Upprördheten avtar?

Inlägg #1: Postat: 2007-11-18 16:44:00
El Guatusi
Svenska politikers hycklande och fifflande med sanningen är väl till viss del en följd av att s intressen ofta kommit att förväxlas med nationens. När Palme inledde traditionen av blåljugande i Geijeraffären på 70-talet så bröt han mot en etik som säger, att rena lögner inte slingringar, undvikande svar osv är godtagbara endast
Inlägg #2: Postat: 2007-11-18 16:46:00
El Guatusi
om de uttalas i nationens intresse. Palme avslöjades, men bestraffades inte av väljarna. Tabut föll, och G. Persson kunde t o m inleda sin premiärministerkarriär med blåljugande - utan att någon reagerade, naturligtvis.
Inlägg #3: Postat: 2007-11-18 16:49:00
El Guatusi
Vad gäller journalisters avslöjande av mygel och fusk så får man väl skilja på sådant som allvarligt skadat våra institutioner och sådant som bara kittlar vår sensationslystnad och sociala revanschism som får oss alla att tro, att vi är minst lika kompetenta som de styrande o att de hamnat där de är av en slump eller värre. Vi svenskar HAR lärt oss fiffla
Inlägg #4: Postat: 2007-11-18 16:51:00
El Guatusi
med både det ena och det andra, men utan att fördenskull avstå ifrån ett ofta olidligt präktig o moraliserande tonfall. Även där saknas ett socialt tabu, och det är fritt fram att hyckla hur mycket som helst.
Inlägg #5: Postat: 2007-11-18 18:44:00
Janne B
Citat från el G//Ett folk har aldrig vare sig bättre eller sämre politiker och journalister än vad man förtjänar// Detta påstående har jag läst förtvivlat många ggr och mår rätt illa av det. Har Afrikas folk de regeringar de förtjänar??? Regeringar som ofta inte är valda utan inkuppade! Hur skulle en folkgrupp kunna protestera mot dessa rövarband som stoppar hala BNP i egna fickor?
Inlägg #6: Postat: 2007-11-18 18:51:00
El Guatusi
5/ Jag menar i första hand demokratier, där väljarna har makten - men inte alltid vettet - att peta ned den som missköter sitt ämbete. I icke-demokratiska samhällen gäller som du förstår andra lagar. Om en stat invaderas och läggs under en enormt mkt mäktigare grannstats tyranniska välde kan man knappast tillämpa regeln.
Inlägg #7: Postat: 2007-11-18 18:54:00
El Guatusi
Vissa västeuropéer ville t ex hetsa ungrarna mot Sovjetmakten 1956 och polackerna/tjeckerna senare, men det var oansvarigt och orealistiskt. Jag hörde för ett tag sedan en arabisk journalist säga, att arabvärldens brist på frihet till stor del beror på folkets brist på mod och fallenhet att "odla den egna täppan". Jag är inte den som vill döma någon,
Inlägg #8: Postat: 2007-11-18 18:57:00
El Guatusi
men efter avkoloniseringen av Afrika har verkliga katastrofer inträffat som inte kan lastas européerna. Likaså ett land som Haïti, som aldrig verkar få ro. Den enda period i landets historia då våldet upphörde var faktiskt under USA-ockupationen på 20-talet.
Inlägg #9: Postat: 2007-11-18 19:00:00
El Guatusi
Kolonialismen förtjänar att fördömas, men ännu mer förtjänar den totala likgiltighet som i-världen visat gentemot främst Afrika efter avkoloniseringen att fördömas. Bland kolonialisterna fanns - förutom de som bara ville plundra - bland många ett genuint intresse för dessa länder och deras problem. Idag är allt detta som bortblåst.
Inlägg #10: Postat: 2007-11-18 19:06:00
Janne B
Tack för dessa svar -jag funderar och återkommer nog...
Inlägg #11: Postat: 2007-11-18 22:15:00
Ramona Fransson
Det enda jag orkar nuförtiden är att nicka instämmande, i det mesta som skrivs, visas på TV och sägs i radio. Varför gör jag inte mera? Just för att jag bara har ett enda liv och jag kan garantera att oavsett vad som kommer att stå på min gravsten, gör det ingen skillnad om hundra, tusen eller hundratusen år, om planeten finns kvar! Det har jag insett efter mina 51 år på jorden!
Inlägg #12: Postat: 2007-11-18 22:18:00
Ramona Fransson
Jajamensan, så cynisk enligt vissa eller realistisk enligt min egen syn på saken är jag! Jag försöker, efter bästa förmåga, att göra mitt, mina vänners, mina släktingars och grannars liv, till det bästa genom tiderna, genom att vara så sjysst och omtänksam jag klarar och orkar!
Inlägg #13: Postat: 2007-11-18 22:56:00
El Guatusi
Ramona: Jag förstår dig. Men samtidigt: ju mer fritid vi har, desto mindre orkar vi engagera oss. Öppna en dagstidning från 20-, 30- eller 50-talet: de var fyllda av engagerade artiklar och angelägenheter o riktade sig till en publik som ansågs myndig. Öppna någon av våra kioskvältare anno 2007 och - vad hittar du??
Laddar...