Hur överlevde jag min barndom?

Inlägg #1: Postat: 2007-11-23 16:17:00
Jocke S
Så på så vis levde vi farligare, även i rena tal.Det finns mycket som inte alla tänker på. Invandrarbarn är de som mest förolyckas i trafiken. Slarv med säkerhetsbälten. Stenar under lekredskap, som jag sett. Helt vansinnig brist på sunt förnuft. Och olagligt. Jag kommer nog att återkomma till ämnet, eftersom det också berör skolors och myndigheters i vissa fall bristande ansvar, när det gäller tillsyn och kontroll. Men bestämmelserna är ofta noggranna. EU-standard bl.a.
Inlägg #2: Postat: 2007-11-24 10:05:00
Inger Olsson
Jocke S: Visst har du rätt men kan man vända på steken? Förr hade vi sämre teknisk utrustning t ex vid drunkningsolyckor. Befinna sig i båt och på isar t ex
Om förutsättningarna hade sett likadana ut idag hade det kanske rent av varit fler olyckor nu? Förr var normalt alla berörda engagerade i tillsynen om barnen.
Inlägg #3: Postat: 2007-11-24 10:08:00
Inger Olsson
Jag sökte efter "arbetsskador" klämskada och hamnade på S- styrelsen tror jag det var. Fick upp statistik över skador/olyckor på barn o ungdomar utanför o i hemmet. Nej, om barnen alt. föräldrar förstod svenska framkom inte. Endast kön och ålder. Det var tydligt däremot att pojkar var de som drabbades mest.
Inlägg #4: Postat: 2007-11-24 10:40:00
Jocke S
Det finns säkert flera anledningar. Men skillnaden mot för 50 år sedan är ju mycket stor. Vi har färre barn, det blir "en större investering" per barn. Vi har lärt oss en del om fysiska risker, är mer medvetna, och det har givit bättre rutiner, regelr och utrustning. Men antagligen far barn illa på andra sätt idag, det visar ju ett antal rapporter.
Inlägg #5: Postat: 2007-11-24 10:53:00
Jocke S
4 var till 2. Om 3: Att det är mest pojkar som råkar illa ut är ju inte okänt, men nämns sällan direkt. Det är dessvärre så över hela fältet, även när det gäller vuxna i arbetsolyckor. Manligt kön har ännu inte kommit upp på jämställdhetsagendan i detta avseende. Detta är delvis männens eget fel, men media och politiker vet ju också vad som säljer i just sådana här frågor.
Inlägg #6: Postat: 2007-11-24 11:17:00
Inger Olsson
Jocke S: komm 5
håller helt med dig. Biologiska kunskaper är mycket dåliga idag övht. Ämnet togs ju bort från grundskolan helt av feministpolitiska skäl. På gymnasienivå får du läsa biologi B för att få lite kunskaper om människan.
Inlägg #7: Postat: 2007-11-24 11:17:00
Inger Olsson
när jag skrev i ämnet undersökte jag också skolans kunskapsnivåer.
Däremot undrar jag om inte sunda mödrar vet redan om detta förhållande/skillnaden har detta i "ryggmärgen" och därför håller pojkarna mer under uppsikt?
När tjejer kommer i puberteten kan plötsligt farsan bli skiträdd. Han vet ju hur han fungerade i den åldern ;.
Inlägg #8: Postat: 2007-11-24 11:21:00
Inger Olsson
Även i den ålder ser mödrar på "annat sätt" än farsorna. Jag skulle sätta 1000 spänn på att tjejer nu som förr tar oskulden med en "snäll" kille en som hon inte behöver vara superkär i alltså! bara för att få det gjort... D v s poängen ligger i att hon vet med sig, anar smärtan och den vill hon ha för sig själv.
Inlägg #9: Postat: 2007-11-24 11:23:00
Inger Olsson
Liksom en ev. förlossning blir sen ytterst privat.
Laddar...