Inlägg #1: Postat: 2007-12-20 12:42:00
|
Fritänkaren |
Sen agerar brottslingar precis som de flesta andra människor inte rationellt vilket också gör att en likande formel endast förvillar.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-12-20 13:12:00
|
Janne B |
Vi är alla brottslingar ute i trafiken, med rätt få undantag.Av flera goda skäl försöker jag följa 70 och 90 skyltarna. Men på kurviga vägar får jag då en himla kö efter mig, som hotar med livsfarliga omkörningar. Då ökar jag med 10 km för att minska farorna och siktar in mig på ett bra ställe för de andras omkörning. Men det räcker oftast inte. De kör om 500 m före den ideala platsen. De i kön driver mig till Brott och gör sedan ännu värre egna brott.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-12-20 13:17:00
|
Janne B |
Detta är sannolikt riktets vanligaste brottsform, som vi ständigt upprepar och sällan har dåligt samvete för. VARFÖR? Vi blir en slags egna domare över Liv o Död. Jag underkänner Vägverkets bedömning av flera olika faktorer, dito polisen.DE vet en massa som jag inte vet. Ändå så sätter jag mig över Myndighetens beslut. Jag och sannolikt Du är rätt förhärdade trafikbrottslingar.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-12-20 13:19:00
|
Janne B |
ÄR officiella kristna, frikyrkliga, buddhister osv mer rättfärdiga i trafiken? Det har jag i så fall inte sett!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-12-20 18:46:00
|
Yngve K |
Jag instämmer helt med fritänkaren att längre fängelsestraff inte är någon bra idé. De horibelt långa fängelsestraffen i USA minskar bara arbetslösheten i landet men minskar inte kriminaliteten nämnvärt. Det ger arbetstillfällen till fångvaktare och byggnadsarbetare som bygger fängelser.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-12-20 21:49:00
|
Mats TCM |
Jag menar att moral är en uppsättning normer som ger en viss vägledning i livets alla prövningar. Om man är utrustad med en sund basmoral så utgör det en barriär som utgör den sista utposten från att hamna i de kriminellas träsk. Detta gäller högt som lågt, från f.d Skandia chefer till mobilrånare på stan även om analogin haltar.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2008-02-15 18:09:00
|
Mats TCM |
Den globala valutahandeln omsätter dagligen 12 000 000 000 000 tolvtusen miljarder kronor! Det är knappt fem gånger mer än värdet på den svenska produktionen under ett helt år! Denna siffra är nog obegriplig för de flesta, men trots denna siffra så svälter mer än 1 miljard människor i världen! Varför är det så? Jo, kapitalismen kan helt enkelt inte fördela ett välstånd på ett rimligt sätt!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2008-02-15 18:13:00
|
Mats TCM |
Levnadsstandarden i Sverige är idag ungefär 10 - 15 gånger högre än för hundrafemtio år sedan. Mig veterligt så har Sverige endast upplevt två perioder sedan andra världskriget då BNP sjunkit. Nämligen 1977 och åren 1991 - 93. Vad har dessa båda perioder för gemensam nämnare? Jo, under båda perioderna så hade vi "begåvats" med klantiga borgerliga regeringar som inte kunde föra en vettig ekonomisk politik.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2008-02-15 19:58:00
|
Mats TCM |
Det finns tydligen någon slags myndighet i Sverige som stoppar "konstiga" namn. Jag läste för en tid sedan att en mor och en far ville döpa sin lille son till Lingon, men det gick inte för denna myndighet. Är sådant bra eller dåligt? Och varför döper inga föräldrar sina söner till Mats längre? Jag är missnöjd med det mesta, ja nästan allt ang.mig själv men Mats är ett OK namn tycker jag. Det är neutralt och håller i alla läger.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2008-02-15 20:01:00
|
Mats TCM |
Idag var jag på universitetet och drack te en stund och när jag la ner en sockerbit i teet så frågade jag mig själv: Varför löser sig en sockerbit upp sig fortare, om man rör om i koppen istället för att bara låta den vara ifred? Hur kommer det sig att sockerbiten löser upp sig snabbare, när man rör om även om man inte påverkar den mekaniskt? Det här kan tyckas trivialt, men hur förhåller det sig egentligen?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2008-02-15 20:04:00
|
Mats TCM |
Trolig lösning: Runt sockerbiten bildas en sockermättad telösning som innebär att upplösningen mer eller mindre avstannar. När man rör om i koppen så föser man bort denna mättade lösning runt sockerbiten och för fram nytt, osockrat te, vilket gör att upplösandet går betydligt fortare.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2008-02-15 20:06:00
|
Mats TCM |
Forts/Dessutom ökar lösligheten för socker i te vatten med ökad temperatur. Den kalla sockerbiten kyler ned sin närmaste omgivning och omröringen medför då att varmare te förs fram och kommer i kontakt med den. Dessa båda samverkande faktorer d.v.s. att varmare plus mindre sockermättat te förs fram till sockerbiten genom omröring utgör grundläggande förklaring troligtvis.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2008-02-15 20:10:00
|
Mats TCM |
Forts/Givetvis så kan jag tänka mig att också en rent mekanisk inverkan kan bidra, men här förutsatte jag faktiskt, att den inte var med i bilden. Jag är intresserad av kemi, temperatur, värme och termokemi och att applicera enkla baskunskaper inom dessa områden på den här typen av "vardagsproblem" som vi stöter på dagligen är ju lattjolajban! Det är ju super - kul helt enkelt! Är det någon som har en bättre lösning?
|
|
Inlägg #14: Postat: 2008-02-15 21:27:00
|
Janne B |
Rätt så kul resonemang. Inga invändningar. Men hur mkt av detta förstod folk 1850 osv. / Jag blandar socker och kakao ibland som jag sedan slår ner i varm mjölk. Den reaktionen kan man också fundera över. Samt göra tvärtom.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2008-02-15 21:51:00
|
CMO |
Haqvin Gyllensköld skrev 1966 klassikern "Konsten att laga mat" som går igenom fysiken bakom matlagning. T.ex hur man kokar ett ägg med hård gula och lös vita. Om man nu skulle vilja koka ett sånt ägg.
|
|