Läsarna ska skriva på Sourze!

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-12-05 18:10:00
Inger Olsson
Då kan man snacka om metafor ;-
Vad ska man säga? Visst, jag har också fått höra kommentarer om Sourze, men å andra sidan dömer nog människor snabbt? Jag menar, om en ny läsare kommer till Sourze o läser kanske 1 -- 2 artiklar och gör tummen ner så åker alla andra med på kuppen?
Något som jag vet däremot är att allt fler yngre har försvunnit från Sourze, vilket är tråkigt. Där hade "Poesi & Litteratur" en viktig uppgift att fylla, tror jag.
Inlägg #2: Postat: 2007-12-05 19:12:00
steno
Trender går upp och ned men idag är det väl bara redaktionen som har bytt fokus till att bli "en modern kvällstidning som tycker det går uppåt. Gratistidningarna som delas ut på morgonen ser också ut som kvällstidningar. Behövs det verkligen flera?
Inlägg #3: Postat: 2007-12-05 19:21:00
Inger Olsson
Vad jag kan se ströläser folk dessa tidningar - alt. inte!
Jag tror trenden går åter mot kvalitativt innehåll. Jag har svårt att tro på att kvällspressen, som den ser ut idag, kommer att hålla. Kanske för att jag är optimistisk?
Nej, jag tror heller inte Sourze ska "härma" kvällstidningar. Det blir verkligen ensidigt då!
Inlägg #4: Postat: 2007-12-05 19:21:00
Inger Olsson
I lördags var jag i antik skivaffär, i vilken de även säljer gamla "Se", "Lektyr" m fl som innehåller reportage. De unga köpte...
Inlägg #5: Postat: 2007-12-05 19:24:00
Inger Olsson
Min personliga uppfattning är att Schlyter föredrar intressant material framför det ytliga.
Inlägg #6: Postat: 2007-12-05 20:46:00
Leif-Arne
Jag har garaget fullt med gamla SE, mompletta årgångar från före, under och efter krigsåren. Rasande bra tidning från den tiden. Minn förra administratör tipsade om att hun i sin ungdom fanns i en bildserie i SE. Det nummret fick hon. Snygga svartvita bilder där hon sitter iförd bikini i en roddbåt.
Inlägg #7: Postat: 2007-12-05 20:54:00
steno
SE, Folket i Bild, VI mfl var verkligen kvalitetstidningar med de bästa journalisterna och många författare som slog igenom där med sina noveller. VI finns kvar än och är bättre Dock har jag mina pojkårs Rekordmagasinet i några ex. De ser förfärliga ut idag med billigt papper utan illustrationer
Inlägg #8: Postat: 2007-12-05 20:57:00
Leif-Arne
Vi har ofta mycket bra fotoreportage. Vissa nummer var väl tryckt på lite bättre papper, just i dessa fanns speciella fortoreportage mm.
Inlägg #9: Postat: 2007-12-05 21:40:00
Janne B
Ja tidningen VI är en överlevare till min stora glädje. De satsar på bra foto på bra papper m.m. / SE:s redaktör Rune Moberg hade ett väldigt personligt förhållande till sina läsare. Han deltog i insändardebatter vecka efter vecka och var inte rädd att kalla någon kommunist osv.
Inlägg #10: Postat: 2007-12-05 22:43:00
GunnarL
9/ Rune Moberg är en journalist som jag minns med glädje! Ingen kunde under mitt röda sextiotal få mig så ilsken som han. Men en ärlig och gedigen journalist som stod för sina åsikter i alla väder! Jag är lite för ung för att minnas Herbert Tingsten, men han lär ha varit likadan.
Inlägg #11: Postat: 2007-12-05 22:46:00
GunnarL
f/ Människor som Rune Moberg, Herbert Tingsten, Sven Stolpe och t.ex. Sten Broman - modiga, självständiga tänkare - är i dag ett i stort sett utdött släkte! I dag skall man vara PK!
Inlägg #12: Postat: 2007-12-05 22:51:00
steno
Tingsten och Rune Moberg var stora män men mycket olika. Moberg var en giftig journalist men också en kvick revyförfattare som skrev den tidens sketcher och melodier. Tingsten var en nervig, beläst man som vibreradeav åsikter i de flesta politiska ämnen. Åsa Linderborg skriver en bok om honom nu
Inlägg #13: Postat: 2007-12-06 10:05:00
Janne B
Tingsten var ju professorn som blev chef på DN och hade en elev som hgette Per Ahlmark. Tingsten predikade en slags liberalism men var inte älskjad av FP. / Rune Moberg skrerv för vanligt folk, försökte lära ut socialliberalism så enkelt som möjligt Moberg visste allt om vanligt folks leverne det visade han genom LLilla Fridolf och sådant.
Inlägg #14: Postat: 2007-12-06 10:10:00
Janne B
Sven Stolpe kalladespå 1950 talet för Sveriges ende katolik, även om det inte var sant. Han ägnade sig åt helgonstudier, drottningsstudier mm långt över huvudet på vanligt folk, Försörjde sig nog främst som läroverksadjunkt. Någon kopia på honom och S Broman lär vi aldrig få se. /Försöker komma på någon nu levande som ändå kan jämföras....Jan Myrdal? En orubblig man som jag aldrig lärt mig "älska".
Inlägg #15: Postat: 2007-12-06 12:55:00
steno
Myrdals eftermäle blir nog böckerna om familjen. Hans politiska eskapader och idéer är det nog fint att vi besparades från. Vid tillfälle ska jag lösa "Maoisterna" som berättar hur nära Revolution Sverige var
Inlägg #16: Postat: 2007-12-06 12:57:00
steno
Stolpe, Broman med flera tillhörde en generation lärda Lundensare som tog på sig att undervisa folket. Det är nog inte läge för det nu. Om man ska lära sig något nyttigt får man kolla vad Kunskapskanalen har att bjuda på
Inlägg #17: Postat: 2007-12-06 13:05:00
Janne B
Steno/ Jag minns hur Stolpe i en intervju intygade att grekiska fåraherdar hade en sannare bildning än en svensk student. Då blev det liv och Stolpe idiotförklarades. Är Maoisterna en av Myrdals böcker säger jag obilldade man? / EN dag kom Säkerhetspolisen till min partigrupp i Umeå och talde om det ytterst farliga politiska läget i just Umeå. Vårdskolan hade i stort sett tagits över av "bokstavskommunisterna".
Jag minns att alla var gravallvarliga.
Inlägg #18: Postat: 2007-12-06 13:15:00
Janne B
Libyen var ett tema.Khadaffi hade 1969 tagit makten med hjälp av endast 10 kaptener intygade S.P. Gänget hade saboterat alla telefonlinjer och tagit över den enda radiostationen - där de proklamerade att Folket och Armen avsatt Kung Idris. Därmed var saken klar. / Vad kunde då inte några hundra studenter åstadkomma i Umeå, frågade sig polisen.
Inlägg #19: Postat: 2007-12-06 13:24:00
Leif-Arne
18 De ideerna måste nog uppstått under rätt vålsamt kamratligt och sant revolutionärt intag av "Parador". Idag sitter väl lejonparten som chefer på MTG.
Inlägg #20: Postat: 2007-12-06 14:27:00
Janne B
De "flesta" av revoltörerna på tandläkarhögskolan for efter några års praktik i Sverige, till något arabland och tjänade storkovan. Förnämligt med gratis svensk utbildning....
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...