|
Inlägg #1: Postat: 2007-12-29 12:28:00
|
|
Inger Olsson |
Accepterar du själv att många hemlösa i n t e vill integreras av olika skäl? De vill i n t e bo i ett hyreshus. Flera av dessa blev hemlösa när mentalsjukhusen stängdes på 90-talet, på vilka de hade bott i åratal, och psykiatrinreformen kom igång men kommunerna klarade inte av situationen.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-12-29 12:28:00
|
|
Inger Olsson |
Jag vill påpeka för dig, som bara talar om Stockholm! - att kommunerna löser hemlöshet på olika sätt. Sen har vi en grupp missbrukare. Den tredje är de som av akuta tragedier, som leder till socialekonomiska problem, som blir hemlösa. Brottsoffer t ex. Och här finns inte mycket hjälp för dessa att få hos stat och kommun. Ej heller för anhöriga. Tro mig. Jag vet. Jag skulle mycket väl, de sista 2 åren, ha kunnat bli hemlös om jag inte hade haft folk omkring mig med resurser!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-12-29 12:39:00
|
|
Janne B |
En mycket stor del av Stockholms hemlösa är arbetslösa som kommer från olika håll i landet där det inte råder bostadsbrist. Man river tomma hyreshus på många håll i landet. Varför inte flytta"hem" igen till en betydligt bättre livsmiljö?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-12-29 12:41:00
|
|
Janne B |
Du Inger har helt rätt i att problemet måste lösas på många olika sätt eftersom det uppkommit på många olika sätt.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-12-29 13:16:00
|
|
Inger Olsson |
Janne B: jag kände inte till uppgiften i svar 3. Men det är kanske så att de en gång "flydde" till Stockholm i hopp om bättre liv o har inget att återvända till?
Det som retar mig är "ett materiellt hem" som 1 lösning. När problemen med att finna sig tillrätta i tillvaron o leva i "1 hem" är oftast desto större.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-12-29 15:31:00
|
|
Sunny |
3 Janne:I år ska du vara villig att lämna din bostadsort o dinn familj om det saknas arbete där du bor. Att du blir hemlös I Stochholm o att familjen ikan/vill ryckas upp spelar ingen roll. En ung mamma fick i veckan ett krav att söka arbete 120 mil ifrån sin familj vars yngste var 2 år.Vägrar du drar de in din a-kassa. För några år sedan hade barnen en nära vän som jobbade på en stor byggfirma o hon skulle försöka lösa övernattningarna här.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-12-29 15:34:00
|
|
Sunny |
Eftersom de flesta som bor i vårt kollektiv stannar flera år var det marigt men vi har ju alltid gästsängarna som de här åren hyste en ström ac norrlänningar som åkte hem var 3:e vecka!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-12-29 15:40:00
|
|
Sunny |
Alla kan ju räkna ut hur det blir men familjelivt.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-12-29 16:16:00
|
|
Janne B |
Jag har inte presenterat en lösning på hela problemet. Men de som förlorat arbete och socialt liv i storstäderna borde kunna bygga upp ett bättre liv på sina tidigare hemorter.De borde få hjälp med att söka bostad i Mora och Surte i stället för Härbärge i Stockholm. Även om man fyllt 50-60 år går det att återuppbygga gamla släktrelationer - även om släkten tunnats ut. Värdar med tomma lägenheter granskar inte en sökandes kreditvärdighet så noga.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-12-29 16:22:00
|
|
Janne B |
Jag menar givetvis inte att de som har familj,släktingar, vänner ska bryta upp från Stockholm. Man ska inte bryta upp för högst osäkra jobb i Mora etc. Återflyttning ska ske på rationella grunder, då alla fakta lagts på bordet. Individuella lösningar krävs på bostadsproblemen. Hyran i Mora kan vara 33 av den i Stockholm. Bra argument.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-12-29 16:32:00
|
|
Sunny |
Janne: Jag vet ata DU inte vill ha det så. Men vår nya regering tycks inte ha några etiska problem ?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-12-29 16:46:00
|
|
Janne B |
Regeringen har väldigt mycket att förklara. Om inte moderaterna klart och tydligt kan visa att de vill hela folkets väl så kommer det att bli svåra skälvningar i de andra regeringspartierna snart. Jag kan nästan se Alf Svensson som ledare för ett socialt uppror.....
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-12-29 16:47:00
|
|
Janne B |
Just nu verkar det nästan omöjligt att vinna nya Medlemmar till regerinbgspartierna medan folk köar hos Monas SAP. Vinden vände fort!
|
| |