Cederschiölds "katastrofplanering"

Inlägg #1: Postat: 2007-11-18 13:27:00
Jocke S
P Stilbs, allvarligt talat. Nu är det ett "hopkok av politiker". Nyss var det "högst 50-100 forskare", Norges "glaciärer smälter inte" osv.
3000 delegater från 130 länder, hur skulle man kunna manipulera en hel värld genom att detta vore lögn? Klart det finns brister och IPCC flygande omkring fortfarande. Men jag tror mer på forskningens och medias samlade bild här och "90 sannolikhet" än på dina uppgifter!
Inlägg #2: Postat: 2007-11-18 13:32:00
Jocke S
Om vi skall kunna behålla bilismen, "Peak oil" är snart här, vad man än tror om klimatet, så inte är det som köbildare i stadskärnor! Detta har flera storstäders politiker börjat begripa. Prioritering blir nödvändigt i framtiden. OM privatbilismen skall kunna vara kvar. 2-3-4 miljarder bilar på klotet som kör till jobbet i allt större megastäder 2050 är helt orealistiskt!
Inlägg #3: Postat: 2007-11-18 14:19:00
PStilbs
Jocke - se klart nu - den senaste rapporten är rent politisk. Inte ens vår mediegunstling Professor Erland Källén var på plats i Valencia, vad jag vet - han intevjuades på universitetets parkeringsplats. Det finns inget nytt material att basera detta 24-sidiga procedurmaterial på. Och FN-chefen har nyss varit på Antarktis och itutats att isen där smälter - det är precis tvärtom.
Inlägg #4: Postat: 2007-11-18 14:34:00
Jocke S
Det är en sammanfattning, javisst. Angående Källén, du menar att vore han trovärdig skulle han inte stå på en parkeringsplats eller? Allvarligt talat, har du själ varit på Antarktis och mätt eller? Däremot har det kommit rapporter från flera håll om succesivt minskad sommaris i Arktis. Men det är väl bara politikersnack det med...
Inlägg #5: Postat: 2007-11-18 14:55:00
PStilbs
Jocke - jag sitter hemma och har inte tillgång till mina webblänkar till NASA & NOAA etc. Arktis: Varje sommar smälter ca halva isen i arktisområdet - så har det varit i åtskilliga decennier. Nu i september var det ett rekord - men i oktober var man tillbaka ¨på "normal" igen. Media sade 0. Antaktis is har däremot växt onormalt mycket på senare år. Media säger 0. Valenciadokumentet är skrivet av politiker och tjänstemän. Källén var faktiskt ganska återhållsam på parkeringsplatsen.
Inlägg #6: Postat: 2007-11-18 14:58:00
PStilbs
KTH har en brokig skara tyckare. Jag är en av dem. Till skillnad från professorerna Laestadius och Finnveden kallar jag dock inte "energiförbrukning" för "klimatpåverkan"
Inlägg #7: Postat: 2007-11-18 15:04:00
Elina
6/ Tyckare, du sa det.
Inlägg #8: Postat: 2007-11-18 15:31:00
Janne B
För ca en vecka sedan sa en grupp japanska forskare att stora delar av isen i Antarkis numera flöt. Det var alltså vatten mellan den enorma isen och kontinenten. Med stor risk för att ismassor storlek Öland bara skulle lossna helt o ge sig ut....SÅ uppfattade jag saken arme amatör. Repportaget gick antingen på SVT eller TV4. Vem mer såg det???
Inlägg #9: Postat: 2007-11-18 15:35:00
Jocke S
5 Så du tror inte på den globala temperaturhöjningen heller?
Länk: svt.se

"Isen i Arktis smälter alarmerande snabbt." enl. ESA, Europeiska rymflysstyrelsen "Istäcket har nu nått de lägsta nivåerna som observerats sedan sattelitövervakningen startade 1978." Eller är ESA politiker de med?
Inlägg #10: Postat: 2007-11-18 15:42:00
Jocke S
"Sommaren 2002 rapporterades i en artikel i Science att Nordvästpassagen kunde komma att bli isfri under sensomrarna inom tio år. Vi behövde alltså inte vänta längre än 5 år på att detta skulle ske." Är detta politiker, i Science också?
Inlägg #11: Postat: 2007-11-18 17:06:00
Elina
8/ Jag såg också det. Även Al Gore hade det i sin film. Nästa år ska min son till Antarktis. Han kan inte planera exakt eftersom förändringar sker så snabbt.
Inlägg #12: Postat: 2007-11-18 17:08:00
Elina
10/ Jocke S: Man ser vad man bestämt sig att se.
Inlägg #13: Postat: 2007-11-18 20:50:00
PStilbs
Jag skulle rekommendera alla att läsa Singer & Averys bok "Unstoppable Global Warming - every 1500 years". En ny och uppdaterad upplaga finns ute, och kan lätt skaffas via exempekvis Amazon UK, till ett bra pris. Den är späckad med fakta, och tänkvärdheter.
Inlägg #14: Postat: 2007-11-19 01:24:00
Jocke S
Här är en intressant sida om Singers bok. Bl.a. sägs det att han även förnekat ozonhålets påverkan från mänskliga utsläpp, och en del annat...

Länk: backtobalance.se
Laddar...