Inlägg #1: Postat: 2008-01-03 21:10:00
|
GunnarL |
f/ När det gäller inköp av olika produkter finns det däremot någon som heter konsumentmakt! Ett exempel på detta är när man uppmärksammade klorblekningens negativa effekter på miljön vid papperstillverkningen. Pappersindustrin slog först ifrån sig med alla händer de hade. Men när folk slutade köpa klorblekt papper så löste man snabbt problemet och åstadkom vitt papper utan klorblekning.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-01-03 21:13:00
|
GunnarL |
f/ Men naturligtvis är det så, att problemen måste lösas i parlament och styrelserum och inte hemma vid köksbordet hos Smith, Jones eller Svensson! Eländet som gör att detta inte sker är fenomenet kvartalskapitalismen!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-01-03 21:16:00
|
GunnarL |
f/ Tänk situationen där en VD eller en styrelse för ett stort bilföretag sa: "Nu skiter vi i vinsten i år och satsar miljarderna på att få fram en suveränt avgasfri miljöbil! På tio års sikt kommer vi att vara världsledande och tjäna mer pengar än någon kunnat drömma om!" Vad skulle bli resultatet? Både styrelse och VD skulle få avgå p.g.a. aktieägarnas girighet och kortsiktiga tänkande!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-01-03 21:19:00
|
GunnarL |
f/ Så det är bara att vänta på att situationen skall bli så jävlig att t.o.m. stormakternas politiker finner det oppurtunt att fatta för den enskilde individen obehagliga beslut och på att producenterna utsätts för press från konsumenterna. Det enda som egentligen talar allvar är pengar!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-01-03 21:19:00
|
GunnarL |
f/ Skrämmande nog!!!
|
|