Saknaden av Sema är stor

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-11-16 19:02:00
Lars Nilsson
Skälet för uppehållstillstånd är ju att det är så hemskt i Irak. Men ser man på frekvensen av resande till Irak, Iran, Somalia och Etiopien är det inte alls så. Förutsatt man fått uppehållstillstånd förstås.
Inlägg #2: Postat: 2007-11-16 19:52:00
Lars Nilsson
Antalet libaneser i Sverige med ursprungligt och verifierat libanesiskt medborgarskap uppgår till ca 4000 personer. Dessa har permanent uppehållstillstånd och ofta även med svenskt medborgarskap. När oroligheterna i Libanon bröt ut sommaren 2006 evakuerades 8.000 svenskar.
Inlägg #3: Postat: 2007-11-16 20:04:00
Lars Nilsson
f/ Få ansåg eller vågade anse det var märkliga relationer. Ingen påpekade att Libanon sommartid, utan charterresor, kanske inte är ett av svenskarnas favoritresmål, vilket siffrorna visade. Men det klagades. UD fick kritik för att man evakurades med lastbåt och utan möjlighet till köp av taxfree! Kan det vara så, vilket jag misstänker, att många araber, som i själva verket är libaneser, fått uppehållstillstånd på falska premisser?
Inlägg #4: Postat: 2007-11-16 20:09:00
Lars Nilsson
f/ Generellt är det annars svårt för en libanes att få uppehållstillstånd. Men den svenska invandringspolitiken präglas av en gapande enfald. Välutbildade invandrare ratas och motarbetas till förmån för analfabeter och åldrande anhöriginvandring med stora vårdbehov. Besök en akutmottagning i Stockholm, Göteborg eller Malmö får Ni se.
Inlägg #5: Postat: 2007-11-16 20:13:00
Jocke S
"Oroligheterna?" Det var ju fullt krig, Utan att ta ställning till skulden. men de som drabbades mest var förstås libaneser. Det var något kraftverk el likn. som bombades av Israel och mängder med olja flöt ut i havet om jag minns rätt.
Vin är bättre än petrokemisk olja.
Inlägg #6: Postat: 2007-11-16 20:19:00
Jocke S
Det finns mängder med välutbildade invandrare som inte får jobb, om man skall tro media. Om det gäller flyktinginvandring så går ju humanitära hänsyn först, inte våra behov. Att det sedan finns ett antal beklagliga brister í hela invandringspolitiken är en annan sak.
Inlägg #7: Postat: 2007-11-16 20:20:00
Lars Nilsson
Det kurdiska samhället präglas av en stam- och klankultur där vendetta, hedersmord och där föräldrar bestämmer vilka barnens skall gifta sig med, anses naturligt och normalt. På svenska finns åtskilliga böcker skrivna av kurder om dessa sedvänjor. Att många kurder i Sverige dessutom hyllar den av EU terrorstämplade organisationen PKK, är bedrövligt.
Inlägg #8: Postat: 2007-11-16 20:24:00
Lars Nilsson
5/ Skillnaden mellan "oroligheter" och "krig" i Libanon är fjäderlätt. Ta det från en som vet. Och så tar Du upp bombandet av ett kraftverk med oljeutsläpp! Du verkar inte veta mycket om krig och oroligheter. Åtminstone inte i Libanon.
Inlägg #9: Postat: 2007-11-16 20:27:00
Jocke S
Det finns alltid en förklaring, och miljö och historia påverkar alltid människan. Därför måste vi hjälpa till att förändra förutsättningarna. Hela mellanöstern lider under ett komplex av liknande problem. På så vis är vi priviligierade.
Inlägg #10: Postat: 2007-11-16 20:33:00
Jocke S
Vad vet du själv? Jag vet mycket mer än du vet att jag vet. Kan man "veta något" om krig" f.ö.? Jag såg ruinerna i Tyskland 1952. Just detta anfall mot kraftverket kritiserades rätt hårt, som helt onödigt. Det är miljön som på sikt är mest förödande för mellersta östern. Hur Saddam fördärvade träsken, hur Israel tömmer Döda havet, eller rättar Jordanfloden.
Inlägg #11: Postat: 2007-11-16 20:42:00
Lars Nilsson
10/ Det jag menar var att det var värre än ett oljeutsläpp. Men problemet är att med nuvarande invandringspolitik, där vissa år upp till 90 av de asylsökande saknar identitetshandlingar - men ändå får uppehållstillstånd, gynnar typer som John Järvenpää och andra, som skriver på Sourze. Har Du läst hans hemsida förresten?
Inlägg #12: Postat: 2007-11-16 20:48:00
Lars Nilsson
f/ Tidigare kunde man slå bort rasister som galningar utan hjärna. Men så är det inte längre. Nu visas det upp verbala, välskräddade och välutbildade herrar. Kan ge mig fan på att i nästa val gör man ett genombrott i riksdagen. Och allt har vi att tacka en enfaldigt välmenande och inkonsekvent invandringspolitik från såväl s som alliansen.
Inlägg #13: Postat: 2007-11-16 20:53:00
Lars Nilsson
Anta att alla somalier, afganer och irakier skulle få möjlighet att en dag stå vid Sveriges gränser och söka asyl. Men nuvarande regelverk skulle minst 95 få uppehållstillstånd! Är det rimligt? Inga andra länder utom Sverige tycker det. Men vi har väl rätt som vanligt.
Inlägg #14: Postat: 2007-11-16 20:54:00
Jocke S
11 Ett krig är värre än ett oljeutsläpp? Långvariga konsekvenserna är ofta värst. Hörde du att 6000 amerikanska soldater som kommit hem från Irak tog livet av sig förra året? Aktuellt Ja jag började tvivla, står ingen annan stans.

Jag har läst hans artikel där är väl en del som t.o.m. du kan ställa upp på? Hemsidan? Har inte så mycket tid eller intresse.
Inlägg #15: Postat: 2007-11-16 20:58:00
Lars Nilsson
14/ Men han hänvisar till sin hemsida i ruta. Och den är inte i min smak.
Inlägg #16: Postat: 2007-11-16 21:06:00
Jocke S
14 forts "17 Iraksjälvmord per dag" står det i rubriken i en liten notis SvD. Krigets konsekvenser i dödade amerikaner är obegripligt nog värre än själva kriget! För dem.
Inlägg #17: Postat: 2007-11-16 21:44:00
CMO
16/ Det visar kanske också att risken att dö i kriget är ganska liten.
Inlägg #18: Postat: 2007-11-16 21:48:00
Jocke S
O-ja! Det är mycket farligare att återvända hem till USA!
Inlägg #19: Postat: 2007-11-16 22:02:00
CMO
Det är tragiskt och man bör se till att hemvändande soldater får bra psykvård om de behöver det. Dock, självmord är inte helt ovanligt bland unga män och att PTSD och andra problem orsakar ökning av antalet självmord är kanske inte så anmärkningsvärt? Unga män i Norge och Finland tar livet av sig i ungefär samma takt som USAs krigsveteraner. Statistik är lurigt.
Inlägg #20: Postat: 2007-11-16 22:06:00
Jocke S
Visst är det lurigt med statistik, men det här verkar ha varit nertystat? Hur du menar med norska och finska män får du nog förklara.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...