|
Inlägg #1: Postat: 2008-01-03 11:42:00
|
|
Jocke S |
Det gick just nu inte att få fram en länk till artikeln. Men här har du en annan mycket relevant artikel i ämnet. "Vem skyddar våra söner."
Länk: sourze.se
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2008-01-03 14:01:00
|
|
Lars Nilsson |
Förstår inte riktig vad det har att göra med den här artikeln?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2008-01-03 14:09:00
|
|
Jocke S |
Det borde du göra! Tänk efter. Kriminalitet, vilka som utför den Men du kanske anser att folk, dvs pojkar, föds till "slödder"? Oavsett vad vi nu anser om deras fördömda handlande, så finns det orsaker bakom. Nuvarande debatt/politik negligerar dessa orsaker.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2008-01-03 14:47:00
|
|
Pia K |
jaså? Men artikeln påstår att socialtjänsten måste bli bättre på omvårdnad, men jag anser att vi, dvs vi alla föräldrar, måst eväl vara viktigare i ett samhälle än socialen? Eller det kanske inte du tycker?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2008-01-03 14:59:00
|
|
Lars Nilsson |
3/ Förstår ändå inte hur fjäskandet för enögd feminism passar in här men så är jag inte heller särskilt slug..
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2008-01-03 15:02:00
|
|
Pia K |
Synd att du känner så, för det är inte riktigt med"enögd feminism".
Nej, samarbete mellan människor för bättre förståelse, är mer fruktbart, men det verkar ta lång tid. Jag tycker feminist är ett så tråkigt ord.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2008-01-03 15:38:00
|
|
Jocke S |
4 Jo, absolut. Myndigheterna i stort har inte bättre kompetens än de flesta föräldrar. Och knappast det mänskliga motivationen heller förstås, det är våra barn. Men grundförutsättningarn måste finnas där. En bra skola, hygglig bostadsmiljö osv.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2008-01-03 15:42:00
|
|
Jocke S |
5 Lars N! Var ditt nyårslöfte nu att uppvisa större blygsamhet så behöver du väl inte gå till rena överdrifter ändå! Läs Schlingmans artikel här bredvid så inser du: "Bilar åt flickor och dockhus åt pojkar." Han stoltserar gång på gång med feminism väl i Schymanklass! Liksom M:s valmanifest f.ö. Liksom Anders Borg.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2008-01-27 21:23:00
|
|
Inger Olsson |
Jocke S: jag förstår vad du menar.
Citat: "...ger sig även unga kvinnor in i brottsstatistiken som förut varit killarnas domän."
Öh, vad är det han påstår? Att tjejerna nu konkret visar våldstendenser? Men kom igen - för mig är det inget tvivel om att tjejer ligger bakom flera grova brott. D v s uppviglar.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2008-01-27 21:23:00
|
|
Inger Olsson |
Så länge jag kan minnas har det alltid varit så. Gå på en en pub en vanlig helg o se bara hur vissa kvinnor bär sig åt. De är fullt kompetenta att sätta igång intriger så att männen ryker ihop.
Sen art.förf. måste ju vara sådär 100 år bakom? Polisen har länge känt till att man måste stoppa en unge före 10-årsåldern - annars väntar rak kriminell karriär. Några ungdomssynder är inte speciellt intressanta. Antas att alla nog gör så.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2008-01-27 22:43:00
|
|
Jocke S |
10 Jo dels är det som du säger, och det har väl knappast uppmärksammats särskilt i debatten, där allt är så "självklart". Men faktisk kvinnlig kriminalitet ökar ju också, med unga tjejgäng som slåss och rånar. OCH skoltjejsprostitution enligt media. Ja, vad göra?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2008-01-28 11:13:00
|
|
Inger Olsson |
Vårt samhälle är ännu barn- o ungdomsfientligt - trots så mycken kunskap det finns om människan! Alf Verner triggar ju på en del viktiga faktorer i sin tråd här. Marknadskrafter påverkar ytterst våra barn o ungdomar. Privatskolor är inte förskonade från dessa fenomen. Okontrollerad konsumtion är lösenordet.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2008-01-28 11:20:00
|
|
Inger Olsson |
Skolorna idag fungerar som riktiga trendsättare. Vilka kläder, mobiler, pengar o andra yttre attribut är alltså viktigare än allt annat. Oftast rånar alltså dessa gäng för den typ av saker. Däremot finns ingen direkt koppling med att en fattig p e r a u t o m a t i k skulle begå dessa brott enbart för sakens skull.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2008-01-28 11:21:00
|
|
Inger Olsson |
Man måste ju vara ärlig o våga se att dessa gäng oftast är av utländskt härkomst. Således finns också andra faktorer med i bilden. Även hat till "svennar"...
I minst 3 decennier har föräldrar kunnat lämna bort sin avkomma.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2008-01-28 11:22:00
|
|
Inger Olsson |
Oftast alldeles för tidigt. Så vem är eg. beredd att lämna plats åt barnet, när du som vuxen kan s a s självförverkliga dig på barnets bekostnad? Mycket av det vi ser idag är alltså priset för vuxnas avvisande. Tror jag. Lyssnar man dessutom på tonåringarna så blir det uppenbart.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2008-01-28 11:35:00
|
|
Jocke S |
"Utländsk härkomst", fattigdom, och sociala problem tror jag delvis hänger ihop. Men även alienation, kulturkrockar och mänskligt revirtänkande, vilket politiken negligerat.
Men visst, varför satsas inte mer på barn och ungdomar. Enligt vad jag fått veta från konsulthåll så bör en lämplig grupp för utbildning inte överstiga 12-16 personer. Skulle vi ha råd med hälften så stora klasser, eller skulle det rent av kunna löna sig?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2008-01-28 11:40:00
|
|
Jocke S |
I dagens SvD tas upp att: "Självmordsförsök bland unga fortsätter att öka. Största gruppen är unga kvinnor mellan 15-24, men analet unga män ökar också. ...300 kvinnor och 100 män per 100.0000 invånare." Vad betyder det? Har både könspolitiken och ungdomspolitiken misslyckats?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2008-01-28 12:19:00
|
|
Inger Olsson |
Könspolitiken vet jag inte om det generellt har eller går hem hos ungdomar. Hur många Syo-konsulenter har politiskt lyckats? De som har försökt styra ungdomarnas val - flickor ska välja mansdominerade yrken o tvärtom.
Könskriget och den förvrängda synen om "jämlikhet" tror jag däremot påverkar och även skadar. Vem går oberörd från sådant? Det värsta är ju att ungdomar, p g a bristande livserfarenheter, har ju svårt att sortera o värdera sådan info.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2008-01-28 12:27:00
|
|
Inger Olsson |
Jag är ambivalent inför kvantitetsfrågor. 16 Det är kanske inte så konstigt när man i Afrika har sett 100 elever på en lärare? De hade god ventilation, syretillgång, satt ute. Det som fascinerade mig var ungarnas kunskapstörst. Givetvis var läraren kunskapsbärare. I Sverige säger man att man arbetar SOM lärare man ÄR alltså inte lärare! Hade barnen haft denna törst om de hade saknat grundtrygghet? Tonåringar är rastlösa. Helt begripligt. Men i Sverige är alltför många även rotlösa.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2008-01-28 12:28:00
|
|
Inger Olsson |
Är alltså kunskapskvalitén beroende av antal X i klassrummet?
Är den som är där för att inhämta kunskaper beroende av detta faktum?
|
| |