Hur överlevde jag min barndom?

Inlägg #1: Postat: 2007-11-22 13:35:00
myrboa
Nu för tiden är barnen i mycket större utsträckning på dagis. Sen lever vi i helt andra tider. Helt andra saker att oroa oss för. Mat som besprutas.Knark som flödar. Miljöhot. Våldet. osv. I takt med ökade kunskaper som ännu inte hunnit "boa in sig" Ökar också osäkerheten. De "gamla" kunskaperna gäller inte som mall längre. Föräldraskapet behöver en uppdatering/uppvärdering i dessa "expert-tider" som råder. A-L
Inlägg #2: Postat: 2007-11-23 15:34:00
Karin Holmberg
Jo. Det ÄR ju mer faror nu, myrboa.
Men det gäller ju att förhålla sig till dem, på ett sansat sätt.
Inlägg #3: Postat: 2007-11-24 10:33:00
Inger Olsson
Myrboa: Jag blir faktiskt ledsen över att det är just de föräldrar som redan verkligen bryr sig om sina barn o ungdomar; som gör allt vad de kan - och lite till! De oroar sig precis som du skriver: "Tänk om man kramat om barnen för lite? Lyssnat för lite? Ägnat dem för lite tid?"
Det är ju precis sådana frågor som "icke behöriga" föräldrar idag definitivt aldrig ställer.
Inlägg #4: Postat: 2007-11-24 10:33:00
Inger Olsson
Men istället för att lyssna så jävla mycket på "experter" ? Flera av de som yttrar sig skulle jag vilja se i s i n föräldrarroll- om de nu har några ungar vill säga ;- så är man bäst expert på sina egna barn därför ett barn är en individ med egen personlighet.
Inlägg #5: Postat: 2007-11-24 10:33:00
Inger Olsson
Konkret skulle jag vilja förslå en grundkurs i "första hjälpen". Konkreta kunskaper är bra att ha när n å g o t ev. händer. Ö v h t är det alltid bra att veta sådant. Således skulle många allvarliga tillstånd inte få den utgången som det ibland kan få?
Som du kanske vet är det barn idag som inte får obliagorisk simundervisning i skolan. Vad gör dessa barn som dessutom har föräldrar, som själva är skräckslagna för stora vatten?
Laddar...