Vem vinner presidentvalet i USA 2008?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-12-14 17:12:00
Patrick G
Vid det här läget borde man knappast behöva påpeka att mainstream-medias s.k. objektivitet har orsakat en allvarlig brist i dess granskningsfunktion, vilket exempelvis blev en förutsättning för Irakinvasionen.
Inlägg #2: Postat: 2007-12-14 17:16:00
Patrick G
Washington Post och NY Times har offentligt medgivit sin roll. Men DN kommer förmodligen aldrig att offentligt ångra att den galne folkpartisten nej, inte Jan Björklund utan Per Ahlmark fick jollra fritt i eget spaltutrymme om Saddams fiktiva massförstörelsevapen. Ahlmarks tendentiösa texter står fortfarande arkiverade på DN:s sajt för vem som helst att beskåda.
Länk: dn.se
Inlägg #3: Postat: 2007-12-14 17:17:00
Patrick G
Men hur mycket kritik om bristande objektivitet har DN eller Per Ahlmark råkat ut för? Den förra är Sveriges mest betydelsefulla dagstiding och den andra en f.d. vicestatsminister.
Inlägg #4: Postat: 2007-12-14 17:17:00
Patrick G
För den som ännu inte fattat det: Jag försöker inte vara objektiv. Men har jag belägg för mina påståenden och subjektiva slutsatser. Så kanske belackarna kan försöka bemöta dem med argument istället för att snyfta över att jag inte leker rättvist.
Inlägg #5: Postat: 2007-12-14 17:19:00
Patrick G
Bra CMO, några i Storbrittanien tror att USA:s 16 underrättelseorganer har blivit lurade av Teheran. Var sa de när CIA bekräftade Cheneys misstankar om Saddams massförstörelsevapen?
Inlägg #6: Postat: 2007-12-14 17:20:00
Patrick G
Varför inte bara hänvisa till Israel? Mossad säger också att USA har fel.
Inlägg #7: Postat: 2007-12-14 17:20:00
Patrick G
Tydligen anser somliga att min föregående text, en introduktion till den pågående valkampanjen i USA, behandlar de Republikanska kandidaterna orättvist. Bättre vore det antagligen om jag hyste samma sorts respekt som mainstream-media gör mot dem, och bortsåg ifrån kandidaternas häpnadsväckande korkade personliga värderingar. Men jag står för det jag har skrivit och komma att ha mycket mer att vädra om årets ovanligt ohederliga skörd av presidentkandidater.
Inlägg #8: Postat: 2007-12-14 17:22:00
Patrick G
Härmed följer några ytterligare kommentarer till mina kritiker över yttranden som jag fällde i första artikeln:
Fan vad roligt det här med ”att kommentera” är!
Inlägg #9: Postat: 2007-12-14 17:22:00
Patrick G
”Republikaner och Demokrater Coke och Pepsi”; Listan i texten talar för sig själv, men för all del får mina kritiker gärna visa mig hur de Demokratiska majoriteterna i USA:s båda kongresshus har gjort minsta skillnaden i Vita Husets politiska agenda senaste året. Ge mig konkreta exempel på Demokraternas lysande oppositionspolitik. Visst skiljer partierna sig i sin polemik och kanske även i sin syn på skatter, men knappast i övrigt.
Inlägg #10: Postat: 2007-12-14 17:22:00
Patrick G
Hillary är mer nyliberal än hennes man någonsin var; han som drivit ner lönerna både i USA och Mexiko med NAFTA, samt genomförde ”workfare”, där arbetslösa amerikaner utför riktigt arbete men får betalt i socialbidrag.
Inlägg #11: Postat: 2007-12-14 17:23:00
Patrick G
Att medias flathet beror på avsaknaden av institutionellt motstånd till Vita Husets agenda, är en tes som jag knappast är ensam om att föra. Tvärtom belyses det sorgliga tillståndet för USA:s media alltför väl i When the Press Fails, en bok av bl.a. Prof. Lance Bennet, University of Washington.
Inlägg #12: Postat: 2007-12-14 17:23:00
Patrick G
Kanske mina belackare ogillar mitt exempel på mötet i Annapolis som konsekvens av medias ytliga besatthet med presidentkandidaterna. Har jag missat det diplomatiska genombrottet i Annapolis? Visst var det Ulmert själv som hördes mumla på väg därifrån att ”om tvåstatslösningen misslyckas, är Israel slut som nation”. Det låter jävligt allvarligt och statsmannalikt. Ändå påbörjades följande vecka byggandet av 300 nya judiska bostäder i Har Homa, på palestinsk mark nära Jerusalem.
Inlägg #13: Postat: 2007-12-14 17:23:00
Patrick G
Peace is bustin’ out all over, yo!
Inlägg #14: Postat: 2007-12-14 17:23:00
Patrick G
Har jag fel när jag jämför Amenedijads opinionssiffror i Iran med Bush i USA? Ursäkta, men efter USA:s senaste underrättelserapport, som konstaterar att Iran la ner sitt kärnvapensprogram redan för fyra år sedan, har förmodligen Amenedijad gått om Bush.
Inlägg #15: Postat: 2007-12-14 17:24:00
Patrick G
Är jag orättvist om Mike Huckabee? Han har beskrivit sig själv som en bokstavstrogen kristen som betraktar varje ord i bibeln som sant. Alltså sträcker hans tro långt vidare än att bara förneka evolutionsterorin, den innefattar också Uppenbarelsebokens profetia om en världsomfattande eldsvåda. Det är ett potent budskap som väcker många amerikaners medtyckanden.
Inlägg #16: Postat: 2007-12-14 17:25:00
Patrick G
Huckebees gelike Timothy LeHaye har sålt inte mindre än 60 miljoner böcker i USA om detta fantastiska scenario om världens slut. Dessutom finns det en mäktig amerikansk kristen rörelse - I ISRAEL - som å ena handen räknar ut judarna från Guds slutgiltiga uppdelning på domedagen, och å andra handen aktivt stödjer extremzionism i hoppet att det påskyndar Kristus återkomst, eftersom apokolypsen tros få sin start i det heliga landet.
Inlägg #17: Postat: 2007-12-14 17:25:00
Patrick G
Tänk efter nu; Behöver vi verkligen Mike Huckebee i Vita Huset?
Inlägg #18: Postat: 2007-12-14 17:25:00
Patrick G
Mitt Romney är mormon. Nu kanske man inte ska betrakta honom som korkad bara för det. Jag har varit till Salt Lake City och trevligare människor hittar man knappast på någon annan amerikansk stads gator. Men syftet med Romneys tal om sin tro var att bortförklara dåliga opinionssiffror genom att framställa den kristna högerns bristande tolerans som orsaken; ”Buhu buhu, ni gillar inte mig för att jag är mormon, men jag tror precis som ni att religion är grunden till allt!”
Inlägg #19: Postat: 2007-12-14 17:25:00
Patrick G
Jag håller helt med om det… i länder som Iran och Saudiarabien.
Inlägg #20: Postat: 2007-12-14 17:26:00
Patrick G
Romneys valkampanj har förresten Cofer Black som konsult. Black är numera vice-vd för Blackwater, legosoldatfirman som inte ens existerade förrän 9/11 men som nu tjänar miljarder i Irak och har blivit världens största och snabbast växande privatmilitär. Fast Blackwater har den konkurrensfördelen av att inte behöva lyder under någon lag, varken den amerikanska militärens eller Iraks.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...