Varför är det fel att kunna leva på sin konst?

Inlägg #1: Postat: 2008-01-06 15:17:00
Karin Holmberg
"Marknaden" satsar på det de kan tjäna mycket pengar på.
Det vet du också va?
Inlägg #2: Postat: 2008-01-06 19:26:00
Uno Hansson
Men snälla lilla Karin, det beror väl inte på kommersialismen, kapitalismen och att det bara finns en fri, öppen och transparent marknadsrena! Hur skulle det annars kunna bedömas vilka kulturyttringar som har intresse för andra än de enskilda entusiasterna? Mångfalden skulle komma direkt, om det inte fanns någon alls skatt och inga arbetsgivaravgifter eller moms på rena tjänsteverksamheter!...
Inlägg #3: Postat: 2008-01-06 19:32:00
Uno Hansson
f/... Tjänsteverksamheter skulle då inte behöva deklareras eller utsättas för tvingande bokföring och annan byråkrati! Engagemanget och kreativiteten skulle komma som ett brev på posten!... Skatten skulle då kunna läggas på vars och ens likviditet! Ca 0,2 procent/dygn av vad var och en har på likvida konton, skulle räcka mer än väl. Dessa 0,2 skulle böra behövas flyttas över till samma medborgares privata socialförsäkring, och bara kunna användas för samma som nuvarande välfärdsbehov.
Inlägg #4: Postat: 2008-01-06 19:34:00
Uno Hansson
2/ ... marknadsarena...
Inlägg #5: Postat: 2008-01-06 19:59:00
Leif-Arne
3 0,2 / dygn verkar inte så mycket, om man inte bemödar sig att räkna om detta till årsbas. Gissa hur många procenter det blir då, och om det blir lägre eller högre omräknat till dagens skattetryck?
Inlägg #6: Postat: 2008-01-06 21:05:00
GunnarL
För att inte tala om vad som skulle hända om vi alla gömde våra likvida medel i madrassen....
Inlägg #7: Postat: 2008-01-06 21:44:00
Uno Hansson
6/ Ingen kan gömma något i madrassen, om precis alla pengar är kontopengar. Alltså att sedlar och mynt slopas helt och hållet. Men för att inte tvinga på någon et nytt system så finns den nationella eller federala valutan kvar precis som hittills. Sedan har varje region en helt medlemsbaserad egen valuta. Det är denna regionala valuta som var och en väljer själv och i vilken omfattning som man vill använda den...
Inlägg #8: Postat: 2008-01-06 21:45:00
Uno Hansson
f/... Väljer man att använda den regionala valutan, så godkänner man det obligatoriska fösäkrings- trygghets- och utbildnings- och pensionssparkontot som fortfarande är lika personligt som privata pensionskonto. Och som dessutom har valfri tillval. Gör man av med allt på välfärdskontot före pensioneringen så har man bara grundpensionen att leva av osv.
Inlägg #9: Postat: 2008-01-06 21:49:00
Uno Hansson
3/ Naturligtvis blir det mycket på årsbasis om man inte använder månadsinkomsten alls under hela året. Med fritt val av vilken valuta man använder för varje enskild transaktion - eller vilken valuta som lönen skall betals ut i så... vad är problemet?
Inlägg #10: Postat: 2008-01-06 21:51:00
Uno Hansson
fördelen med den regionala valutan är ju ingen deklaration, ingen bokföring osv... staten har ingen rätt till insyn i personliga tjästebyten så länge avtalen följs i ömsesidigt samförstånd osv...
Inlägg #11: Postat: 2008-01-06 21:54:00
Uno Hansson
5/ jag skrev 3/ i hastigheten men 5/ Leif-Arne, menar jag förstås...
Inlägg #12: Postat: 2008-01-06 21:59:00
Uno Hansson
5/ Det blir ungefär detsamma till kommuner och landsting enligt Per Almgren. då på den tiden, räknade han förstås med M3 och 1000 miljarder på likvida konton. Idag finns det väl över 1700 miljarder på M3. På M1 finns det visst 1000 miljarder om jag inte minns fel...
Inlägg #13: Postat: 2008-01-07 12:50:00
Karin Holmberg
Med mångfald menar jag, att även den "smala" kulturen får finnas.
Johan skäller på kultureliten, men till viss del så tror jag att eliten ibland driver samhället framåt.
Jag tror att det finns risk att vi fördummas om vi låter marknadskrafterna styra.
Inlägg #14: Postat: 2008-01-07 12:52:00
Karin Holmberg
Igår tittade jag på en underbar dokumentär på svt 2 "Ett hederligt arbete". Härligt att försjunka i kvalitet emellanåt!
PS. Billy Butt "lilla gummar" mig så jag tyckte väl att jag kunde "lilla" JSvH. Någon rättvisa ska det väl vara! :-D
Inlägg #15: Postat: 2008-01-07 13:07:00
Inger Olsson
Karin: idag finns inte "hon o "han" utan ett socialt "genus" i jämlikhetens namn? Och då spelar det väl ingen roll om jag skriver "lilla" J S v H istället för "lille" J S v H? ;-
Jag skojar, inget illa. Du får sopa till mig i revansch, om du vill!
13 Idag kan vi oftast tala om enfald o inte mångfald?
Brist på insikt att större arbeten tar t i d är en viktig faktor, tror jag.
Inlägg #16: Postat: 2008-01-08 18:24:00
Johan SvH
Jag skäller inte på kultureliten.
Jag skäller på deras förutfattade meningar och på deras personangrepp på mig. Tvärt om bjuder jag ju in dem här för debatt. Det ligger ta mig fan i deras intresse att jag förstår och är med på banan.
Laddar...