Amerikansk fotbollshuliganism - finns den?

Inlägg #1: Postat: 2007-11-15 09:48:00
Ramona Fransson
Hur ska vi göra för att skapa jobb i Sverige, där du inte behöver läst på gymnasiet? Hur ska vi skaffa moderna billiga lägenheter som ligger centralt i Stockholm, Göteborg eller Malmö, för de som, om vi lyckas hitta okvalificerade arbeten, inte kommer få annat än låga löner? Hur ska vi kunna få privata och kommunala vårdhem att anställa dubbelt så många och bara låta dem arbeta sextimmarsdag?
Inlägg #2: Postat: 2007-11-15 09:52:00
Ramona Fransson
Hur ska vi göra för att låta alla människor, som vill, att få stanna i Sverige? Hur ska vi ordna jobb till alla högt utbildade akademiker? Hur ska vi skapa intresse så att multinationella företag startar upp filialer överallt i Sverige? Nån som har nåt svar?
Inlägg #3: Postat: 2007-11-15 10:11:00
Jocke S
Alltså, bollen är ju rund, precis som klotet. Men har du inte hamnat på fel tråd Ramona? Det finns säkert ett antal svar på dina frågor, mer eller mindre bra!
Inlägg #4: Postat: 2007-11-15 10:20:00
peter_
Ramona, jag tror att man måste göra det lättare att avskeda folk tyvärr och acceptera att det inte är en viktig rättighet att bo centralt. Det är väl många som har 6-timmars dag. Däremot kan man ju inte kräva heltidslön och jämföra sin lön, utan hänsyn till arbetstiden, med alla andra som jobbar 8 timmar och finansierar vårdjobben. Vad jag sett så är det inte alls så dålig bemanning på vårdhemmen.
Inlägg #5: Postat: 2007-11-15 10:21:00
peter_
Om man vill att alla som vill ska kunna stanna i sverige, så kanske vi måste införa egenfinansiering av allt, och det kanske blir ett värre problem. Vi får väl sluta att utbilda akademiker utan hänsyn till vad samhället behöver. Det är trevligt med möjligheten att utbilda sig. Behåll möjligheterna, men lämna hela ansvaret till de utbildade att hitta jobb.
Inlägg #6: Postat: 2007-11-15 10:21:00
peter_
Om de inte får tag på ett jobb som de utbildat sig för, så får de väl jobba med något okvalificerat. De har ju ändå fått en utbildning gratis, vilket har ett egenvärde. Det är svårt att få hit multimationella företag, eftersom marknaden är så liten här. Man skulle kunna locka med riktigt låga löner, vilket svenska ingenjörer har haft internationellt sett. Men nu vet jag inte i konkurrens med Indien och Kina mfl.
Inlägg #7: Postat: 2007-11-15 10:21:00
peter_
Det skulle kanske kunna vara lockande om företagen fick riktigt fria tyglar att anställa och avskeda folk. Det verkar inte så kul. Summsumarum är kanske att man inte både kan ha och äta kakan.
Inlägg #8: Postat: 2007-11-16 15:13:00
Ramona Fransson
Min tråd är att det finns INTE alltid BRA lösningar på alla problem, med bra menar jag att de inte passar alla, kanske inte ens en majoritet? Huliganismen kanske är just ett sådant problem? Lösbart, men kanske inte på ett demokratisk vis!
Laddar...