Al Gore är en cynisk lögnare

Inlägg #1: Postat: 2007-11-23 12:20:00
Uno Hansson
Om orsaken till den globala uppvärmningen beror på CO2 eller på solaktiviteter, är som en ovidkommende diskussion om påvens skägg, och helt oväsentligt ur politisk synvinkel. Orsaken till förändringarna är naturligtvis något som olika vetenskapsmän bör fortsätta att tvista om. Men det västentliga för alla människors välbefinnande är naturligtvis att på alla sätt försöka minska de ekologiska fotavtrycken.
Inlägg #2: Postat: 2007-11-23 12:29:00
Uno Hansson
För kommande generationers välbefinnande så är minskat oljeberoende - och därmed minskade CO2-utsläpp - både utomordentligt nödvändigt och önskvärt ur många synvinklar. En väsentlig minskning av våra ekologiska fotavtryck, innebär naturligtvis - med optimala logistik- och infrasystem - även radikalt minskade kostnader och prisutvecklingar.
Inlägg #3: Postat: 2007-11-29 10:48:00
Peter Z
Jo, men diskussionen mellan skeptiker och "Goreister" gäller väl om det är människan eller inte som är orsak till temphöjningen. Om det inte är människan borde vi enl skeptikerna fokusera på krig och svält istället för att ödlsa energi på att minska våra enl dem egna marginella utsläpp av co2. Så uppfattar iaf jag diskussionen.
Inlägg #4: Postat: 2007-12-02 20:37:00
anneskaner
Suck det är bra med akademiker och en professorstitel smäller högt. Faktum är
Peter Stilbs att visst kan vi ägna oss åt att allt är lögn. Men jag tycker du skall diskutera om vi har miljöproblem eller ej i annat fall kan vi väl fortsätta slösa på jordens resurser eller hur
Inlägg #5: Postat: 2007-12-02 22:36:00
Janne B
SVT 21.15 i kväll hade en stor bit om issmältningen på Grönland. Vi fick åka i helikopter över vidsträkta områden som för 10 år sedan var glaciärer. men inte var det längre.Det har blivit 2-3 gr varmare på få år vilket i hög grad förbättrat jordbrukets förutsättningar på Grönland. Odlingssäsongen har ökat med en månad...../ Jag tror inte lokalbefolkningen där var cyniska lögnare.
Inlägg #6: Postat: 2007-12-02 22:46:00
Jocke S
Jag såg delar av programmet men tappade intresset när de så tydligt försökte, och genom kvinnlig dominans, försökte få in hela problematiken i jämställdhetsfållan. Utan att vara ärliga!

Män: Kött, bilar, elektronik.

Kvinnor: Grönsaker, kollektivtrafik, hushållsprodukter. Så enkelt!

I det politiskt korrekta könsklimatet sjunker bara temperaturen...
Inlägg #7: Postat: 2007-12-02 22:48:00
Peter Z
Igen, det Stilbs verkar mena är ju inte att temperaturen på jorden inte stiger. Det må den göra, menar han, men orsaken till det är oklar och att det skulle vara människans skuld är långt ifrån bevisat. Det är tom rätt sannolikt, verkar Stilbs mena, att det är helt onödigt att vi vidtar en massa åtgärder för minskade mänskliga co2-utsläpp som tar vårt fokus från områden vi verkligen kan påverka, såsom svält och krig.
Inlägg #8: Postat: 2007-12-02 22:56:00
Jocke S
Länk: sourze.se

Svar 5. "Ingen höjning efter -98." Tvärtemot alla mätningar. Någonstans skriver han också att norska glaciärer inte minskar vilket inte heller stämmer.
Inlägg #9: Postat: 2007-12-02 23:30:00
Uno Hansson
3o6/ Peter Z, men det konstiga och malplacerade är att han för den diskussionen på sourze, och inte med andra forskare m.fl. som förutsättningslöst har satt sig in i forskningsresultaten. Och visst hänger oljeberoende ihop med
Inlägg #10: Postat: 2007-12-02 23:37:00
Uno Hansson
... med krig och svält! Oberoende av CO2-utsläppen så bör väl biltrafiken i framtiden begränsas till drift med förnyelsebar elkraft. Citat: "... När jag då menade att vi inte kommer att kunna ställa om så snabbt, och att vi därför behöver nya bränslen, menade John att så sa man om slaveriet också! Och att vi kan räkna med att inom 10-15 år så är bilen inte norm längre!"
Inlägg #11: Postat: 2007-12-02 23:39:00
CMO
Det är nog fel att tala om vare sig höjningar eller sänkningar av temperaturen under perioderkortare än 10 år. Trenderna måste ses över längre tid pga variationer från år till år.
Inlägg #12: Postat: 2007-12-02 23:40:00
CMO
För inte så länge sedan upptäckte man ett beräkningsfel hos NASA och efter justering visar det sig att medeltemperaturen inte haft någon klart stigande trend i USA de senaste 100 åren. Länk: data.giss.nasa.gov
Inlägg #13: Postat: 2007-12-02 23:50:00
CMO
Medeltemperaturen i Antarktis har inte stigit utan sjunkit något. Frågan är om övriga mätningarna av temperatur i viss mån beror på "urbanization". Dvs att byggnader och vägar byggts upp runt mätstationer som tidigare låg ute på landet.
Inlägg #14: Postat: 2007-12-03 09:50:00
Janne B
CMO jaa du, trots att det blir kallare så smälter isen fortare o fortare. På Grönland någon meter om dagen enligt i SVT programmet i söndags. Jordbruket grönskar. De tänker börja exportera grönsaker...
Inlägg #15: Postat: 2007-12-03 11:26:00
Jan E
Idag har vi fått veta att tropikutbredningen går fortare än vad klimatmodellerna har förutspått apropå förnekarnas tjat om alarmism. Men det är säkert inget problem för CMO. Kör på som vanligt bara. Jag avundas den trosvisshet CMO besitter. Vet hur det ligger till. Vet bättre än forskarna. Va skönt det måste kännas.
Inlägg #16: Postat: 2007-12-03 13:26:00
CMO
15/ Nu var det forskningsresultat jag citerade. Bland annat från "AGW kyrkans överstepräst" James Hansen på NASA. Men AGW seloten Jan E vet förstås bättre.
Inlägg #17: Postat: 2007-12-03 13:28:00
CMO
14/ Grönland ligger inte i antarktis. I alla fall inte sist jag kollade.
Inlägg #18: Postat: 2007-12-03 16:03:00
CMO
På tal om de politiska aspekterna av klimat- och miljödebatten:

"Politics is the art of looking for trouble, finding it, misdiagnosing it, and then misapplying the wrong remedies."
—Groucho Marx
Inlägg #19: Postat: 2007-12-03 16:23:00
Leif-Arne
18 Men så var han en sann Marxist åxå.
Laddar...