Fördomar hindrar oss från att lyckas

Inlägg #1: Postat: 2008-01-02 19:05:00
Lars Nilsson
f/ Gärna också kompletterad med prat om "fördomar", som alla andra har, men inte lilla jag som skådat ljuset, och därför är en mycket tjusigare människa än Ni andra lufsar.
Inlägg #2: Postat: 2008-01-02 19:12:00
Lars Nilsson
Helt stilenlig säger författarinnan i sin "ruta", att hon inte "brinner" för "förtryck och fördomar". Och vem gör det? Nämn någon politiker eller annan som offentligt talat om att det är verkligen vad man brinner för? Snacka om plattityder.
Inlägg #3: Postat: 2008-01-02 19:31:00
Leif-Arne
2 Detta brukar benämnas floskeltest nr 1 test ett uttryck i dess negation. T.ex högerfloskel Lag och ordning, negation kriminalitet och oordning, ingen för?
Eller vänsterfloskel rättvisa.. vem är för orättvisa??
Inlägg #4: Postat: 2008-01-02 19:45:00
Jocke S
Men visst var det mysigt när man satt där med rödtjut och stearinljus ändå, och löste världsproblemen! Allra finast var ljuset i en VAt-69, det var status. Gjorde aldrig du det LN, eller var det du som hade tömt Vat-69:nen? Annars kan jag hålla med analysen av LN i detta fall. Lite självkritik kan behövas, tillsammans med nödvändigt intresse för världsproblemen.
Inlägg #5: Postat: 2008-01-02 19:49:00
Jocke S
Vem skall annars ifrån gräsrotsnivå kunna kläcka fram tankar om nödvändiga skattesänkningar? Fast att sitta och fyllna till framför ljuset under snack om skattejusteringar kan inte vara någon verklig höjdare trots allt...
Inlägg #6: Postat: 2008-01-02 21:05:00
Janne B
Det var en gång en svensk partiledare som i en radiodebatt hävdade att han och hans parti var för allt gott och emot allt ont. /Det kändes tryggt att somna den kvällen...
Inlägg #7: Postat: 2008-01-02 21:27:00
Lars Nilsson
Skall man brinna för något så skall det vara något väsentligt. Som ex ett hundfritt samhälle och att cyklar skall förbjudas. Det kallar jag att kämpa för det "goda" och det "rättvisa". Ingen däremot? Visste väl det!
Inlägg #8: Postat: 2008-01-02 21:34:00
Lars Nilsson
4/ Nej, möjligen vitt vin när jag närde, ofta sexuellt färgade fantasier, som förbluffande sällan slog in, utan oftast bara slutade i självbefläckelse. Men det blev jag å andra sidan en jävel på! Självbefläckelse alltså!
Inlägg #9: Postat: 2008-01-03 00:28:00
Pia K
är det DET som är en plattityd?!
Inlägg #10: Postat: 2008-01-03 08:42:00
Lars Nilsson
9/ Helt korrekt. Jag börjar ta efter märker jag. Lättpåverkad som jag är. Läser för många dåliga artiklar förmodligen.
Inlägg #11: Postat: 2008-01-03 09:28:00
Inger Olsson
Jag brinner för förtryck o fördomar! Om dess orsaker o verkan. Ljuset i en VAt-69 var fint när det fladdrade åt olika håll. När rödvinet o alla "kollektiva tal" var slut undrade jag hur modiga de var ensamma. Men jag sa inget därför jag var arbetarbarn. Jo, 1 gång o jag fick en blick som hette duga. Fast nu skrämmer sådana blickar mig inte längre.
Inlägg #12: Postat: 2008-01-03 12:24:00
Pia K
Mina erfarenheter av kollektiv, sträcker sig till 2 som min son bott i. Själv gillade jag bäst den kollektiva stil i bostadsområdet jag själv fixade. Skola, arbete och vänner på samma gård.
Men den kollektiva tanken, är ju inte ond och förtryck, kan säkert förekomma även där.
Inlägg #13: Postat: 2008-01-04 19:25:00
Eleni Schmidt
Intressant artikel Pia, fast jag vet inte riktigt vart den lutar....men jag haller med dig ifraga om flyktinglagren. Se lanken nedan. Och lars n, om du blir sa sur av en artikel du val sluta lasa och aterga till sjalvbeflackelse och vin?
Länk: savedarfur.org
Laddar...