Inlägg #1: Postat: 2007-12-12 10:45:00
|
Yngve K |
Under sin historia förde Sovjetunionen en försiktig politik. Det stora misstaget var kriget i Afghanistan men det var USA som drabbades värst av kriget genom att man understödde islamisterna där och som sedan vände vapnen mot USA. Man beväpnade och utbildade sina framtida fiender. Det är att göra ett präktigt självmål.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-12-12 10:53:00
|
Janne B |
Ja det var väl väldigt försikigt av Sovjet att ockupera hela centraleuropa efter kriget 1945. Efter några år släppte man Östrrike. Men behöll finska Karelen t.ex.// Medan USA redan efter några år drog sig tillbaka från att styra i Europa så styrde Moskva genom kommunistregeringar hela öst o centraleuropa. USA behöll ett stort antal militärbaser i Tyskland men landet styrdes från 1948 ungefär av en rent tysk regering under Adenauer.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-12-12 10:56:00
|
Janne B |
Medan USA byggede upp västra Tyskland genom Marshalldollar och handel, så monterade ryssarna ner en massa fabriker i östra Tyskland och Polen som ett slags krigsskadestånd. Det är olika sätt att handskas med ett utbombat folk.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-12-12 11:00:00
|
Janne B |
USA fortsatte norr om 38 breddgraden för att slå ut nordkoreas vapenindustri, militärvägar osv. Jag förstår inte hur det skulle gå till att bara stanna upp vid en teoretisk breddgrad som inte syns i naturen. Men de hade kunnat stannat upp 10-20 mil senare sedan de i huvudsak mosat Nordkoresas arme, den som anföll Sydkorea.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-12-12 11:05:00
|
Janne B |
USA gjorde säkert en mängd stora misstag i Vietnam. Det tror jag nästan alla är överens om. Men det var för att hindra att det kommunistiska enpartiväldet i norr skulle överta öven södra Vietnam. Det hade de ingen rätt till. Hade kommunisterna snabbt vunnit hela Vietnam så hade de utan Val givetvis snart tagit över kringliggande länder också. Vem hade kunnat hindra det?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-12-12 15:23:00
|
Yngve K |
Janne/ Man kunde lätt ha stannat vid 38:e breddgraden eftersom den nordkoreanska armén var slagen genom en amerikansk kniptångsrörelse. I stället var det ett försök att som man sade rulla tillbaka kommunismen. Det slutade med ett komplett fiasko när Kina skickade in sin armé. Det som kallades "hem till juloffensiven" blev ett tre år långt utnötningskrig som fastställde den tidigare dragninglinjen vid 38:e breddgraden.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-12-12 15:58:00
|
Yngve K |
I Korea skulle USA rulla tillbaka kommunismen och i Vietnam sade man sig vilja stoppa kommunismen. I fredsfördraget med Frankrike 1954 fanns en passus att det skulle hållas fria vai i hela Vietnam år 1956.Det ville USA till varje pris stoppa för att kommunisterna troddes kunna vinna det valet. Därför blev det inte av och USA satsade på det delat Vietnam. De hade sina marionetter som styrde Sydvietnam.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-12-12 21:45:00
|
Janne B |
Yngve. Jag har haft linjebrott i flera timmar i dag och först nu kunnat läsa svar 7 osv. Jag har inget snabbsvar men tycker att vi avhandlar viktiga frågor. Hoppas att några unga människor läser vår dialog.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-12-12 23:09:00
|
Yngve K |
Janne/ Där har Du fel när Du tror att Hitlerriket skulle ha störtat samman efter 10-20 år. Tvärtom hade det blivit starkare för varje ytterligare årsklass man kunde indoktrinera. Nu hann man bara med 10-12 årgångar. Utan förlusten i kriget hade man nog dominerat i Europa i åtminstone 50 år. T.o.m. små pojkar deltog i Berlins försvar. Det var röda armén som besparade oss från att bli springpojkar åt Hitler.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-12-12 23:15:00
|
Janne B |
9 Yngve/ Du kan mkt väl ha rätt om Hitlerriket? Men skulle det ha klarat sig efter Hitlers död ca 1975? Sovjet klarade sig rätt länge utan Lenin och Stalin! Vi får nog spå oss i handen./ Nu funderar jag på Nordic Battle Group!
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-12-12 23:23:00
|
Yngve K |
När jag läser i Moderna tider om hur populär quislingledaren Petain var i Frankrike och hur Paris befolkning samarbetade med ockupanten. På teatrarna spelades pjäser av Sartre och andra författare och på kaféerna träffades fransmän och tyskar och diskuterade med varandra. Det skulle ha tagit lång tid för Frankrike att bli fritt. Det skulle ha blivit som ett EU men under tysk och nazistisk ledning, ett Neuropa.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-12-12 23:28:00
|
Janne B |
Mja EU bygger allt på andra principer. Men vågar du Yngve tro på att det skulle ha skett en succesiv demokratisk utveckling i Neueuropa? I Ryssland kanske de erätter en spionchef med en jurist, låter som ett steg i rätt riktning! BUT nu stänger jag av.....
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-12-12 23:34:00
|
Yngve K |
Sovjet blev orkeslöst under gamla och sjuka ledare och när Gorbatjov kom till makten var det för sent för att blåsa nytt liv i samhället. Något liknande skulle nog inte ha hänt i det nazistiska Tyskland där man dyrkade kroppskultur framför intellektet och boklig förkovran. Världen hade en oförtjänt stor tur som blev av med både det nazistiska Tyskland och det kejserliga Japan.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-12-13 09:29:00
|
Janne B |
OFÖRTJÄNT TUR. Inte var det bara tur att det kejsargalna Japan störtade ihop. Var inte USA lite granna inblandade i detta ;-. Det var väl inte bara tur att ryssarna satte in 10 miljoner man mot Tyskland. /Jag är medveten om att jag märkt ord nu/.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-12-13 09:33:00
|
Janne B |
De orkeslösa gamla ledarna höll på i över 20 år som jag minns det. Så kliver plötsligt fram en alldeles pigg och nyter man Gorbatjov med en närmast västerländsk hustru. De har snygga kläder och går runt på stan och snackar med folk. Det var revolution det. .
|
|
Inlägg #16: Postat: 2007-12-13 09:36:00
|
Janne B |
Men Gorby trodde att kommunismen gick att förnya, reformera. Det trodde inte Jeltsin på ett ögonblick. En dag kommer en besked från Moskva att Jeltsin förbjudit Kommunismen i Ryssland där han nu var överhuvud. Stor sensation, nästan omöjligt att tro på. Dagar som skakade världen och förebådade nya tider.
|
|