Ryssland - vem bryr sig?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-12-26 20:18:00
Lars Nilsson
Jaha, Och?
Inlägg #2: Postat: 2007-12-26 20:30:00
Yngve K
"To the generation born in 1970 to 1976, so promissing and so full of prospect, whose start was so bright and whose life was so thoughtlessly wasted," writes Vadim, the book´s autobiographical protagonist." Media Sapiens" Minayev´s second novel, feature another timely character, a political operative who works for the highest bidder - sometimes the Kremlin, sometimes the opposition - and is a student of the Nazi propaganda techniques of Joseph Goebbels"
Inlägg #3: Postat: 2007-12-26 20:45:00
Janne B
Jasså, på det lilla viset!
Inlägg #4: Postat: 2007-12-26 21:02:00
Yngve K
In Russia "Dukhless" is still discussed on talk shows and in bookstores./-/ While Minayev´s work is looked down upon by the chattering classes in Moskow - who deride it as crass, stream-of-consciousness Intenet prose - it has also drawn considerable critical praise."
Inlägg #5: Postat: 2007-12-27 19:20:00
Lars Nilsson
Ibland undrar man bara varför? När det gäller kommentarer, alltså! Yngves platser fint där. Särskilt när han själv brukar skriva om Putin och Ryssland. Inget annat att säga kanske? Från vänster.
Inlägg #6: Postat: 2007-12-27 19:23:00
Lars Nilsson
Fortfarande anses all kritik av Ryssland som "Rysslandsskräck" bland den kvarvarande tokvänstern. Yngve kanske tillhör denna illustra skara?
Inlägg #7: Postat: 2007-12-27 19:27:00
Lars Nilsson
Generellt är minst sagt tråkigt att den svenska vänstern samfällt avstår från att diskutera den nuvarande situationen i Ryssland. Vad hoppas man på att Putins enpartivälde till slut skall utmynna i? Gamla härliga tider kanske?
Inlägg #8: Postat: 2007-12-27 20:51:00
Yngve K
Läs gärna FT:s ledare den 27 dec. 2007- :"First forget about to turn Russia into a democracy from outside. If Russia is to develop into democracy it will be done largely by Russians.Foreigners can help only at the margin." Next, recognise that Russia has legitimate rights in defending its interests in the neighbourhood just as US does in Latinamerica and China on its borders."
Inlägg #9: Postat: 2007-12-27 21:08:00
Lars Nilsson
8/ Jaha och det skall de baltiska länderna lära och packa sig efter?
Inlägg #10: Postat: 2007-12-27 21:14:00
Lars Nilsson
Yngves föråldrade unkna vänsterförsvar för en banditregim, som själva föraktar allt som luktar vänster och kommunismen, är patetisk. Men tyvärr är Yngve inte ensam i sina drömmar om en återgång till vad som varit.
Inlägg #11: Postat: 2007-12-27 21:38:00
Janne B
Jag bläddrar/läser i ca 10 dagstidningar varje dag och säkert 10 veckotidningar o liknade per vecka. INGENSTANS hittar jag en pågående debatt om vart Ryssland under Putin är på väg. jag ser korta artiklar o det som hänt sista dygnet, jag ser ledarkommentarer. Man var finner jag en engagerad diskussion/ meningsutbyte om Ryssalands väg och utveckling? "Tystats av dem alla är gamla vänsterskribenter"
Inlägg #12: Postat: 2007-12-28 00:52:00
Yngve K
Jag har just sett på TV8 hur media och pentagon missledde det amerikanska folket i kriget mot Iraks folk. Skall man kalla det yttrandefrihet. Slutordet lydde:" Jag är för pressfrihet men inte frihet för ägarna av media. Förmodligen är "pressfriheten" minst lika stor i Ryssland och nyheter därifrån tystas säkert inte av vänsterskribenter som Janne påstår.Folket står nog frågande till alla förändringar de senaste 20 åren och det är inget att förvånas över.
Inlägg #13: Postat: 2007-12-28 01:14:00
Janne B
Nej Yngve, jag menar inte att nyheter från Ryssland tystas av vänsterskribenter. Men jag är besviken över att de inte självmant och av eget intreese för en debatt om Rysslands framtid. ÄR det ryska folket tysta av pur förvåning eller för att de har svårt att finna publiceringsmöjlighet.
Inlägg #14: Postat: 2007-12-28 08:58:00
GunnarL
8/ "Ryssland har samma legitima rätt att försvara sina intressen i sin närhet grannländer precis som USA gör i Latinamerika och Kina i sin närhet". Kruxet är att varken Ryssland, USA eller Kina har någon som helst rätt att lägga sig i andra länders angelägenheter. Det land som sätter sig över allt detta är ju som alla vet dock i första hand USA som i kraft av sin militära styrka anser sig ha rätt att agera efter eget tycke och smak - trots att det strider mot all internationell rätt.
Inlägg #15: Postat: 2007-12-28 09:37:00
Lars Nilsson
Märkligt hur de gamla vindarna och tankarna som vänstern stödde under det kalla krigets dagar, dvs Sovjet och USA, var lika goda kålsupare, kommer tillbaka så fort man diskuterar situationen i dagens Ryssland. Inget märkt, inget lärt och inget sett? Rysslands brister kan försvaras med USA:s brister. Nu som då.
Inlägg #16: Postat: 2007-12-28 10:17:00
GunnarL
15/ Vem har försvarat Rysslands brister?
Inlägg #17: Postat: 2007-12-28 14:06:00
Lars Nilsson
Fråga Yngve! För övrigt finns en intressant och självkritisk artikel på DN:s debattsida i dag av v politikern Staffan Norberg. Där tar han upp just frågan om vänsterns syn på mänskliga rättigheter. Dessa värnas om USA eller dess allierade är brottslingen annars kan brotten alltid urskuldras.
Inlägg #18: Postat: 2007-12-28 14:13:00
Lars Nilsson
Han pekar dessutom på den märkliga solidaritet med nästan alla regimer som hatar USA. Vad gäller USA blir fiendens fiende alltid vänstern vän. Nu är inte Ryssland USA:s fiende men reflexerna hos vänstern sitter i och vid alla konfliker mellan USA och Ryssland, oavsett om vad, är det klockrent vilken sida vänstern skulle välja.
Inlägg #19: Postat: 2007-12-28 15:25:00
Yngve K
Om man vill veta vad ryssarna tänker borde man börja med att översätta de ryska författarna. Jag har nämnt två böcker som man kunde översätta.Minayev´s "Dukhless" och " Media sapiens" kunde man börja med. Waxberg är en författare på högerkanten som favoriseras men andra som representerar huvudströmningen i rysk politik är ointressanta för svenska förläggare.
Inlägg #20: Postat: 2007-12-28 15:32:00
Yngve K
Ryssarna är ett läsande folk och är väl förtrogen med både den egna och den klassiska utländska litteraturen. Då är det mycket lättare att orientera sig i världen när man så småningom finner sin plats i världssamfundet.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...