Inlägg #1: Postat: 2007-12-09 23:11:00
|
Janne B |
Robbe/ Jag anser att de flesta kommentarerna har anknytning till skola, lärare förr och nu.// Men vi kanske skulle ha just ett Klotterplank också???
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-12-10 18:53:00
|
Yngve K |
Robbe/ Ursäkta att jag kom utanför ämnet. Om Du vill läsa negativa saker om 68:orna kan Du läsa Paul Johnsons Moderna tider.Han skriver:" Först välkomnades studentaktivismen som ett tecken på "mognad" och "medvetenhet"./-/ Vad studentvåldet framförallt gjorde var att skada den högre utbildningen i Amerika och demoralisera lärarna./-/ Att studentvåldet stimulerades av den välmenta utbyggnaden av den högre utbildningen var ett utmärkt exempel på den oavsedda verkans lag."
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-12-10 19:09:00
|
Yngve K |
Detta och mycket mera kan Du själv läsa. I Sverige var nog efter vad jag kommer ihåg studentrörelsen inte så våldsam. Att den var negativ för utbildningen håller jag med om. Utan kulturrevolutionen i Kina 1966 hade det inte blivit någon 68-rörelse. Jag har nu läst om avsnittet om kulturrevolutionen och den verkar mera huvudlös än vad jag upplevde den när det hände. Den Mao-dyrkan som jag såg då tyckte jag inte om.
|
|