Det svenskamerikanska presidentvalet

Showing page 3 of 3: 1  2  3
Inlägg #41: Postat: 2008-01-07 21:19:00
GunnarL
36/ En anledning är naturligtvis också att man i USA har svårt att räkna rösterna på ett korrekt sätt. Trots flest nobelpristagare Lars Nilsson och flest högskolor och universitet Janne B. Det är naturligtvis ytterst frustrerande för väljarna! Om vi hade samma inkompetens här i Sverige skulle kanske inte jag heller bry mig om att rösta.
Inlägg #42: Postat: 2008-01-07 21:20:00
CMO
37/ Visserligen struntprat men även om det vore riktigt, så styrker det inte ditt påstående om att "få uppdrag från Gud". Eftersom du är obeväpnad avstår jag från vidare intelektuell fäktning i just denna fråga.
Inlägg #43: Postat: 2008-01-07 21:26:00
Lars Nilsson
Grundbulten är att om myndigheterna har lite att säga till om när det gäller den enskildes liv blir intresset för politiken mindre. I Europa är vi i större utsträckning än i USA prisgivna till bidrag och skatter. Ändringar betyder mer för oss än för amerikanen. Däremot är närmiljön lika viktig för dom som för oss. Och faktum är att där kan man ofta se ett större engagemang än hos svensken. Jo, jag vet det låter som ljug. Men så är det inte!
Inlägg #44: Postat: 2008-01-07 21:34:00
Lars Nilsson
41/ Ja Gunnar, det är tur att Du bor i Sverige. Här råder som bekant en perfekt demokrati utan skavanker och där vi villrådiga ständigt leds av de alltid lika kloka politikerna. Och det yttersta tecknet på det är ett högt valdeltagande. Eller hur?
Inlägg #45: Postat: 2008-01-07 21:40:00
GunnarL
42-44/ Det är intressant att ta del av vad man kan kalla "trytande argument". Men tack för i kväll mina herrar!
Inlägg #46: Postat: 2008-01-07 21:43:00
CMO
41/ Rösträkningsschabblet är generande, om än inte enbart orsakat av inkompetens men knappast en orsak till lågt valdeltagande.
Inlägg #47: Postat: 2008-01-07 21:47:00
CMO
Tur att GunnarL finns, om man inte blev påmind om den typiska svenska dumdrygheten ibland skulle man kunna få hemlängtan.
Inlägg #48: Postat: 2008-01-07 22:09:00
Jocke S
Jag anser det vara skit med både den amerikanska såväl som den svenska demokratin! Att båda sedan är bättre än ett antal rena diktaturer till höger och vänster är en viss tröst förstås. Men varför inte uttrycka sin kritik för en utveckling av systemen som faktiskt presidentkandidaterna i VISS mån gör! Lite försiktiga är de ju. i stället för att låsa fast sig i meningslösa försvar?
Inlägg #49: Postat: 2008-01-07 22:16:00
Jocke S
Sedan hörde jag för femtioelfte gången i SVT Göran Persson-trailern där han påstod sig citera Bush om att "Gud har sagt till mig"... eller liknande om en Irakinvasion. Och G.P är väl tillförlitlig? Han har ju sagt att Bush är kunnig och Gud vet vad. Ja här har ni ett litet bidrag från mig i alla fall. Jag har aldrig förstått mig på vurmen för USA som politiskt system, och sossar har jag ofta haft svårt för. Det är dags att se alla politikerna i deras maktfullkomliga skröplighet!
Inlägg #50: Postat: 2008-01-07 22:22:00
Janne B
Det är en enorm skillnad på det politiska snacket i USA och Sverige. Varenda kandidat i alla val i USA talar om Gud eller till och med om sin Frälsare. Medan gud nära nog aldrig nämns i svensk politik utom av KD då de blir provocerade./ I USA är religion vardagsmat inte bara i deras bibelbälte utan överallt.
Inlägg #51: Postat: 2008-01-07 22:27:00
Jocke S
Som agnostiker kan jag inte se någon fördel. "With God on our side" som Dylan sjunger, med betydelsen att därmed kan man legitimera det mesta. Hade jag varit rent religiiös skulle jag se det som missbruk av Gud. Men det är ju likadant, ja värre i katolska och muslimska länder.
Inlägg #52: Postat: 2008-01-07 22:30:00
CMO
49/ Var det inte så att han påstod sig citera en icke namngiven europeisk politiker som i sin tur berättade en "historia"?? 50/ En viss överdrift.
Inlägg #53: Postat: 2008-01-07 22:35:00
Jocke S
52 Vad jag hörde så citerade han Bush. skall kolla nästa gång. Programmet kommer visst snart. Men Persson har ju påstått så mycket rena underligheter och direkta paradoxer så, det kan du ju trösta dig med!
Inlägg #54: Postat: 2008-01-07 22:40:00
Janne B
51 Jocke/ de formuleringarna ställer jag nog upp på. Sedan jag som ung läste hur man på olika sidor i fösta VK bad till den Gud som stod på deras sida har jag haft svårt för sådant./ Väldigt många amerikaner anser ju att Gud gett dem en fredsmisson i hela Världen. Många anser att de övertagit Israels roll som Guds Folk osv.
Inlägg #55: Postat: 2008-01-08 10:38:00
GunnarL
47/ Tack för det CMO! Om jag genom min dumdryghet kan bidra till att hålla Dig borta från Sverige så ser jag det som en samhällsnyttig gärning.
Inlägg #56: Postat: 2008-01-08 14:31:00
CMO
55/ Det var ädelt att du offrar dig och Sveriges väl för samhällsnyttan i USA. "Offensivt dum" var det väl Alf kallade dig....?
Inlägg #57: Postat: 2008-01-08 15:03:00
GunnarL
56/ Givetvis avses samhällsnyttan för Sverige. Jaså, har Alf kallat mig "offensivt dum"? Det minns jag faktiskt inte, men för att komma från Alf är det ju en mild benämning. Det tyder snarast på att han känner sympati för mig.
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Laddar...