Inlägg #1: Postat: 2007-11-14 20:50:00
|
Sunny |
Det var exet o jag: själv hade jag ju inte orkat släpa in honom i bilen. Så fick vi ju hans Rottwailer på halsen när vi hittat lägenheten oxå.Men hans mamma ringde dagen efter jag lämnad en lapp o tackade så det gick bra.Dottern med sin lilla baby höll dock på att gå i bitar den dagen han var här innan han vaknade: mamma när ska du lära dig?Men jag tog ju kniven medan han sov.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-11-14 20:51:00
|
Sunny |
Men du är ju ensam i din lägenhet: snälla var försiktig. O jo: jag ger ibland pengar till missbrukare men inte till yrkestiggare.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-11-14 20:56:00
|
Sunny |
I öst är zigenarproblemet gigantiskt. I Rumänien för att ta det land där jag känner till detaljernafår romerna varken arbeta, egå i skolan eller bo fast. De drar omkring i stora följen c.a 200 pers i gamla vagnar med tältduk o halm o lever på tillfälliga svartjobb,spådom o småbrott.Jag var naiv första gången: vi åkte långt ut på landet när vi mötte ett s färggrant följe o jag ville ta några bilder så jag hoppade ur den gamla volvon. Gubbarna skrek Nej men jag hörde inte riktigt.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-11-14 21:03:00
|
Sunny |
Jag blev omrimgad av ett 50 tal vuxna: mest unga män: de stoppade händerna i mina fickor o innanför min blus.Jag sökte efter någon äldre med blicken o fann en: jag lovade betala för fotografering. de backade undan men gubbarna skrek högt på mig. De var i fullt slagsmål. unga män öppnade bakluckan o lastade ur våra saker o de kröp in i framsätet o började plocka ur exets fickor.Exet rusade motorn o backade mot mig o skrek:hoppa in:Nu!!!! Vi åkte i väg med baklucka o sidodörrar öppna
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-11-14 21:07:00
|
Sunny |
I nästa by vilade vi ut.Jag träffade en grupp romer på torget o satt hela kvällen med dem o talade.2 gamla tyska tanter som var Jehovas vittne o överlevt Auchwitz tolkade där den unge romens tyska inte räckte till. Jag förstod hur dumt jag handlat o vilken tur vi haft.Vi såg senare flera polisräder emot sådan följen:Poliserna var tungt beväpnade o de sköt skapt in i grupperna med kvinnor o barn!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-11-14 21:10:00
|
Sunny |
Men i min barndom hände det att jag fick sova över hos kringvandrande zigenare sommartid.
O när barnen var små bodde vi med husvagnen i ett stort zigenarläger i England under en semester o de var jättegulliga.
Barnen lekte med deras ungar o hade jättekul!
Men situationen i Rumänien är farlig:man skapar monster när man utsluter grupper av människor ur den mänskliga gemenskape
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-11-14 21:12:00
|
Sunny |
Jag är oerhört sällan ute i stan numera men jag har sett rumänska zigenare på turiststråken köra sina trick:jag har pratat med dem.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-11-14 21:14:00
|
Janne B |
---man skapar monster-- ja så är det. Vilken fantastisk berättelse du bjuder på.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-11-14 21:17:00
|
Janne B |
Jag vet att EU ställde krav på Ungern och Rumänien inför EU medlemskapet vad det gällde romerna. De måste fixa skolgång med mera.Men jag vet inte om romerna fått det ett dugg bättre de senaste tio åren.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-11-14 21:19:00
|
Sunny |
Janne: Det är nu 10 år sedan min resa där:åren går så fort. Jag vill hoppas att det är bättre men tror inte riktigt på det.
Hela öst har samma problem o jag har sett dem exportera några hitöver.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-11-14 21:21:00
|
Sunny |
Janne: En av de gamla tyska tanterna visade sig kunna lite norska: en frukt av missionering.Världen är bra liten.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-11-15 19:05:00
|
Janne B |
Klippt i dag//
Tjeckien diskriminerar romer.
Tjeckien diskriminerar romers barn enligt en dom från Europadomstolen för mänskliga rättigheter. Barnen får oftare gå i specialskolor eller skolor med lägre standard// Sådana notiser har jag läst så länge jag minns. Tjecker vill inte att deras barn ska gå i samma skola som romska barn osv. Som i USA före 1950.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-11-16 00:54:00
|
Sunny |
Janne: ja Tjeckien,Slovakien o de andra grannarna där ner är likadan. I den 10 mil långa utomhusbordellen som börjar vid tyska gränsen o kulminerar i tjeckiska bordellstaden Teplic finns det många unga zigenarflickor till salu. Hallikar som är zigenare är oxå vanligt. Detta på grund av bristen på försörjningsmöjligheter.
|
|