Vill du ha min gamla kamera när jag dör?

Inlägg #1: Postat: 2008-01-02 12:47:00
Elina
Gott Nytt År! Sköt om dig!
Inlägg #2: Postat: 2008-01-02 13:31:00
Janne B
Jag är ju numera en rätt stilla person som fotoigraferar väldigt lite - även om jag just nu ska få släktkalas. Jag behåller allt mina gamla kameror, framförallt Minoltan är jag kär i. Gott Nytt år på dig också.
Inlägg #3: Postat: 2008-01-02 14:14:00
Uno Hansson
Bortsett från nostalgin som många människor bär med sig livet ut, så visar det som Janne skriver, hur viktigt det är att snarast förändra de sociotekniska systemen för att rädda miljön och den biologiska mångfalden, stoppa klimatförändringarna och minska de ekologiska fotavtrycken och vars och ens behov av försörjningsomland. Det som krävs är att flera gemensamt delar på samma "försörjningsomland" istället för att det 90 av tiden ligger i "träda"...
Inlägg #4: Postat: 2008-01-02 14:23:00
Uno Hansson
... Med att "försörjningsomlandet" ligger i träda menar jag att många, många av de mer än 20 000 föremål som var och en av oss känner till och behärskar enl. undersökning 90 av tiden enbart ligger oanvända i beredskapsförråd, så återanvänds dessa saker hela tiden, genom att de hyrs ut till många fler. Det som är viktigast i sammanhanget är kvalitetssäkring. Kvalitetssäkringen innebär att alltid rätt sak, finns på rätt plats vid rätt tillfälle, och att detta alltid gäller för alla människor...
Inlägg #5: Postat: 2008-01-02 14:30:00
Uno Hansson
För detta krävs en omfattande och integrerad omskolning. Inte minst när det gäller optimering av logistiken för de kvalitetssäkrade flödena. Samtidigt måste det vara mycket lönsamt för alla inblandade. Med lönsamt menar jag då att kostnaderna blir i det närmaste försumbara för alla användare. Samtidigt som hållbarheten, funktionaliteten designen blir den bästa möjliga.
Inlägg #6: Postat: 2008-01-02 14:45:00
Uno Hansson
Second hand bör kunna omformas till ett sociotekniskt system med karaktär av multiåteranvändning under hela föremålets användbarhetscykel. Detta bör gälla i högsta grad, och inte minst när det gäller offentligsektorns och institutionernas årliga upphandlingar. Dessa omfattar visst omkring 400 miljarder årligen. Brukbarhetstiden för ett föremål eller utrustning som görs för uthyrning, bör relativt enkelt kunna ökas med minst en tiopotens...
Inlägg #7: Postat: 2008-01-02 14:45:00
Uno Hansson
... Att det alltså håller och fungerar minst tio gånger så länge. Jag har läst eller hört om exempel på "överdimitonerade" och ytterst välgjorda gamla ångmaskiner som fungerat varje dag under en hundraårsperiod.
Inlägg #8: Postat: 2008-01-02 14:48:00
Uno Hansson
... överdimensionerade...
Inlägg #9: Postat: 2008-01-02 14:57:00
Franklin
Uno/ Du menar alltså att man ska hyra en kamera när man behöver den istället för att köpa en själv?
Inlägg #10: Postat: 2008-01-02 15:02:00
Franklin
Visst har vi en massa ägodelar som vi knappast behöver och nästan aldrig använder, det märkte jag själv förra gången jag flyttade. Personligen har jag faktiskt börjat minimera mina ägodelar de senaste åren och köper för det mesta bara sådant som jag verkligen behöver och som jag använder ofta. Det känns bra på något sätt att inte ha en massa skit som ligger och skräpar överallt.
Inlägg #11: Postat: 2008-01-02 15:04:00
Franklin
Det finns ju en buddistisk visdom som går ut på att ju mer ägodelar du har, desto mindre tid har du att ägna dig åt det viktiga i ditt liv. Det vill säga dina medmänniskor, nära och kära och inte minst dig själv. Det ligger mycket i det.
Inlägg #12: Postat: 2008-01-02 17:30:00
Janne B
Jesus sa ju till den rike ynglingen att sälja allt vad han ägde och ge överskottet till de fattiga. Därefter skulle han börja följa Jesus in i ett andligare liv./ Så har jag tolkat den texten.../ Bra att du tog upp buddha exemplet.
Laddar...