan forma en bråkdel så vackert!!!!
Vi kan inte uppnå detta men vi kan ha det för ögonen.
Inlägg #8: Postat: 2008-01-07 14:05:00
Janne B
Även om vi inte uppnår detta så för dessa ideal oss en bit på vägen. Jag tror att det är sådana här saker som främst skiljer oss från djuren. Vi kan ha ideal och vi kan därför känna när vi gör fel.
Inlägg #9: Postat: 2008-01-07 14:08:00
Janne B
Under mina första år i Västerbotten, på 1960 talet, så hälsade jag på i många gamla stugor. Där satt ofta broderade Bibelord på väggarna i glas och ram. Ibland utfört i ganska färgstarkt garn. Umefotografen Sune Jonsson har fotat många sådana miljöer. Hans böcker finns nog på många bibliotek.
Inlägg #10: Postat: 2008-01-07 14:11:00
Sunny
Janne: Nu har vissa djur bevisligen ideal eller vad säger vi om att dö för sin avkomma eller ta strid för den man älskar?
Är det bara instinkt?

Gissa att lille Bellman är väldigt medveten om att han gjort fel när han stulit mat på bodet o han ångrar sig förmodligen när han åker ut i kylan en stund?
Nåja: vi har en helt annan förmåga att tänka o bearbeta våra ideal.
Inlägg #11: Postat: 2008-01-07 14:13:00
Janne B
Sunny/ De sa ngt rätt intressant i radion för en stund sedan. Nämligen att stora delar av de romerska o grekiska klassiska verken var kända på Island av de som skrev de isländska sagorna. Det finns så många likheter i berättelserna att det inte kan vara en slump. Hade Snorre varit nere i Frankrike och fått med sig en del böcker/papper hem. Eller hade missionärer kommit till Island och haft med sig även detta,,,,
Inlägg #12: Postat: 2008-01-07 14:17:00
Sunny
Intresant det där. Kan det vara så att stora naturkatstrofer o dyl blivit kända inte genast men under säg ett par århundrandens resor o legenderna har färdats med resenärerna??
Inlägg #13: Postat: 2008-01-07 14:21:00
Janne B
Jag menar att ideal får man av sin omgivning under sin egen livstid. Instinkter är medfödda grejer i ryggraden och där är nog människor och djur väldigt lika.Vi är ofta beredda att dör för avkomman. Men vi kan reflektera över varför?
Inlägg #14: Postat: 2008-01-07 14:24:00
Janne B
I Krig kan jag vara beredd att kämpa med en person som nyss varit en fiende och som kan bli det igen. Men just nu kämpar vi för samma sak men under mkt osäkra betingelser. SÅ där var det väl i Baltikum 1939 till 1945. Då tågade ryssar och tyskar ut och in. Vilka var vänner?
Inlägg #15: Postat: 2008-01-07 14:29:00
Janne B
12 Sunny/ Jag tror att det var typiskt för berättandet förr att berättelserna var rätt osäkra till både tid och rum. Än i dag finns det folk som funderar på var Atlantis låg och när? / Villkoret för att manuskrift skulle få ingå i Bibeln år 325 var att man noga visste vem som skrivit, var rätt säkra på årtal, platser osv. Därför finns det rätt många hänvisningar till regerande furstar i olika länder. "Från Kejsar Augustus utgick ett påbud..."
Inlägg #16: Postat: 2008-01-07 14:38:00
Inger Olsson
13 Janne B: altruism finns bland andra däggdjur också. Som ekorren. Mamman ger ifrån sig ljud när fienden kommer och försätter sig själv i fara medan ungarna får en chans att fly. Se vad en människomamma gör när okända kommer för nära t ex barnvagnen?
Inlägg #17: Postat: 2008-01-07 15:00:00
Janne B
Inger/ Det går t.o.m. att mäta ökad puls på en mamma i den situationen.Går hon runt med tre väninnor så är pulsen lugn men närmar de sig tre okända män så ökar pulsen stridsberedskapen direkt. Läste jag om på socialhögskolan./ En man som är ute och går med sin kvinna har lika reaktioner, då de går in på farlig mark....
Inlägg #18: Postat: 2008-01-09 00:18:00
Sunny
16 Inger:många fåglar spelar skadarde o flaxar runt med ena vingen när fara närmar sig boet.
Inlägg #19: Postat: 2008-01-09 00:22:00
Sunny
Janne: Jag hör till de många som funderar över Atlantis.

Förresten.Har någon sett en lejoninna eller tigermamma försvara sina ungar??
Inlägg #20: Postat: 2008-01-09 00:30:00
Sunny
De flesta flockdjur försvara sin flock.En besökare med en främmande lite kaxig hund var här:hans hund knuffade runt lite på lille Bellman ;Inget farligt.Tyckte vi. Då tog Bamse ett jättesprång o välte både hund o ägare o sedan fick 3 stora strarka killar jobba hårt med att bryta upp käkarna på Bamse.Han skadade ingen:höll bara bort de han ansåg kränkte hans valp.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...