|
Inlägg #1: Postat: 2007-12-18 21:31:00
|
|
Unto S |
forts. I torsdags var jag och handlade i vår stora ICA-affär. Torsdag är dagen då underleverantörerna ger smakprover. Jag hörde, när folk gick förbi, att det finns polacker som äter upp alla proverna. Och sant! Där stod illa klädda, smutsiga män såg ut som polska byggjobbare som öste i sig de små proverna. Ost, korv, leverpastej mm. Stackarna tänkte många med mig, har dom inte råd att äta riktig mat. Och sannerligen! De tjänar så lite och jobbar 12 timmar om dagen utan att kunna äta sig mätta.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-12-18 21:32:00
|
|
Unto S |
forts. Och utan tvivel har vi en viss Lars Nilsson som vill att vårt samhälle skall se ut så. Ett slavsamhälle vill han ha. Jag röstade för EU, men ångrar mig nu efteråt. EU-kritikerna hade rätt. Jag håller med Lars Ohly, vi måste ut ur EU. Vill vi behålla ett människovärdigt samhälle så måste vi ut ur EU.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-12-18 21:53:00
|
|
CMO |
Ja Sverige ut ur EU, då får de Polska byggjobbarna stanna i Polen så att Unto slipper se dem i sin fina ICA-butik. När jag var I Bourgogne i Frankrike för många år sen kunde man se stackars svenska turister som bälgade i sig vin på vinprovningarna. Stackarna hade väl aldrig sett nått liknande hemma...? Man borde ha byggt en människovänlig antikapitalistisk mur runt Sverige ...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-12-18 22:03:00
|
|
Lars Nilsson |
Enbart Sverige svenska krusbär haver. Utanför Sveriges gränser råder svält och armod. Det var väl för att stödja detta förhållande som exvis danska LO protesterade mot hur Byggnads agerade gentemot letterna.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-12-18 22:09:00
|
|
Unto S |
>3 CMO. Man märker att du är inprogrammerad med nyliberala hemskheter. – Polska byggjobbare är hjärtligt välkomna. De är duktiga yrkesarbetare som fått sin utbildning under kommunisttiden. Vad vi humanister kräver är att de får hygglig lön och hyggliga förhållanden. EU är kapitalisternas EU, allt för profiten, sedan skiter man i arbetarklassen. Du som bor i USA, du har väl sett hur man misshandlar svarta …
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-12-18 22:09:00
|
|
Lars Nilsson |
Kul att Unto aldrig kommer över att jag är född i ett kommuniskt hem. Det gör mig inte bara till en klassförädare utan också arbetarnas fiende, fackets bödel och välfärdens dödgrävare. Faktiskt av en större dignitet än självaste Wallenberg.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-12-18 22:16:00
|
|
Lars Nilsson |
5/ "Vad vi humanister...". Kul uttryck för att komma från Unto. Är det i ett anfall av sentimentalitet därför att Julen står för dörren?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-12-18 22:25:00
|
|
Unto S |
>4 Lars Nilsson. En annons i Sydsvenskan idag: ”Hotet kommer inte utifrån! Nej, tryggheten på arbetsmarknaden hotas inte av utländska arbetare som vill jobba i Sverige. Hotet kommer från oseriösa arbetsgivare och samvetslösa underentreprenörer som låter utländska byggjobbare arbeta för skitlöner i usla arbetsmiljöer.” – forts
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-12-18 22:27:00
|
|
Unto S |
forts – ”Därför tar Byggnads strid för kollektivavtalen, nu som alltid. Och därför tog vi striden i EG-domstolen. Kollektivavtalen är bra verktyg för oss alla. De är stöd för seriösa arbetsgivare. De skapar trygghet för alla löntagare, svensk som utländsk. Byggnads vill ha ordning och reda på arbetsmarknaden, inte kaos och otrygghet.”
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-12-18 22:42:00
|
|
Lars Nilsson |
89 Du får Byggnads agerande att låta som om dessa vore både Jesus och polis i samma underbara skepnad. Fråga istället vad letterna tycker idag. Glada eller ledsna? Med Byggnads argumentation skulle vi inte heller importera vare sig bananer, kläder eller TV-apparater. Allt skulle produceras inom landet. Till "rättvisa" löner förstås. Men köpa malm och skogsprodukter av oss, det skulle utlandet fritt få göra. Även Polen.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-12-18 22:44:00
|
|
Janne B |
Jag är ivrig anhängare av kollektivavtal för där tydliggörs skyldigheter och rättigheter över en lång period, som ofta är fredlig. Det är nyttigt för både individ och samhälle.Byggnads gör rätt som strider för denna svenska modell men det gör i huvudsak regeringen och arbetsgivareföreningen också näringslivet. NU ska svenska Arbetsdomstolen tolka dagens beslut......må kampen fortsätta. Men Byggnads måste skaffa sig bättre pedagogiska talanger.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-12-18 22:46:00
|
|
Janne B |
Byggnads måste tydligare än förr viilka som är vänner, bara samarbetspartners eller rena fiender. Där misslyckades Byggnads på Lidingö. Men ännu är varken Polen eller något annat förlorat...
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-12-18 22:49:00
|
|
Janne B |
12 Byggnads måste tydligare än förut visa vilka som är vänner, bara samarbetspartners eller rena fiender.......
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-12-18 23:08:00
|
|
Unto S |
>10. Nu dansar han borgarvals, han Lars Nilsson. Jämställer bananer med lettiska byggarbetare. Menar Nilsson att vi skall äta upp lettiska byggjobbare såsom vi äter upp bananer. För oss humanister är det inte bara lettiska, polska mm. byggjobbare som är viktiga, vi värnar också om lantarbetarna på bananodlingarna. Men tyvärr har vi svårt att använda blockader där eftersom ägarna är amerikanska kapitalister.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-12-18 23:09:00
|
|
Unto S |
forts – Där borta är det bara amerikaner som har ”rätt” att använda blockader som vapen t.ex. mot Kuba. Venezuela och Bolivia är väl nästa. Däremot här i Sverige kan vi använda blockadvapnet mot giriga arbetsgivare, även mot USA-stödda lettiska och polska mm. arbetsgivare.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-12-19 00:25:00
|
|
CMO |
Unto, förklara gärna hur Sveriges utträde ur EU skulle höja polska byggarbetares löner.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2007-12-19 15:49:00
|
|
CMO |
Men det kunde inte Unto förklara...
|
| |