Köttfärsen aldrig så färsk som nu!

Inlägg #1: Postat: 2007-12-06 19:24:00
Lars Nilsson
För övrigt skall man aldrig äta julbord som kostar mindre än 700 kr per person och ALDRIG äta brunch ovasett prisnivå.
Inlägg #2: Postat: 2007-12-06 19:30:00
Lars Nilsson
Det är för populasen utan stil som billiga julbord för 400 kr finns till. Risken att bli sjuk är överhängande. Men som svensk sed bjuder, är det för fyllan som julbordet är till för, särskilt om det är arbetsgivaren som betalar. Vem har inte varit med om det?
Inlägg #3: Postat: 2007-12-06 20:25:00
Janne B
Ja du "gamle Lars"/ Nog minns vi hur julmaten stod framme i flera veckor på 1950 talet. Lägenheterna var svalare på den tiden.Men kylskåp saknade de flesta. En del mat bars ut i Jordkällaren. Några hade en källarlucka mitt i köksgolvet. Man hade många knep att förvara mat. Började man ana oråd så kokade eller stekte man om maten några minuter. Blev folk sjuka av dålig julmat efter nyår. Sannolikt en del men man var ju rätt van vid dålig mat alla årstider. Juli kallades väl för rötmånaden...
Inlägg #4: Postat: 2007-12-06 20:50:00
GunnarL
Lars Nilsson med sina proletära vanor är mest ute för att provocera! Jag var på en Stockholmskrog i december i fjol. Där tog de 700 kr för julbordet i en lokal där det var ca 35 grader varmt. Man nästan förväntade sig att köttbullarna skulle tröttna och börja anfalla oss. Jag åt emellertid en enkel fiskrätt för ungefär en hundring - betydligt mer aptitligt!
Inlägg #5: Postat: 2007-12-06 21:27:00
Lars Nilsson
4/ OK, jag höjer till 800 kr. Men grundtanken att julbord inte är bra hållar jag fast vid. Men desto dyrare desto bättre gäller även här. Problemet är just hur man tar reda på gårdagens rester. Bra krogar har bättre rutiner. Men ingen är helt perfekt. Oavsett pris.
Inlägg #6: Postat: 2007-12-06 21:46:00
steno
I alla gående bords ideologi ligger att de är mycket lönsamma. Sedan får man ta att storätare "tjänar" om de nu inte föräter sig.Akta er för alla sallader, blandningar, puddingar, grönsaker överdragna med något piffigt "tak". Ät helt kött och rimmat eller rökt. Dyr mat alltså
Inlägg #7: Postat: 2007-12-06 22:04:00
GunnarL
Jag jobbade ett antal år som konsult i Ursviken utanför Skellefteå där disponentvillan gjorts om till restaurang. En mycket fin krog faktiskt med bra mat och trevligt bemötande i en fin miljö. Under december hade de tre julbordssittningar per dag. Bussresor vallfärdade dit. Ägaren sa att 80 av årsomsättningen låg i december. Och där blev maten aldrig gammal. Dessutom var den god!
Inlägg #8: Postat: 2007-12-06 22:57:00
steno
Nej, man tjänar på mängden. Sedan är det många billiga rätter ochn del del dyrare som gör att folk fyller magarna. det blir bra förtjänst. Och gästerna tar själva det är bara att servera dryck
Inlägg #9: Postat: 2007-12-07 19:24:00
steno
Förnågra år sedan hade firman julbord på Stortorgskällaren. Bordet serverades i smala korridorer, varmt och rökigt och man undrade hur mycket bakterier som bytte plats mellan rätter och människor. I år blir det hasselbacken Där brukar det finnas mer utrymme
Inlägg #10: Postat: 2007-12-07 20:48:00
Jocke S
Ack jag minns några måltider framför brasan på Stortorgskällaren strax innan jul, sådana krogar borde finnas i varje kvarter. Men när det gäller julbord: Det ÄKTA julbordet kommer från skånska gods och gårdar, fram till 50-talet. Då valdes en lämplig gris ut, hemslaktades, blodet forsade i hinken. Därefter tarmsköljning, för användning till diverse korvar. Men detta och resten är historia. Östermalm och Småland idag...:-
Inlägg #11: Postat: 2007-12-07 22:41:00
steno
Ja, alla krogar är deras krögare. Fratis källare var väl ett av de förra namnen. Luciano Frati drev den.Cecil,Tranon och krogen vid Järntorget som jag glömt namnet på hade sin storhetstid beroende på Köksmästare eller ägare
Laddar...