|
Inlägg #1: Postat: 2007-11-26 10:26:00
|
|
Telluselle |
Självklart satt jag klistrad vid TVn. Min främsta lärdom av detta var att gudomlig visdom är till för alla oavsett yrke eller ort osv och detta att vi tappar kontakten med den gudomliga kärleken när vi försöker analysera den med våra ord; viktigt att tänka på för mig som gärna skriver... Vad tyckte du själv?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-11-26 13:31:00
|
|
Leif-Arne |
Låter rätt snurrigt Janne.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-11-26 14:15:00
|
|
Henrik F |
Jag missade det tyvärr men såg lite på svt.se när Ambres talar om tillståndet på planeten. Oavsett om det är äkta elelr fejk så var det starka saker som sas som iallafall skakade om mig rätt ordentligt.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-11-26 14:27:00
|
|
Per W |
AMBRES...vilket humbug.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-11-26 14:47:00
|
|
myrboa |
" Våra ögon rör sig hela tiden. De rör sig över ett helt stort fält av energi - så hur kommer det sig att de focuserar och börjar släppa in ett område men inte ett annat? Det är ganska enkelt: vi ser det vi vill tro på. Och vi vänder oss bort från saker som är alltför obekanta eller obehagliga. " Candace Pert. Ph.D ur "vad vet vi-egentligen" A-L
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-11-26 14:56:00
|
|
Elvy |
Min mamma dog den 24/1 1996 efter det att hon dessförinnan hade varit sängliggande i många år. En kort tid därefter så besökte jag ett medium, och jag var då mycket tvivlande till att någon levande människa kan få kontakt med döda människor. Det enda som jag då berättade för detta medium, var att min mamma nyligen hade dött, hon såg då min mamma och hon såg också att min mamma hade en näverkont på ryggen, ja och min mamma gjorde många sådana när hon levde.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-11-26 14:56:00
|
|
myrboa |
Humbug...säger du. Vad är det som är humbug? Det som sägs eller personen som säger det?. Vilka kunskaper har du i ämnet? A-L
" Den enda film som spelas upp i våra hjärnor består av det vi har förmågan att se." Ramtha
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-11-26 15:01:00
|
|
Elvy |
Hon såg också att min mamma var utan hår bakom huvudet, ja och när min mamma dog så var det så.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-11-26 15:10:00
|
|
Janne B |
Tack för dessa första kommentarer. Vad det gäller hår Elvy så tror jag att det är rätt vanligt att sängliggande gamla nästan skaver bort håret där bak.Kan det vara så att hudtrycket stoppar upp blodcirkulationen så att hårrötterna dör...Återkommer
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-11-26 15:12:00
|
|
Leif-Arne |
Att det är fritt för var och en ta till sig slikt är rimligt och en demokratisk rättighet. Emellertid det handlar om tro och tyckande, och så länge det framställs i den kontexten är det ok, men när någon försöker ge en slags pseudovetenskaplig inramning så skall det kraftfullt kritiseras.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-11-26 15:13:00
|
|
Janne B |
Leif-Arne. Jag satte mig framför TVn ytterst kritisk, skeptisk. Försöker nu analysera vad som är rimligt o vad som kan vara båg. Men TVgänget var hos denne man 17 ggr på ca 2 år o de var påtagligt imponerade....
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-11-26 15:23:00
|
|
Leif-Arne |
11 Må de. Men har det inte funnits ett antal liknande fall över tid, sientologerna byggdes kring en sci fi författare med förmåga till suggestion mm. Å andra sidan, en karl är besatt av en ande "?", än sen.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-11-26 15:35:00
|
|
Janne B |
MEN jag tyckte att det mesta han sa var svammel, inte någon ny eller gammal visdom. Han kunde tala i två timmar i sträck utan att blinka, ja bokstavligt. De placerade honom i ca 10 olika miljöer och lyckades få honom att "komma igång" under dessa skilda förutsättningar. Han hade en mycker vacker röst och väldigt fint språk. Som var väldigt olika hans vardagsprat som innehöll åtskilliga svordomar..
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-11-26 15:36:00
|
|
Telluselle |
Men mina små rara pojkar. Spelar det egentligen någon roll vem som säger visdomen? Är det inte visdomens ord - det som berör, läker, växer - som är det viktiga?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-11-26 15:38:00
|
|
Leif-Arne |
14 I all kommunikation är avsändaren viktig. I synnerhet för att ge/ eller inte kunna ge budskapet letimitet.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-11-26 15:39:00
|
|
Janne B |
Han var en mkt praktisk man, snickare, ingen skönande. Därtill älgjägare och en del annat...Det lät som hans kontakt med Ambre mest var en börda, som han helst hade sluppit. Bland annat så bruka det komma en massa otrevliga människor till honom som ville ha honom som "medium"// Från början hade han helt avvisat TV-teamet. Ja så här började mina funderingar! Var han missionerande???
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2007-11-26 15:39:00
|
|
Leif-Arne |
13 Om inte osv..., det du beskriver ger funderingar åt et annat håll, avseende vederbörandes mentala hälsa.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2007-11-26 15:44:00
|
|
myrboa |
Vi kunde inte enas om programvalet i söndags. Ambres kolliderade med Parlamentet. Såg därför bara halva Ambres. Janne! Vad menar du var svammel i det han sa? A-L
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2007-11-26 15:46:00
|
|
Janne B |
17 / Ja visst. Jag har ju i mitt yrke träffat folk i alla mentala tillstånd. Jobbat inne på mentalsjukhus något år. Hela yrkeslivet samarbetat med psykdoktorer. Han uppträdde ju inte maniskt, han var lätt att styra i olika miljöer. Men sedan kunde han prata på i upp till två timmar - samt plötsligt vakna till alldeles stel i kroppen av att ha suttit blickstilla....Vad kallas sådant.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2007-11-26 15:52:00
|
|
Janne B |
Myrboa/ Jag tyckte att det var allmänt prat om kärlek, vänskap olika slags synliga och osynliga kroppar, som vandrade genom olika tidsepoker och planeter. Han hade hittat på egna ord på välkända fenomen. Vad vat det han kallade kroppen? Den där Ambre, en egyptisk gud, hade en företrädare som också hälsat på hos Sture. // Jag fick inget vettigt sammanhang i detta. Fick du Myrboa???
|
| |