Kristallkulan för 2008

Inlägg #1: Postat: 2007-12-30 22:21:00
Ramona Fransson
För mig är alla kärnvapen i fel händer, men i synnerhet om de är i händerna på en låtsas-demokrati. Där får du tycka vad du vill och jag också. Ett land som Pakistan, granne med Indien, som "testar" sina vapen, är lika illa som när Frankrike, ett demokratiskt land, "testade" sina. Militär disciplin! Tack å adjö!
Inlägg #2: Postat: 2007-12-31 14:21:00
Lars Nilsson
Men det förstår Du väl Ramona att Du kan känna Dig trygg vad gäller kärnvapen i ett land med en diktaturregim och oroligheter. Att läskunnigheten bara är 49,9 och att det finns gott om talibaner och andra religiösa extremister, stärker naturligtvis bara Butts tes om att Du inte skall skriva om det Du inte vet något om. Klart som korvspad!
Inlägg #3: Postat: 2007-12-31 14:33:00
Lars Nilsson
f/ Ja, och så var det visst någon presidentkandidat som nyligen blev mördad. Hennes far avrättades av den då sittande regimen. Så allt verkar förtroendeingivande och glatt.
Inlägg #4: Postat: 2007-12-31 14:38:00
Janne B
Det är så sorgligt att se de nästan upploppsartade begravningstågen. Där kistbärarna inte får sköta sitt uppdrag utan blir ansatta från alla håll av odicplinerade människor. Flytta en kista kräver en enorm kraftinsats av bärarna och de närmast sörjande. / I detta fall var det sådan oreda att inte ens läkarna kunde skriva ut officiella dödsorsaken...
Inlägg #5: Postat: 2007-12-31 14:43:00
Janne B
Mona Sahlin har gått ut och sagt att Bhuttos PPP parti är socialdemokratiskt. Alltså ett parti som ägts och styrts av en klan i alla tider. Nu har en ytterst liten klick tillsatt en 17 årig gosse som ny partiledare. Detta på en enda grund, han hade rätt mor. Demokratisk??
Inlägg #6: Postat: 2008-01-01 01:23:00
Ramona Fransson
Demokrati är ordet som får många att skygga och hoppa högt, frågan är vem som ska hoppa högst! Jag tror inte att det går att få demokrati i ett land som styrs av rädsla. Rädsla är något som bygger höga murar. Murarna stänger ute allt, inte bara det som är farligt.
Inlägg #7: Postat: 2008-01-01 09:51:00
Janne B
När demokrati införts minskar rädslan efterhand. Folk uppträder då inte så desperat på gatorna som vi ser nu. Slår ner o bränner gemensamma värden.Det finns väl bara en väg från diktaturen....
Inlägg #8: Postat: 2008-01-01 11:25:00
Ramona Fransson
Jag föredrar ALLTID demokrati!
Inlägg #9: Postat: 2008-01-01 12:02:00
Janne B
6 Ramona/ Jag menar att det är när det är som värst, känns som värst som det behövs en klar demokratisk kamp, även när det kostar blod. Det går inte att sitta och invänta bättre tider och sedan börja kampen för demokrati. Bhutto blev tydligen för många symbolen för den kämpande demokratin. / / Jag har de senaste dagarna tänkt mycket på BURMAS arma folk.....nu så avglömda. Dödens tystnad ???
Inlägg #10: Postat: 2008-01-01 13:28:00
Ramona Fransson
30 krig pågår i världen just nu. Det är förfärligt att människan aldrig upphör med sitt dödande av sig själv. På så sätt visar människan sin sämsta sida. Människan har tonvis av historieböcker men vad hjälper det? Inget lär vi oss! Det är synd om miljoner människor, men vad kan en myra göra mot en elefant?
Inlägg #11: Postat: 2008-01-01 13:30:00
Ramona Fransson
Det är bara att inse att oavsett om man som en del tror, sanden är bra att stoppa huvudet i, eller om man skriver på protestlistor, eller demonstrerar, händer inte speciellt mycket. De insamlade tsunamipengarna, har fortfarande inte kommit fram. En del miljoner, har som jag befarade, försvunnit.
Inlägg #12: Postat: 2008-01-01 13:32:00
Ramona Fransson
Vad kan man som liten människa göra? Eftersom jag bor i Sverige, kan jag göra en hel del, och personligen gör jag vad jag kan. Detta samtidigt som jag försöker leva, det enda liv jag har och någonsin kommer att få.Vilket inte heller alltid har varit en dans på rosor!
Inlägg #13: Postat: 2008-01-01 16:02:00
Jocke S
12 "Bättre höra den sträng som brast, än att aldrig spänna bågen." Eller? Ramona?
Inlägg #14: Postat: 2008-01-01 17:26:00
Janne B
Det är skönare lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge. ...// Hela denna strof går nog att lätt hitta på nätet...
Inlägg #15: Postat: 2008-01-01 17:28:00
Janne B
Ramona/ Mormor sa ibland att det goda man inte kan göra i det stora får man ändå göra i det lilla. Hon menade nog att ingen kan hindra en att vara bra medmänniska i det privata...
Inlägg #16: Postat: 2008-01-02 12:14:00
Ramona Fransson
Janne/ Din mormor hade rätt i det.
Inlägg #17: Postat: 2008-01-02 13:33:00
Janne B
Ramona/ Jag hade en rätt tystlåten mormor, men det hon sa var värt att lyssna på.
Laddar...