The Book

Inlägg #1: Postat: 2007-11-27 17:40:00
kremlan
Vad är "idén om tabula rasa"?
Inlägg #2: Postat: 2007-11-27 17:47:00
Leif-Arne
Tabula rasa betyder ungefär "tom tavla" Att människan som ny är "tom" , utan präglas med tiden av sin omgivning. Eller som pastor Jansson så fýndigt formulerade det: "-Livet är som en papperspåse, tomt och innehållslöst, om man inte fyller det med något"
Inlägg #3: Postat: 2007-11-27 19:15:00
kremlan
Men isåfall är den väl kanppast dödförklarad? Snarare tvärtom... :P
Inlägg #4: Postat: 2007-11-29 07:40:00
Inger Olsson
Om ett foster t ex redan drömmer kan den då vara u t a n innehåll?
Ur v i l k e t perspektiv man ser på jorden, är heller inte oviktigt. Vilka sanningar får man då?
"Pastor Janssons" version är bara en. Kierkegaards påstående om att man måste! lever livet framlänges är, för mig också en skapad myt. Mycket farlig också. Se dig omkring hur folk lever idag o hur de mår?
Inlägg #5: Postat: 2007-11-29 07:45:00
Inger Olsson
Vi kräver av våra barn o ungdomar att de ska vara i f r a m t i d e n. Alla kunskaper de lär sig typ - ska vara för f r a m t i d e n.
Jag rullade en "boll" till Emelie Schlyter. Och jag underskattar inte skärpta unga.
Inlägg #6: Postat: 2007-11-29 21:37:00
kremlan
Om jag ska vara uppriktig så hänger jag int riktigt med i dina resonemang, Inger Olsson, men som jag förstår det så menar du att man ständigt måste se framåt istället för att leva livet som det kommer..? Ett av de vackraste citaten jag vet är; Carpe Diem, fånga dagen.
Inlägg #7: Postat: 2007-11-29 21:37:00
kremlan
Detta är något som jag funderat mycket över och som du sa så förväntas man hela tiden förbereda sin inför morgondagen. Detta är ju naturligtvis en svår balansgång att gå, för det är viktigt att plugga men det är också viktigt att leva... Jag upplever den balansgången väldig svår. Och jag kan till exempel känna att jag inte har tid att vara sjuk därför att jag då går miste om alltför mycket i skolan... :
Inlägg #8: Postat: 2007-12-02 11:48:00
Inger Olsson
Kremlan: jag motsätter mig mot att man s t ä n d i g t måste vara i f r a m t i d e n ;-
Och därför förstår jag också dig när du, kortfattat, beskriver din livssituation.
Laddar...