Inlägg #1: Postat: 2007-11-14 17:34:00
|
Janne B |
Mahria/ Vet du mer om detta eller vet var jag kan söka. Jag har nog bara sett notiser i Dagen om detta.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-11-14 17:56:00
|
Perwer_ |
Mahria
I dagens Irakiska Kurdistan som är den fredligaste delen så lever det bla turkmener, araber, assyrer, kurder, kristna, muslimer & judar mm..
Alla har det bra och fler & fler människor söker ditt för att kunna leva ett liv i frihet.
Säg mig en annan plats i Mellanöstern där folket har så bra?
Det du snackar om är mer eller mindre skitsnack.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-11-14 18:50:00
|
Mahria |
Min dotters far kommer från Killith, utanför Mardin, Dyarbakir. Det är en stor släkt, spridda över världen, främst Sverige, Tyskland och Libanon. Killith är nästan folktomt idag, det är främst kurder som bor där, i min släkts f.d hus. De flydde därifrån för 20-30 år sen p.g.a förföljelser, våldtäktshot mot döttrar och korsbränning. Så nej PERWER, jag pratar inte "mer eller mindre skitsnack" angående detta !!!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-11-14 18:54:00
|
Mahria |
JANNE B, nej, jag vet inte var du kan söka angående detta, jag skulle själv vilja veta var/hur. Vad är f.ö Dagen? Jag har för mig att det är någon form av kristen tidning, tror de lämnas i brevlådor ibland. Jag kan väl tillägga att jag är svensk sen urminnes tider, men jag är inte "aktivt troende", lite småreligiös till husbehov, om uttrycket ursäktas.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-11-14 19:09:00
|
Janne B |
DAGEN har kommit ut de flesta dagar i veckan sedan 1945 ungefär. Från början en rätt smal kristen tidning, Men nu skriver både katoliker och pingstvänner där. Cfred Sandlund har nyss hämtats från Sv Kyrkan. I Dagen kan man läsa sådant som INTE står någon annan stans. Dels om livet i kyrkorna och sedan lite överraskande ståndpunkter. Du hittar den lätt på nätet.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-11-14 19:11:00
|
Janne B |
Länk: dagen.se kan vara en bra ingångslänk om du är lagom nyfiken / Religiös till husbehov, ditt eget behov är en bra målsättning.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-11-14 19:39:00
|
Perwer_ |
Mahria
Tror du verkligen själv det är kurder som gjort det?
Det låter mer som turkar.
Ifall du var mer insatt i "turkiska politiken" så skulle du nog veta vad jag snackar om.
För dom enda som flyttar runt folk från hit o ditt är turkar.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-11-14 20:46:00
|
Mahria |
"Det låter mer som turkar." / "För dom enda som flyttar runt folk från hit och ditt är turkar." Självklart VET jag att det var kurder som tvingade iväg min släkt från deras födelsebygd och detta genom konkreta förföljelser OCH hot!!!
Hur insatt är du själv???
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-11-14 22:15:00
|
Janne B |
Kristna grupper är hårt ansatta i flera länder i detta område. Kristna i Irak flyr i stora grupper. Kristna har varit hårt i kläm mellan judar och muslimer i Israel/Palestina sedan 1948. I Syrien och Iran får de kristna existera bara de ligger platt. De har knappast någon rel frihet i Turkiet heller osv. Det kommer ofta rapporter om förtrycki Egtypten och sudan . "Orienten" håller snabbt på att avkristnas.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-11-15 02:03:00
|
Perwer_ |
Ja exakt som Janne B säger, det är inte bara i Östra Turkiet utan hela mellanöster och områderna runt omrking.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-11-15 08:51:00
|
Mahria |
PERWER: och vad vill du säga med denna 10 kommentar???
"Ja exakt som Janne B säger...". Vad är det du håller med Janne B om???
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-11-15 11:29:00
|
Leif-Arne |
1 Begränsningar i rätten att namnge våra barn har funnits här med. Vi ville ge sonen ett fornnordiskt namn, vilket prästen nekade eftersom han ansåg det vara ett efternamn. Jag blv gramse på prelaten och tvingade honom att titta i registrena för att där kunna konstatera att det fanns 25 personen med detta förnamn registrerarde. Han urskuldade sig med att han inte kunnat veta, jag menade att han kunnat se efter själv först. Självklart undanbad vi oss honom som dopsförättare.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-11-18 23:26:00
|
Truto |
På ALLA ställen där islam möter icke muslimer uppstår våld. Se er om i världen!
|
|