Inlägg #1: Postat: 2007-11-19 19:16:00
|
Lars Nilsson |
I mitt tycke har Yngve skrivit en totalt menigslös artikel. Vem tvivlar, förutom hoppfulla rasister och okunniga västerländska domedagsprofeter?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-11-19 19:36:00
|
Yngve K |
Det gick tydligen inte att finna några sakargument mot innehållet i artikeln. Därav de svepande formuleringarna om att artikeln var meningslös och frågan om varför Kina inte skulle kunna försörja sin befolkning.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-11-19 19:46:00
|
Yngve K |
Det är inte meningslöst att studera Kinas försörjningssituation. Landet har en liten åkerareal i förhållande till sin befolkning som dessutom hotas av klimatförändringarna i världen med torka i norra delen och översvämningar i söder. Befolkningen kommer att öka från 1,3 miljarder till ca 1,6 m. innan den börjar minska.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-11-19 21:44:00
|
Lars Nilsson |
2/ Nejdå Yngve, jag försöker inte klandra för att jag inte hittar sakargument. Men historiskt sett har vi sett och ser massor av länder men lite åkerareal som utmärkt försörjt en befolkning. Den egna åkerareal är en liten del i för ett lands försörjning. Ta Sovjet, när det gäller motsatsen med enorma åkerarealer, som var tvungna att importera gigantiska mängder spannmål. Från USA, av alla.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-11-19 21:46:00
|
Lars Nilsson |
f/ Det försvarades då med missväxt, vilket bara var en lögn då det istället berodde på planekonomins brister och galna experiment. Vända floders lopp, uttorka Aralsjön mm.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-11-19 21:49:00
|
Lars Nilsson |
f/ Själv var jag i Mao´s Kina under Stora Språnget, då folk verkligen svalt. Det hindrade inte Mao att ha en stor export av fläsk till västvärlden. Själv kommer jag ihåg en gigantisk mängd som gick till bla Finland, av alla ställen!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-11-19 21:50:00
|
Lars Nilsson |
f/ Själv undrade jag alltid om finnarna visste vilket fläsk dom åt. Jag tror dom inte hade en aning.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-11-19 21:58:00
|
Lars Nilsson |
Domedagsprofeter talade redan på 70-talet om för oss att jorden inte kunde försörja mer än 5 miljarder människor. Efter det skulle massvälten komma. Men så blev det inte. Glöm också inte att Indien, är ett land vars befolkning växer snabbt och som vissa bedömare påstår, i folkmängd räknat kommer att gå om Kina vad det lider. Men inte heller där råder någon svält, även om det är fattigt.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-11-19 22:10:00
|
Jocke S |
Det kanske behövs lite domedagsprofetior ibland för att få fart på utvecklingen? Och minska risken för eventuell domdag? Det är ju så företag funkar också. "Nu måste vi göra något drastiskt annars kan vi gå i konkurs."
Sedan är det dessvärre så, att ett antal människor har svultit ihjäl under tiden. För att inte tala om både skador i naturen och överutnyttjande av ekosystem. Vilket inte kan hålla i längden. Det må gälla företag eller planeter.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-11-19 22:23:00
|
Jocke S |
"Jordbrukets utbredning: Mer än en fjärdedel av landytan är idag uppodlad. Sedan 1945 har större arealer lagts under plogen än under de föregående två århundradena tillsammans. Samtidigt som detta möjliggjort att fler än 6 miljarder människor idag kan leva på jorden, har följden också blivit att 60 procent av de livsuppehållande ekosystemen visar tecken på utarmning eller brukas på ett sätt som inte är möjligt att upprätthålla över tid."
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-11-19 22:25:00
|
Jocke S |
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-11-19 22:28:00
|
Yngve K |
Domedagsprofetiorna började redan med Malthus som sade att fattigdomen hos delar av befolkningen var oundviklig på grund av befolkningen tenderade att öka mera än livsmedelsproduktionen. Profetian hade dock det goda med sig att man började propagera för preventivmedel och aborter vilket har minskat fattigdomen i stora delar av världen.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-11-19 22:38:00
|
Yngve K |
Att det kanske reder ut sig så småningom på en tio till tjugo års sikt hindrar inte att man redan nu måste vidtaga åtgärder för att få befolkningsexplosionen under kontroll. Brist på mat och vatten är den främsta anledningen till krig och annat elände.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-11-19 22:52:00
|
Yngve K |
När det gäller matproduktionen i Sovjet så trodde jag en gång i början av 1960-talet att man borde kunna sköta jordbruket bättre med hjälp av agronomer än de småjordbruk som jag hade vuxit upp med. Där hade jag tyvärr fel. Jag är förvånad att Kinas småbrukare kan producera ett så stort överskott medan Afrikas bönder har så svårt få ordning på sin matförsörjning.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-11-20 01:30:00
|
Janne B |
14 Yngve,detta vore ju ett tillfälle till en verkligt saklig diskission om VARFÖr dessa skillnader. Är kinabönderna i viss meing organiserade medan afrikabönderna alldeles fria? Hade man skjutit av alla jordbrukskunniga i sovjet 1925? Finns det svält på landsbygden i Sysamerika eller bara i deras slumstäder?
|
|
Inlägg #16: Postat: 2007-11-20 10:30:00
|
Yngve K |
Jag har tänkt på att jordbruket i Sovjet kanske aldrig repade sig från kriget. Hälften av männen i byn var kanske döda och många invalder så att det var gamla och kvinnor som fick sköta jorden och produktionen blev därefter. Kollektivjordbrukstanken fick inte någon möjlighet att visa vad den kunde åstadkomma. Sedan har utvecklingen sprungit i från den genom globaliseringen och att allt skall konkurrensutsättas men så var det inte efter kriget.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2007-11-20 11:59:00
|
Janne B |
I Israels motsvarighet Kibutzerna växte det så det knakade för alla förstod att maten därifrån betydde liv eller död. Så man satsade all kunskap o kraft på att få det att fungera. Det blev mkt klok konstbevattning mm.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2007-11-20 12:03:00
|
Janne B |
Nybyggarna där kände nog en stor frihet att försöka på många olika sätt att bygga nya liv, jordbruk. De överlevande småbönderna och kollektivisterna i Sovjet var väl närmast livrädda för att göra det minsta misstag. De fick inte hjälp med utsäde osv.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2007-11-20 12:08:00
|
Jocke S |
Fast det var väl för mycket konstbevattning som nästan tömde Aralsjön och nu håller på att göra det med Döda havet?
|
|
Inlägg #20: Postat: 2007-11-20 12:53:00
|
Janne B |
Det som var rätt bevattning i Israel från början har blivit fel nu. De borde totalt ha anpassat sig till de långsiktiga vattentillgångar, så har ej skett. Jordanfloden är i bästa fall en bäck efter avtappning,varför Döda havet sänkts flera meter!
|
|