Feminismen i Colombia

Inlägg #1: Postat: 2007-12-03 11:12:00
El Guatusi
Om du tittar på listan över "lyckliga länder" så hittar du även Cuba mkt högt. Kommentera gärna detta faktum också. Skulle du vilja reducera det landet till en anakronistiskt diktatur som förföljer oliktänkande, dödar homosexuella o reducerar en stor del av sin kvinnliga befolkning till prostitution? Tror inte det. Vi talar om ett FOLK, som med sin stoicism, livsvisdom o obändiga vilja att leva goda liv faktiskt bibehåller en värdighet som vi européer kan lära oss mycket av.
Inlägg #2: Postat: 2007-12-03 11:14:00
Leif-Arne
Mandolin är kul. Köpte en därför att mina försök att spela polska på gitarr inte funkade. Tror mandolinen passar bättre till detta. Vivaldi skrev en högst hörvär consert för mandolin finns säker mer än en. Men i dag är det mest inom bluegrass mandolinen brukas. Det går ¨åxå spela blues på mandolin, vass liten rackare som klöser rejält om man distar lite.
Inlägg #3: Postat: 2007-12-03 11:16:00
El Guatusi
Detsamma gäller många länder: indier importerar vår teknologi, men exporterar sin tusenåriga livsfilosofi och buddhismen - som har sitt ursprung i många "u-länder" - har gjort många västerlänningars tillvaro mer meningsfull. Hade vi sagt "Äsch, Sydostasien är bara misär, orättvisa, smuts o sjukdom" hade vi missat även den.
Inlägg #4: Postat: 2007-12-03 11:20:00
El Guatusi
Kortfattat: Hollywoodbilden av Latinamerika - o Colombia i synnerhet - måste tas med en nypa - nej, en skopa - salt. Våra resebyråer erbjuder charterflyg till länder som Oman, o det är bara en tidsfråga innan colombianska Cartagena - tropikens Sevilla - kommer med i katalogerna. Då kan vi KANSKE börja montera ned vårt superiority complex gentemot ett land som på många sätt är en "barometer" för en hel kontinent. Möjligen är jag överoptimistisk
Inlägg #5: Postat: 2007-12-03 11:32:00
Unto S
Jag har alltid varit en intensiv radiolyssnare tills radiomonopolet bröts och skvalmusiken fick överhanden. Nu vågar man knappt sätta på radion. Nu till El Guatusi´s Italien – jag var i tonåren när jag lyssnade på ett populärt radioprogram och den populära programledaren anmälde nästa gäst: ”Här kommer den mycket populära sångaren G… från ficktjuvarnas förlovade land Italien”. Nästa dag fick programledaren sparken.
Inlägg #6: Postat: 2007-12-03 13:31:00
El Guatusi
Här en liten film med bilder från Colombia: Länk: youtube.com
Inlägg #7: Postat: 2007-12-03 14:50:00
Yngve K
ElG/ Nu har jag använt youtube för första gången men om talet hade varit på engelska hade jag fått större utbyte av filmen. När jag skrev artikeln var det bara Unto som kommenterade den. Intresset för Colombia var inte stort då. Man kände bara till knarkhandel och krig om landet kom på tal. Jag ville få fram uppgiften om relativt fria aborter i landet även för fattiga trots kyrkans motstånd.
Inlägg #8: Postat: 2007-12-03 17:02:00
El Guatusi
Yngve: Det gjorde du rätt i! Vad jag reagerar mot är, när ett visst land förknippas enbart med ett visst ofta negativt fenomen. Visst är det så att Colombia fortfarande är världens största exportör av kokain, men landet var till för bara några år sedan tämligen befriat från missbruk av drogen som mest snortades upp i nordamerikanska näsborrar.
Inlägg #9: Postat: 2007-12-03 17:07:00
El Guatusi
Colombia har sedan 1800-talet haft en florerande smugglingsindustri. Först var det smaragder som smugglades in i USA. Därefter kom förbudsåren på 30-talet då smugglingsindustrin skaffade sig hypereffektiva infrastrukturer; samma som kokainsmugglarna använder än idag. Och efterfrågan efter "snö" växer från år till år: ifjol passerade Spanien USA med hela 3 av befolkninge
Inlägg #10: Postat: 2007-12-03 17:11:00
El Guatusi
som använder kokain. Och västerländsk massmedia fortsätter att bombardera ungdomar med kokainreklam i modereportage o likn. Hela industrin runt kokan, inkluderande alla attiraljer i ädla metaller som ska ge snortandet en extra lyster, drarin enorma belop varje år o den kokainpåverkades handlingsmönster glorifieras i populärkulturen. Och DET är inte den colombianske kokabondens fel.
Laddar...