Utvandringens betydelse

Inlägg #1: Postat: 2007-12-14 23:22:00
GunnarL
f/ Sen fanns där också mer etiska regler som t.ex. att: "Brännvinet är en stor föbannelse" och där kan vi väl hålla med. Och "kaffe är en skadlig dryck - framför allt för fruntimmer och barn". Jag gillade verkligen Grimberg. De barn som fick i sig dessa kunskaper min föräldrageneration fick verkligen lära sig vad som var rätt och fel. En del har gått i arv till mig.
Inlägg #2: Postat: 2007-12-14 23:38:00
GunnarL
f/ Sen tror jag nu inte riktigt på att Sverige blev rikt mellan 1870 och 1914 - även om det har stått i the Economist. Jag hade mor- och farföräldrar som visste vad svält innebar. Det var inga bönder utan industriarbetare. Och var man jordlös på den tiden så var man ofta också rättslös.
Inlägg #3: Postat: 2007-12-14 23:40:00
GunnarL
f/ Och Yngve - med all respekt - så hade ni alltid er lilla torva i Duvemåla att falla tillbaka på. Min farfar gick under första världskriget och flåhackade på en mosse. Han var 1,97 cm lång och vägde 60 kilo. Där kan Du snacka om hur rikt Sverige var 1914!
Inlägg #4: Postat: 2007-12-14 23:44:00
GunnarL
f/ Och hungerkravalle ägde för övrigt rum i flera städer i Sverige under första världskriget! Branting stoppade förmodligen en revolution. Och "the Economist" talar om att vi var rika 1914. Sverige var på den tiden en veritabel fattigstuga.
Inlägg #5: Postat: 2007-12-15 09:56:00
Yngve K
Gunnar/ Naturligtvis blev inte Sverige rikt till 1914. Jag menar att Sverige från ha varit mycket fattigt 1914 hade gått ifatt Englands och Tysklands lönenivå. Under första världskriget blev det 1917 hungerkravaller på grund av avspärrningen av landet. Även under andra värlskriget var det fattigt på grund av att männen var inkallade. Jag kommer ihåg att jag gick barfota hela sommaren och fotsulorna var mycket tjocka på hösten. Jag gick barfota i rimfrosten till skolan.
Inlägg #6: Postat: 2007-12-15 10:10:00
Yngve K
Jag gick i Uppemåla skola till år 1947 då den lades ned. Den var ju alltför omodern. I Humlebäck skola hade jag alltid gymnastikskor och efter kriget blev det en helt ny värld utan den fattigdom som kännetecknade krigsåren. Jag förstår inte hur min far klarade att betala räntor på lånen och sätta om växlar när han låg inkallad och förmodligen inte hade stor ersättning från kronan.Sedan var allt ransonerat.Sverige blev rikt efter andra världskriget kan man säga.
Inlägg #7: Postat: 2007-12-15 10:22:00
Janne B
Bästa Yngve. Hoppas att du inte missat min moder Margits berättelse om dessa år. Länk: sourze.se Vi hade inte krig, men krigets skräck runt om oss. Vi svalt inte har det sagts men visst svalt många. Vissa familjer hade bara ett par vinterpjäxor -så ett barn i taget fick gå till slolan. Detta talade mina föräldrar om 1945 då jag var fem år....
Inlägg #8: Postat: 2007-12-15 15:57:00
GunnarL
6/ Ja, "Sverige blev rikt efter andra världskriget" - det är nog helt korrekt. Jag skall tänka på Dig Yngve nästa gång jag passerar Ubbemåla skola. Jag brukar köra den vägen över Ubbemåla och Krysseboda ibland när jag hälsar på far min i Emmaboda för jag tycker där är så vackert.
Laddar...