Relationssamhället - det nya samhället

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-11-28 22:06:00
CMO
Håller inte med helt. Kompetens är viktigare. Den som bara bygger nätverk och försummar sin kompetensutveckling eller inte har något att utveckla kommer inte långt. Om de inte är verksamma inom media eller politik förstås
Inlägg #2: Postat: 2007-11-28 23:00:00
Telluselle
Med paradigmskifte menar jag hur vi fokuserar och driver vårt samhälle, vad vi centrerar oss kring. Produktion och Information har funnits hela tiden också eller hur?
Inlägg #3: Postat: 2007-11-28 23:00:00
Telluselle
Kompetens är en viktig ingrediens men även om du är ett geni men inte relaterar så är det ju ingen som ser att du är ett geni... I kompetens innefattar vi ju även social kompetens, att kunna tillämpa sina kunskaper.
Inlägg #4: Postat: 2007-11-28 23:07:00
CMO
Nej det stämmer inte, det finns många som kommit långt och åstadkommit mycket utan tillstymmelse till "social kompetens" men i kraft av sin specialbegåvning.
Inlägg #5: Postat: 2007-11-29 09:30:00
Inger Olsson
CMO: rekommenderar en bok "Känslans intelligens" av Daniel Goleman. I den finns många länkar till vetenskaplig forskning i ämnet. Ditt påstående är klart reviderat idag, dock fanns uppfattningen förr när hjärnforskningen inte var så långt kommen, som nu.
Inlägg #6: Postat: 2007-11-29 09:37:00
Inger Olsson
CMO: avser punkt 4
Kan ibland tycka att begreppet "social kompetens" är luddigt. Vad syftar man egentligen på med det begreppet? Ibland, som du även säger i punkt 1 kan man få intrycket av att bara man "babblar" är man social kompetent.
Inlägg #7: Postat: 2007-11-29 09:42:00
Janne B
Tyvärr sprack mitt äktenskap 1985 och jag flyttade in i ett kvarter där det mest bodde ensamma män eller ensamma kvinnor med barn. Jag hade verkligen rika tillfällen att se hur olika dessa grupper fungerade. Kvinnorna hade mycket samarbete kring barn och inköp etc hela veckorna. Det var mycket kaffedrickande och brödbyte etc. De skällde och var snälla mot varandra.
Inlägg #8: Postat: 2007-11-29 09:48:00
Janne B
Männen kom från sina jobb och nickade möjligen mot varandra. Men på fredagarna började de söka kontakt med damerna och det pågick ngt dygn framåt. Det blev alltid en massa ölande med eller utan kvinnorna. Ute på gräsmattan eller inne.
Inlägg #9: Postat: 2007-11-29 09:48:00
Janne B
f. På söndagen hade de glömt av att damerna existerade, männen tog och drack slut på öl o spritförrådet. De såg inte pigga och fina ut. Men det gjorde tjejerna.// Detta har jag funderat på att skriva en stor uppsats någon gång....
Inlägg #10: Postat: 2007-11-29 09:51:00
Janne B
VISST var kvinnorna betydligt mer socialt kompetenta än männen.DE umgicks på så många sätt med varandra. Medan männen bara umgicks med varandra över en öl. Men det var i mitt kvarter det...hur var det i nästa kvarter??
Inlägg #11: Postat: 2007-11-29 10:40:00
Leif-Arne
1 Det är väl ändå inte en fråga om antigen eller. Visst behövs kompetens, men du måste ju på något sätt kunna sälja din kompetens, ofta sker det via nätverk dvs relationer. Hur finansieras de allra flesta företagstarter? Banken ? Ingalunda det är de 3 F´n Fools Family and Friends dvs nätverk.
Inlägg #12: Postat: 2007-11-29 10:42:00
Leif-Arne
T relationer ligger ofta ett förtroendekapital, vilket har den egenheten att det sänker transaktionskostnader. Dvs om man litar på sina affärsbekanta behöver mn inte lägga så mycket tid till att "säkra sig själv". Detta kan kallas social kapital, och är en starkt tillväxtfrämjande faktor.
Inlägg #13: Postat: 2007-11-29 10:45:00
Leif-Arne
Vikten av relationer är inget nytt, betänk hur stor vikt man lade vid att bilda allianser via äktenskap förr. Genom familjeband försökte man bygga relationer som skulle förhindra krig och befrämja handel. Att understundom släkten är värst, är en annan sak.
Inlägg #14: Postat: 2007-11-29 11:41:00
Jocke S
10 Det är bra att fundera vidare på sådanana iaktagelser Janne. Skiljer sig könen åt biologiskt, eller socialt? Vilket kön är priviligierat, vilket är drabbat? Eller har "sig själv att skylla", eller prioriterar, kanske med nödvändighet, andra saker? I den allmänna debatten får man oftast bara se en sida av saken i sådana här frågor. Själv har jag dataproblem, den vill ständigt "gå i kluster." Stoppar, kollar fel på hårddiske
Inlägg #15: Postat: 2007-11-29 11:48:00
Janne B
Jocke. Det fanns en figur i kvarteret som jag inte ska nämna namnet på. Denne deltog inte i den stora sexjakten på fredagarna eller ölhäveriet på lördagarna.Men personen hade mkt goda förbindelser åt båda lägren och fick vårda övergivna barn och söndersupna skallar....
Inlägg #16: Postat: 2007-11-29 11:53:00
Janne B
Leif-Arne/ Fools Family and Friends dvs nätverk är väl det som bygger upp i stort sett alla invandrarföretag. Inte guld som insmugglats i vida kjolar./ Jag har aldrig bedrivit affärer som du, men jag har förvisso avlyssnat många betygssättningar av affärsmän. "Han säljer aldrig en dålig bil" är väl högsta betyg./ Räkna fingrarna innan ni skiljs åt dåligt betyg.
Inlägg #17: Postat: 2007-11-29 12:17:00
Leif-Arne
16 Inte bara invandrarföretag, de allra flesta företagsstarter finansieras på detta sätt. För att få låna bengar behöver man redan ha pengar i.e. åtminstonde reala tillgångar, "Fools" kommer in i det läge banken kräver borgen. Då spelar tillit en viss roll. Socialt kapital
Inlägg #18: Postat: 2007-11-29 14:33:00
CMO
11/ Det enda jag säger är att det finns en tendens att övervärdera nätverkandets betydelse för framgång. Utan kompetens i botten kommer kan ingenstans. Naturligtvis kan man göra mer av sin kompetens om man även kan nätverka men inte om man försummar sin kompetensutveckling till förmån för nätverkande.
Inlägg #19: Postat: 2007-11-29 14:36:00
CMO
Att man blir mer framgångsrik inom det sociala planet om man är utåtriktad och social än om man inte är det, och att detta oftast är positivt i sig behöver ju inte ens diskuteras.
Inlägg #20: Postat: 2007-11-29 14:44:00
Leif-Arne
19 Förvisso. Min poäng är väl att betydelsan av att nätverka och bygga relationer alltid funnits med i bilden. I vissa kulturer är det fortfarande stört omöjligt göra affär ,om inte parterna först bemödat sig bygga en vänskaplig relation. Sedan är det inget val du måste arbeta både på kompetens och nätverk. Jag är helt övertygad om att där finns massor med högkompetenta individer som aldrig får tillfälle visa detta pga brist på kontaktytor.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...