"Giv oss makt att knacka bög"

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-12-07 20:23:00
Pastorn
Vad är fördomar? Det är ju sant det han skriver. Riktigt bra.
Inlägg #2: Postat: 2007-12-07 21:26:00
CMO
När man sen betänker på att det är just vänsterblocket som på senare tid blivit de nya högmoralisterna och som ska in och nosa, inte bara i medborgarnas ekonomiska och ekologiska privatliv utan även i sexlivet så ter sig artikeln extra anmärkningsvärd.
Inlägg #3: Postat: 2007-12-07 21:54:00
GunnarL
När jag gick i en gammal folkskola en gång i forntiden så hade vi kristendomsundervisning en timme varje morgon. Vi fick lära oss om Abraham, Isak, Jakob, Josef, David, Daniel i lejongropen osv. Det var underbara sagor för oss barn!
Inlägg #4: Postat: 2007-12-07 21:57:00
GunnarL
f/ Detta gav oss en bildning i svenskt kulturarv. På realskolan var det en morgonsamling i religionens tecke varje morgon ca en kvart. Jag hyllar inte den kristna religionen mer än andra religioner. Men jag tror att det ständiga påpekandet av att man skulle känna medkänsla och bete sig hyfsat mot de svaga var en god lektion!
Inlägg #5: Postat: 2007-12-07 21:59:00
GunnarL
f/ I dag har all religion ersatts av en annan Gud - nämligen pengar! Det är fruktansvärt tråkigt!
Inlägg #6: Postat: 2007-12-07 22:00:00
GunnarL
f/ Jag skrev av misstag "svenskt kulturarv" - givetvis skall det vara västerländskt kulturarv.
Inlägg #7: Postat: 2007-12-07 22:00:00
Janne B
Ja du Gunnar/ var någon annanstans sker i dag en etisk fostran i linje med din sista mening. Tag vara på din broder förkunnas nog bara i Kyrkorna för allt färre.Jag undrar vad det hade blivit av den svenska skönliitteratur utan att de stimlerande berättelse du nämner. Vi hade varit ett folk nästan utan kultur...
Inlägg #8: Postat: 2007-12-07 22:10:00
Janne B
7 /Illa stavat men väl menat. Jag kan fråga vad det blivit av "europeisk skönlitteratur utan Bibelns berättelser". De grekiska och romerska berättelserna är underbara men inte nog....
Inlägg #9: Postat: 2007-12-07 22:13:00
GunnarL
Janne, att försöka förklara detta för de "tvärsäkra ateister" som frodas på Sourze är en omöjlig uppgift för de vet ju allt bäst.
Inlägg #10: Postat: 2007-12-07 22:25:00
Janne B
Gunnar, trots det så fortsätter jag ett tag tilll, så länge hjärtat håller./ Vad kommer de barn som är 4-12 år att en dag minnas om denna advent och jul.? Köptempel och all slags hets. Inte "Fröjdas vart sinne, julen är inne..." Vad vill dagens unga föräldrar överlämna i kulturarv till sina barn??? Kalle Anka?
Inlägg #11: Postat: 2007-12-07 22:26:00
Leif-Arne
9 Paradoxen med ateister är att de på sitt sätt är lika troende som teister. Guds existens är ju som bekant omöjligt att vara sig bevisa eller motbevisa vetenskapligt. Dvs man tror att gud inte finns, helt säkra kan de ju inte vara.
Inlägg #12: Postat: 2007-12-07 22:29:00
Leif-Arne
Själv tillhör de de vankelmodigas skara. Jag har dock deltagit i såväl söndagsskola som GK hos Filadelfia.
GK stod för "Goda Kamrater" men vi snorungar döpte om det till " Gula Kalsonger" Det tyckte vi var roligt.
Inlägg #13: Postat: 2007-12-07 22:32:00
GunnarL
11/ Leif-Arne, Det är många som skriver på Sourze som föklarar sig vara ateister. Det innebär, att de är tvärsäkra på att Gud inte finns och aldrig har funnits! Du har vi något tillfälle förklarat Dig vara en agnostiker, dvs. en tvivlare - och det är jag också. Men det är en ganska stor skillnad gentemot det absoluta förnekandet - vilket jag i och för sig tyder på en ganska stor portion fantasilöshet och dumhet!
Inlägg #14: Postat: 2007-12-07 22:42:00
Leif-Arne
13 Jomenvisst. Till slut får jag reda på det åxå. Antigen som svavelskottare eller åhörare av änglakören. Eller bara som maskmat.
Inlägg #15: Postat: 2007-12-07 22:46:00
GunnarL
10/ Janne, trots allt tror jag inte att det är så illa. Många företeelser i Sverige beror på "trender". Det finns faktiskt ett nyvaknande intresse för existensella frågor och hos yngre föräldrar en längtan tillbaka till något mer genuint. Håll Du hjärtat igång ett tag till så skall Du få se att saker och ting kommer att utvecklas till det bättre. Säger en obotlig optimist.
Inlägg #16: Postat: 2007-12-07 22:49:00
GunnarL
14/ Ja, Du Leif-Arne - Du får nog höra änglakören i form av någon Bachfuga el.dyl, eftersom Du älskar musik. Själv tror jag av en del personliga erfarenheter på själavandring - i mitt nästa liv skall jag bli ännu snällare än jag är nu.
Inlägg #17: Postat: 2007-12-07 23:21:00
Janne B
14 Det finns så många underliga bilder i omlopp som t .ex "svavelskottare". De gamla kyrktaksmålarna hade livlig fantasi men de var inte teologer. Jesus gick inte omkring och hotade med fysiska helveten utan han talade mer om människors inre plågor. "Han gick omkring och gjorde väl och hjälpte alla" enl föregående bibelöversättning. Helvetet med den brinnande elden var soptippen utanför Jerusalem, som Jesus använde bildlikt.
Inlägg #18: Postat: 2007-12-07 23:28:00
Janne B
Jesus gick omkring och försökte trösta folk i bedrövliga situationer. Kristendomen spreds sedan genom det enorma sociala engagemang som de första 100? församlingarna hade.Fattigdomen var enorm, sjukdomar grasserade,romarna en stenhård makt. Det fanns mycket att göra på det sociala området. Några församlinger synes ha delat ut allt de ägde och hade....Men det gick ju inte i längden. Även kärlek har sina gränser..
Inlägg #19: Postat: 2007-12-07 23:48:00
Daniel Wijk
Innan ni vurmar så mycket för historien så kom ihåg att de som för hundra år sedan lärde sig om alla de "underbara berättelserna från bibeln" var med och slogs i två världskrig. Mördade civila och begick andra stora krigsbrott. Det var inte bättre förr.
Inlägg #20: Postat: 2007-12-07 23:51:00
Daniel Wijk
Religionen ligger även bakom conquistadorerna och deras skövling av den dåtida västvärlden. varför bara se dom fina sidorna och sedan säga "åh, så fint religionen gör allting!". Ni bedrar er själva. Religion är inte bara ont men ren godhet och medkänsla är det definitivt inte!
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...