|
Inlägg #21: Postat: 2007-12-19 17:26:00
|
|
Inger Olsson |
"...fantastisk mänskolärare.." Är det inte så den kristna/e tänker i sin bild av Jesus?
Han fick i a f många med sig. Hade psykopaten fått det? Jesus måtte då själv ha haft en s t a r k övertygelse, att förmedla. Så ser jag på saken.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2007-12-19 17:53:00
|
|
Petter Hedberg |
21/ Jo, fast en person som hävdar att han är Guds son och springer runt och hävdar att olika folks synder är förlåtna har helt klart vanföreställningar om det inte är sant.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2007-12-20 13:05:00
|
|
Inger Olsson |
Att förlåta en svår, ja t o m outhärdlig, begången synd är en stor konst, som anses ju börja med "Jesus". Förlåt dina fiender...
Något som ni inte berört och som för mig kanske är det mest intressanta är om Jesus gick fri o Barabas var den som hängdes på korset. Var det han som sa typ:
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2007-12-20 13:05:00
|
|
Inger Olsson |
"Min Gud varför överger du mig?" Är inte det mer troligt än att Jesus, i sin starka övertygelse, enl. Bergspredikan, skulle ha vacklat sista minuten? Men då faller hela kristendomen sönder, värre än ett korthus. Jesus ur ett tidsperspektiv är ju också intressant. En "vanlig" man kan man väl inte hylla flera tusen år efteråt - OM man inte genom teologin gjort honom "större" - d vs Guds son, - avlad av den Helige Anden?
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2007-12-20 13:08:00
|
|
Inger Olsson |
Så Petter: 22 Det är nog inga problem att sätta psyk.diagnos på Jesus idag, men in facto gjorde de judiska prästerna det redan.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2007-12-20 13:39:00
|
|
Janne B |
NU hade en psykdiagnos varit en förmildrande omständighet men DÅ en försvårande. Då jag satt och bläddrade för någon vecka sedan så så sa ngn att detta med förmildrande bara finns i västerländska kristna lagar./ Likaså att en person är oskyldig tills motsatsen bevisats./ Begreppet försvarsadvokat är inte accepterat överallt.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2007-12-20 13:47:00
|
|
Inger Olsson |
Janne B: Jag har inte satt en psyk.diagnos på Jesus ;- Jag tror att han var poet, och som sådan är man generellt knäpp. Måste så vara...
I Italien har det nog varit lättare än här, i Sverige t ex, att vara psyksjuk. Psykiatrireformen hämtade många exempel från psykvården i Italien.
|
| |