Lort-Sverige än en gång

Inlägg #1: Postat: 2007-12-02 12:43:00
Janne B
Flickorna fick lkära sig att om de stack ner sina otvättade händer i nytt diskvatten så Spred de smittor, inte tvärt om. Detta var inte populära budskap. Så äldsta lärarinnan kallades för Käringen och liknande....
Inlägg #2: Postat: 2007-12-02 13:02:00
Beckisbarnet
hUR GAMMAL är du egentligen?? *hehe*
Inlägg #3: Postat: 2007-12-02 13:43:00
Elvy
Ja och dom som gick i husmorsskolor år 1958, beodrades också att stoppa in sitt hår, i huvuddukar. Varför ser jag aldrig numera, något sådanat på svenska kockars, och övrig svensk kökspersonals huvuden.
Inlägg #4: Postat: 2007-12-02 13:46:00
Janne B
Beckis/ Jag är född 1939 och Yngve som skriver här är några år till. Det fanns ett slags godis när jag var liten. De kallades Sega Gubbar, för det var så de såg ut. "Än hänger vi me, av ngn anledning gör vi faktiskt de" . Sjöng Nacka Skoglund...då jag var ung!
Inlägg #5: Postat: 2007-12-02 14:01:00
Janne B
Elvy/ Du har säkert träffat äldre sjuksköterskor som är förtvivlade över de yngres hygien. De äldre fick lära sig att koka all utrustning i "enklaver" eller vad de kallades. Det var så vi dräpte TBC och en del annat.// Nu gäller engångsmaterial i svensk sjukvård och personalen tror sig inte behöva de grundläggande reglerna mot smittspridning. SÅ vi är dåligt förberedda om den stora farsoten kommer....
Inlägg #6: Postat: 2007-12-02 17:12:00
GunnarL
/ Elvy, Jag tror att det fortfarande är praxis för dem som arbetar i restaurangkök att ha mössa eller huvudduk. Likaså för dem som arbetar bakom livsmedelsdiskar i butikerna. Inom livsmedelsindustrin är det obligatoriskt - det vet jag av egen erfarenhet.
Inlägg #7: Postat: 2007-12-02 17:18:00
Janne B
GunnarL / är det inte ofta så att många som arbetar med livsmedel bara har en firmamössa ovanpå håret??. Inte en duk som innesluter håret o det som kan finnas däri.?
Inlägg #8: Postat: 2007-12-02 17:33:00
GunnarL
7/ Det är nog så om man ser till livsmedelsdiskarna i de större butikerna - det gör väl i alla fall någon nytta och ser också hyfsat ut. Men inom livsmedelsindustrin är det riktiga hårdukar eller hårnät.
Laddar...